![]() |
[Sk] nog ff iets
ik snap er nie veel van en k moe da werkstuk op tijd maken.. en ik zie de leraar niet meer voor die tijd..
alvast bedankt hier een opdracht: Deze opgave gaat over het kraken van hexaan. Hierbij ontstaat een reactiemengsel waarin uitsluitend propaan en propeen aanwezig zijn. a) Geef de structuurformule van hexaan. b) Geef in die structuurformule aan welke C-C-binding verbroken wordt c) Leg uit of je bij het kraken van hexaan onder andere omstandigheden pentaan als kraakproduct kunt krijgen. d) Geef de structuurformules van twee vertakte alkanen met zes koolstofatomen per molecuul die beide na kraken ook propaan en propeen geven. |
Kijk ik doe het in deze topics nu allemaal wel heel mooi voor, maar het is ook handig als je het uiteindelijk zelf kan (bij proefwerken zit ik er immers ook niet bij).
Citaat:
Code:
H H H H H H Citaat:
Citaat:
Citaat:
Code:
H |
CH2 kan inderdaad niet maar msg wordt er met andere omstandigheden een extra toegevoegde stof bedoelt ofzo. Msg Cl? Dat je CCl2H2 krijgt ofzo? ik weet het ook niet, maar msg dat het zoiets is.
|
oh bedankt er voor!!
k snapte er eerst echt niks van maar dit is wel logisch!! |
Citaat:
|
Dat zou idd kunnen, als je Cl2 aanwezig hebt kan je CH2Cl2 krijgen. Daar is geloof ik wel licht voor nodig, om van Cl2 2 Chloorradicalen te maken, maar dat boeit niet zo.
Ik denk ook dat er pentaan zou kunnen ontstaan bij het kraken als het .CH2. molecuul dat overblijft reageert met een een ander .CH2. molecuul van eenzelfde soort reactie, odner de vorming van Etheen. Maar ik denk dat dit erg onwsl. is en dat je de hoeveelheid Pentaan die ontstaat als je Hexaan kraakt zonder overige moleculen aanwezig te hebben mag verwaarlozen. Een tip: je kan subscript getallen maken met [ sub ] getal [ /sub ], erg handig in dit soort dingen. Vervang je sub door sup krijg je superscript. bv: Al+ of Cl2. |
om chloorradicalen te vormen is er idd licht nodig. en dan nog is het onwaarschijnlijk om CH2Cl2 te vormen want dan krijg je een primair koolstofradicaal gevormd, wat veel energie kost.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:08. |