![]() |
Filosofisch gesprek met een kind
Voor mijn studie moet ik een filosofisch gesprek gaan houden met een kind. Ik mag het onderwerp geheel zelf kiezen, maar alles wat ik verzin komt eigenlijk van de voorbeelden die de docent heeft genoemd, waardoor ik het eigenlijk niet wil gebruiken.
Daarom voor jullie: weet iemand nog een leuk onderwerp? Misschien heb je ook enkele voorbeelden van vragen daarbij? Ik wil het niet te zwaar maken, dus geen grote vraagstukken zoals hoe de wereld ontstaan is ed. Een voorbeeld van wat ik leuk vond (maar door de docent genoemd) is: wanneer is iets echt? Als je het ziet? Maar wat nou als je gaat slapen? Dan zie je het niet meer.. Is de stoel op jouw kamer er nog wel als jij aan het slapen bent? Hoe weet je dat? Wat handig kan zijn om te weten: ik hou het gesprek met een jongen van 13 jaar. Hij heeft wel een kleine achterstand, dus hij zit op het niveau van een 11 à 12 jarige ongeveer. |
Probleem is alleen dat 'waarom' vragen heel moeilijk zijn voor een kind. Bovendien krijg je dan heel snel vraag - antwoord - volgende vraag - volgend antwoord. Terwijl het de bedoeling is dat ik op één onderwerp door ga en vragen stel waarmee ze verder kunnen denken over hun eigen antwoord. Ik zal nog wat voorbeelden geven, zodat je een idee hebt wat ik bedoel:
Goh, leuke schoenen. Zijn ze van een bepaald merk? - Ja, Dr. Martens Kan je dat aan de schoenen zien? Dat het Dr. Martens zijn? - Ja, dat herken je wel. Waaraan herken je dat dan? - Nou aan het model. Al die schoenen hebben hetzelfde model. En hierachter zit zo'n lipje. Daar staat dit op. Oh ja, ik zie het. - Dat hoort er zo aan. En dit hier herken je ook wel: dit randje hier. Maar stel nu dat ik een schoenmaker ben en ik maak precies dezelfde schoenen. Ook met dat randje en dat lipje en ik zet daar ook Dr. Martens op. Zijn het dan ook Dr. Martens schoenen? - Uh, natuurlijk niet echt. maar als ze er heel erg op lijken zou ik het verschil niet zien en dan zou het me niet uitmaken of het nou die echte zijn of die neppe. Maar ik zou het wel stom vinden als je er evenveel geld voor betaalt en dan blijkt dat ze nep zijn. Maar waarom is het dan nep als ze er hetzelfde uitzien? - Ja, natuurlijk eigenlijk niet, maar het is gewoon het idee. Maar wat bedoel je? Is het dan geen nep als ze zo goed zijn nagemaakt? - Uhm, ik weet het eigenlijk niet. Ze zijn niet door dezelfde gemaakt dus is het eigenlijk gewoon nep. Oh, dat is nep... als ze niet door dezelfde... maar wie is dezelfde? Die Dr. Martens... ik ken die man helemaal niet. - Het zal wel een of andere fabriek zijn, weet ik veel. Maar dan worden die schoenen door heel veel verschillende mensen gemaakt. Waarom is dat dan geen nep? - Omdat ze uit dezelfde fabriek komen Aha, dus dát is bepalend. Maar als er nou meerdere fabrieken zijn? Zijn ze dan allemaal nog echt? - Ja, want ze hebben dezelfde baas. Ander voorbeeld: Wij hebben samen de film Titanic gezien, en dat is een echt gebeurd verhaal - Ja, nou ja... niet helemaal. Oh, wat was daar dan niet helemaal echt aan? - Nou, wat er met Rose en Jack gebeurt is waarschijnlijk niet echt gebeurd. Maar die boot is er wel geweest... ooit. Maar... we hebben dat toch zien gebeuren met dat enorm grote schip? Hup, ging gewoon de golven in, ja toch? - Nee, dat was in de studio opgenomen. Maar is het daar niet echt gebeurd dan? - Hmm, ja... nou (lacht) goh, wat een rotvraag. Ja... dat klopt hoor. Maar laten we eens proberen te zoeken wat we er nu wel echt en wat we er niet echt aan vinden en hoe komt dat nou? - Ja, voor de helft is het natuurlijk wel echt, want ze hebben het daar in die studio ook echt laten zinken. Ja, denk je? - Nou nee, dat denk ik eigenlijk niet. Ze hebben het digitaal gedaan. Maar digitaal zinken.. dat is dus niet echt zinken? - Nee, dat vind ik niet. |
dankjewel voor het meedenken!
Dat met die kleuren vind ik heel leuk. Daar ga ik nog even verder op proberen te bouwen. Iets met geesten kan idd ook wel, hoewel dat misschien iets lastiger is om uit te werken. Bedankt voor de ideeën iig. Ik sta uiteraard ook nog open voor andere ideeën. |
Op www.wijsneus.org staan heel veel ideeen (bij 'suggesties')
Ook in het boek 'Filosoferen met kinderen' van Thecla Rondhuis staan veel goede voorbeelden. |
Citaat:
maar de docent heeft dat boek ook ;) |
Ik heb nu besloten dat ik het over kleuren ga doen en dan met verschillende invalshoeken:
- mooie/lelijke kleuren - de betekenis van een bepaalde kleur - veranderlijkheid van kleuren en betekenissen hiervan Morgen heb ik het gesprek :cool: |
Citaat:
|
Hoe het ging. Aan de ene kant goed omdat ik al m'n vragen gesteld heb en hij overal lekker op antwoordde. Maar aan de andere kant vond ik het ook wel moeizaam gaan. Hij deed overal heel serieus over, waardoor ik hem niet echt 'los' kreeg zeg maar. Ik ben er ook nog niet uit of z'n antwoorden goed te analyseren zijn. Ik denk dat ik daar morgen maar een poging aan ga wagen..
|
Dat is wel jammer als hij echt neit naar waarheid antwoordde. Maar ik denk dat als hij toch een hoop antwoord heeft gegeven je het best goed hebt gedaan. Je zou het altijd met een ander kind kunnen proberen...
|
Citaat:
|
Hij heeft wel naar waarheid geantwoord, maar dacht overal zoveel mogelijk bij na om hele goede antwoorden te bedenken.
Terwijl het juist leuk was geweest als ie veel meer spontane antwoorden had gegeven. Dat er eens iets tussen zat wat van geen kant klopte ofzo. Dan kon ik er ook wat meer mee met m'n analyse, omdat dan zijn manier van denken veel duidelijker wordt. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:02. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.