Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Limaon (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1174423)

Lalala1111 09-05-2005 19:51

Limaon

Waar één wereld was, was slechts
nog een hoop te winnen

Op zoek naar meta-anafoor, was ik
de koning van 't al

Dacht ik, tot het woord hyperbool
viel - mijn illusie

Nu was het woord voor mij gevonden.

Een probeersel na een lange tijd niet dichten :|

skull-head 10-05-2005 13:47

meta-anafoor :(
nog nooit van gehoorf :bloos:
ik vind het verder een mooi gedicht,
zoals je zinnen afbrak en liet doorgaan was erg mooi

die zin vind ik ook erg mooi :)

Lalala1111 10-05-2005 15:31

Meta-anafoor is ook niet echt een woord :bloos:, het is gewoon een door mij gemaakte combinatie van metafoor en anafoor, alleen paste die twee woorden niet allebei in één regel, dan zou er van het ritme al helemaal niets overblijven...

Dank voor je reactie :)

skull-head 10-05-2005 16:21

Citaat:

Limaon schreef op 10-05-2005 @ 16:31 :
Meta-anafoor is ook niet echt een woord :bloos:, het is gewoon een door mij gemaakte combinatie van metafoor en anafoor, alleen paste die twee woorden niet allebei in één regel, dan zou er van het ritme al helemaal niets overblijven...

Dank voor je reactie :)

stoer bedacht(y):D

en geen dank, niemand reageerd op mij, dus ik weet hoe lullig het is;)

Thoughtful 10-05-2005 18:27

Je bent er weer :)

vind ik haast nog het leukste, het is een mooie afsluiting. Verder weet ik niet zo goed wat ik er mee moet, ik weet soms niet helemaal wat je bedoelt. De eerste twee regels vind ik trouwens ook mooi.

Lalala1111 10-05-2005 18:38

Maar waar precies, snap je dan niet wat ik bedoel?

Reem 11-05-2005 07:52

Limaon is weer terug!

Waar één wereld was, was slechts
nog een hoop te winnen

ik vind 'slechts nog' een vreemde combinatie van woorden, omdat ze het tegenovergestelde van elkaar aanduiden. Heb je dat bewust gedaan? Ik vind het in ieder geval niet zo mooi.

Verder vind ik het idee wel mooi: op mij komt het over als de zoektocht van een dichter, en daardoor vind ik de titel erg geslaagd. In de derde strofe vind ik de zin niet mooi afgebroken, maar het gedicht zet me aan het denken, omdat niet alles meteen duidelijk is: de betekenis van je gedicht is waarschijnlijk voor iedereen anders.

Lalala1111 11-05-2005 19:03

:)

Misschien zou ik 'slechts' in 'enkel', oid., kunnen vervangen, want ik snap wel wat je bedoeld en het was niet mijn bedoeling. Ik heb het gewoon opgeschreven en er verder niet bij nagedacht :s

Over die 3e strofe, ik heb afgebroken met het idee dat men het kon lezen als 'Tot het woord hyperbool viel, mijn illusie', 'Tot het woord hyperbool.. viel mijn illusie (als je er een soort 'toen' tussen zou denken)' of als 'Tot het woord hyperbool viel, viel mijn illusie'. Maar dat is mislukt?

Vind je het iets positiefs, dat de betekenis voor iedere lezen misschien wel anders is? Ik kon dat niet helemaal opmaken uit je reactie...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:19.