BOYwith-light |
11-05-2005 14:16 |
Avonturen van Erik de Ariër
Ik fietste door Den Haag over de loosduinse kade. Ik voelde me verloren, maar niet ongelukkig. De hoge huizen zweefden in een rechte lijn voorbij. Kleine cafeetjes, koffieshops, mensen met pakken aan, spijkerbroeken en bomberjacks. Aan de andere kant een tram in tegengestelde richting met de rest. Daarin mensen met pakken, spijerbroeken en bomberjacks. Droeve gezichten, lelijke gezichten en mooie gezichten. Oude mannen, jonge jongens. Meisjes met rokjes aan.
Ik zong. Ik zong mee met de Beatles. Hey Jude. Het was frustrerend dat mijn discman niet harder kon. Mensen keken naar me, hadden de aandacht. Ik zwaaide soms naar ze, al zingend, dan keken ze weg.
Op een gegeven moment-'nanananananana nananana, hey jude'-zag ik een neger lopen. Ik saluteerde en deed de hitlergroet naar hem. Toen deed hij van 'tsssss'. Ik hield op met zingen. Ik had er spijt van, maar durfde niet terug te fietsen om mijn excuses aan te bieden. Bang dat hij me op mijn bek zou slaan.
Ik had zin om wiet te roken dus belde ik mijn twee goeie vrienden op. Zij hadden misschien nog wat en anders zouden we wat gaan kopen. Maar er zou wiet gerookt worden!
We zaten in een koffieshop. Ik was al behoorlijk stoned geworden door de skunk. Mijn vrienden waren lachend aan het lullen. Ik had geen idee waarover. Mijn hoofd bonkte maar deed geen pijn. Ik werd onrustig, een beetje angstig. Ik trilde erg.
Ik zag een weekblad liggen, pakte deze en ging er in bladeren. Ik begreep er helemaal niets van. 'De dorre wezens van de onderwereld zagen een jurk van €19,50. Zo is de vrouw ontstaan' Snap jij het? Het was de Donald Duck. Mickey stond op de voorkant met een hengel.
We liepen naar buiten. Ik kon niets bedenken om te zeggen. 'Vieze SS'er!', riep ik plotseling. Mijn vrienden moesten lachen. 'Wij zijn allemaal vieze rascistûûh!'
Ik fietste naar huis. De wiet was een beetje weg aan het trekken. Er was niemand op straat en ik hoorde niets dan de Beatles. Hij hoefde nu niet harder. Ik keek naar de lucht. Deze was schemerig en gevuld met schapenwolkjes. Het was een romantisch uitzicht.
Ik stopte en stapte af om eens goed naar de hemel te kunnen kijken. De wolken leken doodstil, onbeweeglijk in de lucht te hangen. 'Here comes the sun' Ik zong. 'Heil Hitler' hoorde ik Harrison zingen...en ik knikte van ja. Ja, daar had hij gelijk in.
Toen zag ik iets vreselijks in de lucht. De muziek verdween in de verte. De wolken verschoven plotseling en het werd donkerder, alleen één wolk bleef staan. Het was eigenlijk een vormloze wolk, maar er was duidelijk een mens in te herkennen. Een duidelijk gezicht zag ik en een vreemd licht. Vuur! Meteen dacht ik aan de boekenverbranding van Adolf Hitler. Ik knikte. Mijn mond stond open. Een groot White Power teken verscheen aan de hemel. En nu zag ik duidelijker dan ooit wie de figuur was. Het was George W. Bush! Geen twijfel mogelijk! En hij verbrande een heleboel copieën van maar één boek. Nineteen-eighty-four.
Ik werd heel angstig. Mijn fantasie sloeg behoorlijk op hol. Ik bleef maar het brandende vuur in zijn ogen zien, ook al keek ik al lang niet meer naar de lucht. Ik had mijn ogen stijfdicht en moest braken.
Daarna fietste ik wiebelend weer richting huis. Met mijn jas onder de kots. 'We leven in een fucking dierenboederij' zij ik en ik moest lachen. Ik heb de hele weg naar huis niet kunnen stoppen met lachen.
|