![]() |
Moslimhaat in VS sterk toegenomen
Moslimhaat in VS sterk toegenomen
(Novum/AP) - De haat tegen moslims in de Verenigde Staten is vorig jaar sterk toegenomen ten opzichte van de jaren ervoor. Het aantal meldingen door moslims van schending van hun burgerrechten en het aantal bewust tegen moslims gerichte vergrijpen in de VS was afgelopen jaar op het hoogste niveau sinds de periode kort na de aanslagen van 11 september 2001. Dat staat in een rapport van de in Washington gevestigde Raad voor Amerikaans-Islamitische Betrekkingen (CAIR), dat woensdag in de Amerikaanse hoofdstad is gepresenteerd. De CAIR baseert zijn cijfers op meldingen van individuen en organisaties. Volgens de raad is de toename van het aantal aanvallen op moslims onder meer het gevolg van de scherpe toon waarop politieke, religieuze en media-persoonlijkheden over de islam spreken. De raad telde in 2004 1.522 incidenten waarbij de burgerrechten van moslims werden geschonden, een toename van 49 procent ten opzichte van 2003. Daarnaast werd er melding gemaakt van 141 gevallen van bewust tegen moslims gerichte misdrijven, een toename van 52 procent. Bekende gevallen van discriminatie van moslims uit 2004 die in het rapport worden genoemd, zijn de weigering door de Amerikaanse autoriteiten om de zanger Yusuf Islam, vroeger bekend als Cat Stevens, en de islamitische schriftgeleerde Tariq Ramadan tot de VS toe te laten. Ook de arrestatie van een islamitische advocaat uit Oregon, op basis van de verkeerde vingerafdrukken, is opgenomen in het rapport. De man werd ten onrechte beschouwd als een belangrijke getuige van de aanslagen in Madrid van vorig jaar maart. Moslimleiders in de VS hebben verbaasd en geschokt gereageerd op het rapport. De voorzitter van de raad van moskeeën in New Jersey, Yaser El-Menshawy, zei dat hij niet had verwacht dat de moslimhaat in het land ooit nog in de buurt zou komen van het niveau van de maanden direct na de aanslagen van 11 september. "Ik heb het gevoel dat de toename het gevolg is van de oorlog in Irak, die steeds maar slachtoffers blijft eisen, en van de groeiende vaardigheid die wij hebben gekregen in het registreren van gevallen van discriminatie", zei hij. In het rapport wordt ook gewag gemaakt van goede ontwikkelingen. Discriminatie van moslims op de werkvloer is afgenomen met 5 procent en discriminatie door ambtenaren zelfs met 10 procent in vergelijking met vorig jaar. bron:nieuws.nl ----------------------------------------------------------------- Nu het leek alsof we tot elkander kwamen, komt dit bericht. Ik ben diep teleurgesteld. :| |
Verrassing?
|
Citaat:
|
Ach, in een land waar men het werpen van de Koran in de plee als het ultieme drukmiddel gebruikt om vermeende strijders te breken, verwacht je ook niet anders.
|
Dan is het in ieder geval wederzijds.
|
Citaat:
|
ach ja..
de VS haat moslims iedereen haat de VS wat nu ? |
Citaat:
|
geen onbekend verschijnsel in de VS overigens
in WO II werden vele jappaners zonder reden lastig gevallen opgesloten en zelfs naar kampen gebracht |
niet meer dan logisch
|
Citaat:
|
Citaat:
|
De CAIR is net zo'n drammerige organisatie als de Jewish Defense League en het CIDI. Ik vertrouw ze niet echt want ze hebben baat bij het rapporteren van dergelijke incidenten.
Overigens betwist ik niet dat de moslimhaat zeker is toegenomen. |
Citaat:
|
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Is het zo moeilijk om te bevatten dat niet iedereen geilt op een nieuwe auto/huis/... ? En btw, welke van de 2 partijen is achterlijker: Iemand die een ander land aanvalt (met 120.000 doden), zodat je eigen burgers zich elke materie die ze zich wensen, kunnen veroorloven..., Of een groep mensen die in hun eigen land protesteren omdat een boek wat zij als heilig beschouwen door de wc wordt gespoeld? |
Citaat:
|
Citaat:
Verder nog interessante info ? |
Niet echt. Ik ben niet degene die zich opwindt over dat soort triviale dingen. Voor mijn part scheldt iemand mij uit voor smerige ongelovige die mag branden in de hel, draait hij een drol op On the origin of species van Darwin, noem maar op. Interesseert me geen hol. Re-la-ti-ve-ren. Snap je wat ik bedoel? Trusten.
|
Citaat:
Terwijl ik alle foute aannames in je post op een rijtje aan het zetten was, kwam er ineens een verhaal in me op, dat mij heel vroeger was verteld, en dat me maar half is bij gebleven. De moraal van het verhaal was dat de Kuran van Allah was, en hij de de Kuran moest beschermen. En dat de herder, die toendertijd de Kuran wou gaan beschermen, van de profeet op zijn schapen moest letten, omdat die weer van de herder zelf waren. Kan een van de Moslims mij verhelderen over de precieze verloop van dit verhaal? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Ontopic: Jammer, zou er ooit verandering komen? :s |
:(
|
Citaat:
Mijn reactie is hoofdzakelijk omdat dit weer eens een 'kijk ons zielig zijn'-bericht van mujahideen is. |
Citaat:
Mujahideen: Citaat:
Het zal wel het superieursgevoel zijn, dat weer bij ze opborreld. Immers, zij zijn veel verder op denkniveau dan die achterlijke Arabieren. Dat weerhoudt ze er misschien van, eens uit een andere positie te kijken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
2 of 3 jaar geleden schopten een aantal Marokkaanse jongens tijdens bevrijdingsdag op kranzen. Nu kan je dit voorval op jouw manier bekijken: zat er nog voetbaltalent tussen? Of op de manier waarop 99% van nederland het bekijkt: hoe durven ze op iets met zo'n emotionele waarde te schoppen? Nu is het artikel dat wordt onteerd, de voor Moslims heilige Kuran. We mogen hem niet eens zomaar aanraken, maar alleen als we ons op een bepaalde manier hebben gewassen. En dan komt er een land ( dus niet de burgers, zoals bovenstaand voorbeeldje ), dat dat boek, door de wc spoelt. Misschien is het voor jullie moeilijk te begrijpen, maar de waarde van die Kuran steigt voor een Moslim boven al het materiele uit. Er zou, wanneer er weer een Moslim door Amerika vermoord zou worden veel minder, tot geen heisa zijn ontstaan, maar die Kuran heeft nu eenmaal een grote, niet in geld uit te drukken, waarde. Snap dat nou. |
Citaat:
Ik moet mezelf trouwens corrigeren, dit is geen 'kijk ons zielig zijn'-bericht, maar een -topic. :o |
Het nieuws van dat koranverhaal is ook tot de Irakezen gekomen. In een week hebben ze meer dan 400 mensen vermoord. :|
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Fijn dat je 'ons' zo standaardiseert, L&P (y)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik kan me prima voorstellen dat moslims het niet erg waarderen dat een koran door de w.c. wordt gespoeld en zoiets zou dan ook niet moeten gebeuren. Er zou echter ook niet gelijk een wereldwijd drama van moeten worden gemaakt.
|
Een religieus symbool heeft voor een gelovige een belangrijke gevoelswaarde. Dat geldt voor hemzelf, persoonlijk, maar anderen zal het een rotzorg wezen.
Hoe beide partijen met dat verschil in opvatting omgaan is een kwestie van wellevendheid, zoals alles in het sociale verkeer. En dat is uit de aard der zaak iets wat van twee kanten komt. Iemand willen vermoorden als reactie op een belediging is overigens niet meer proportioneel te noemen. |
Ik wil nog wel even wat toevoegen.
Ik, persoonlijk, begrijp heel goed dat het doortrekken van een gewaardeerd (Heilig) schrift verontwaardiging, walging, verzet, ontzetting en boosheid kan oproepen. Het getuigt van nul-komma-nul respect en het verdient dan ook veroordeling (maatschappelijk dan). MAAR ik begrijp ook dat niet-gelovigen hier niet zo zwaar aan tillen. "Het is maar een boek." Verder denk ik ook dat je je als moslim (dat zeg ik dus expliciet) kan verkijken op de cynische en relativeerde houding van "Westerse" (geseculariseerde) mensen. Het lijkt mij gezond daarmee rekening te houden. Ik denk ook dat Islamieten over het algemeen over minder incasseringsvermogen beschikken (om in de woorden van Verdonk te spreken). Dat baart mij echt zorgen. Neem het niet zo serieus, relativeer en lach erom (ze komen immers toch in de Hel...wie het laatst lacht... :) ) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik zou het wel weten: uit zijn functie zetten. |
Discriminatie door de overheid lijkt me wel zo zorgwekkend
|
Citaat:
|