![]() |
Pijn in droom?
Vanmiddag was ik in slaap gevallen en ik had een gruwelijk reeële droom. Ik was op een feestje en had een alcoholvergiftiging en viel met mijn knieeën in een kapot glas. Ging met de ambulance naar het ziekenhuis en vanaf dat moment had ik dus zeg maar écht pijn in mijn knie, niet zo'n beetje ook. In het ziekenhuis ben ik nooit aangekomen want ik werd er wakker van. Daarna trok het binnen 5 minuten weg. Kan me overigens niet gestoten hebben. Ik vraag me dus af: kan je lichaam zomaar pijn "creeëren" als je een heel erg echte droom hebt?
|
Ik denk eerder dat het andersom is, dat je heel erg pijn in je knieën kreeg (door wat voor een reden dan ook) en dat je er daarom over ging dromen.
|
Mja 't rare is dus dat het na die droom zo'n beetje meteen wegtrok :confused:
|
Mjah omdat je dan weer beweegt ofzo? :o
|
Ik ben het met Bloem eens: het is eerder omgekeerd. Dingen van buitenaf beïnvloeden je dromen (zo droom ik weleens over een telefoon als mijn wekker afgaat :bloos: ).
|
de laatste keer droomde ik dat ik een tijdbom weggooide die af aan 't gaan was. Ik pakte m'n telefoon (die als wekker diende) en werd zo wakker, net voor ik 'm onschadelijk wou maken....
en dan word ik ook nog altijd wakker met 't gevoel: "waar ben ik? Ik ben in een of andere droom aangekomen aangezien ik net een tijdbom aan 't onschadelijk maken was... wat dat is wel de werkelijkheid :D" *is 's ochtends niet zo snugger* maarja, wat de rest zegt, je doet je iets aan tijdens 't slapen, die pijn voel je tijdens 't dromen en geef je een beeld... niet andersom |
Yep. Zo droomde ik eens dat ik in een iglo zat en ik had het ijskoud. Ik werd wakker van de koude in mijn droom en mijn dekbed lag op de grond en ik lag al bibberend op mijn bed :)
|
Citaat:
|
Jullie snappen er niks van zz.
Wanneer je droomt worden de sensorische delen in je hersenen (geur, geluid, smaak, pijn) ook daadwerkelijk geprikkeld zonder echte sensorische input. Je hoeft je dus niet in je slaap te stoten om in je droom pijn waar te nemen en daarom kan het dus heelg goed dat je nog pijn hebt nadat je net wakker wordt uit je droom |
Aha. Nouja die pijn is verder ook niet meer teruggekomen dus gezien het bovenstaande stukje neem ik aan dat het dus wel mogelijk zal zijn.
|
Citaat:
|
lol,,
ik doe aan slaapwandelen en ik praat in me slaap, dus ik heb al heel wat dingen meegemaakt.. best wel leuk om te vertellen: ik droomde een keer toen ik klein was dat ik een lolly kreeg en toen ik wakker werd en me lolly nii zag begonk te huile.. :D |
Citaat:
|
Volgens mij hoeft het niet andersom te zijn, hoor!
Ik heb een hondenfobie gehad en daardoor heb ik nogal vaak last van nachtmerries met honden of andere enge beesten. Deze bijten dan vaak in mijn been en als ik wakker word, heb ik daar ook echt pijn in. Die pijn ontstaat heus niet zomaar, want hij zit echt in mijn been omdat er even daarvoor nog tanden inzaten. En ik heb nog wel meer voorbeelden, als ik droomde over vuur, voelde ik dat ik was verbrand, maar als je dan wakker word zie je wel dat je niet verbrand bent, maar je voelt het nog wél. |
Citaat:
Aan de andere kant creeeren je dromen wel zulke realistische gebeurtenissen dat ik begin te twijfelen aan je gelijk. Je kunt immers ook zwetend wakker worden snachts zonder dat het nou particularly warm is.. Lastig :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Nouja dan wil ik nog even duidelijk zeggen dat ik die pijn pas kreeg toen ik víel. Dus niet: ik kreeg pijn en tóen viel ik. Daarvoor was er al vanalles aan vooraf gegaan.
|
Citaat:
11568: hoewel ik het op zich met je eens ben, hebben dromen het aardige kenmerk dat er vaak heel veel in korte tijd gebeurd en dat je het vaak in verkeerde volgorde later herinnert. Dat zegt dus eigenlijk niet zoveel:) |
Idd volgens mij heb je jezelf gewoon pijn gedaan terwijl je sliep, en ging je er toen pas over dromen
|
Citaat:
|
Maar ik zat er nog eens over na te denken... Heb je die dromen gewoon zo af en toe? Want ik heb mijn nachtmerries alleen als het slecht met me gaat en dan word ik dus met pijn wakker. Nu gaat het alweer een tijd goed met me en heb ik nergens last van:) En sowieso... Als je een blije droom hebt, word je blij wakker, als je een pijnlijke droom hebt, word je wakker met pijn. Klinkt op zich best logisch, toch?
|
vroeger (ong. 10 jaar geleden) droomde ik wel eens dat ik naar de wc ging en erop ging zitten en juist op dat moment plaste ik in bed.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:40. |