![]() |
[CV] Afkortingen gebruiken of niet?
In je CV, dat je nodig hebt om te solliciteren, moet je natuurlijk je opleiding en curssussen e.d. vermelden. Maar zet je daar nou "HAVO" of "Hoger Algemeen Voorgezet Onderwijs"?
Wat is beter? Afkorten of niet? |
Afkortingen kunnen gebruikt worden maar wel in beperkte mate. Met een afkorting als HAVO is niets mis.
|
Dat soort dingen kort ik af, omdat iedereen weet wat HAVO is. Bepaalde cursussen waarvan de meeste mensen niet wat de afkorting is zet ik het voluit neer.
|
Afkortingen natuurlijk, want HAVO is van een afkorting tot een woord verworden. Er zijn zelfs vervoegingen van ('havist').
|
euhm.... als je geen afkorting gebruikt krijg je wel erg lange Curriculum Vitae's...
'Hoger Algemeen Voortgezet Onderwijs' gevolgd door 'Hogere Beroepsopleiding Hoger Economisch Administratief Onderwijs' of HAVO HEAO ? |
Ja, maar dat zijn gewoon zulke bekende woorden :)
Iedereen weet wel wat HAVO betekent en ook wat HEAO betekent. Maar minder bekende uitdrukkingen moet je natuurlijk wel voluit schrijven, zoals HBO IBMS ofzo. Niet iedereen weet dat dat international business and management/marketing oid heet. |
Citaat:
|
Ik heb een sollicitatieproject op school gehad, waarbij mijn leraar Nederlands zei dat je geen afkortingen in je CV moet gebruiken. Als uitzondering noemde hij idd HAVO of VWO. Zoals nare man al zegt zijn dan inmiddels (bijna?) zelfstandige woorden.
Maar bijvoorbeeld je profiel afkorten dat mag niet. |
Werkwoordsspelling is ook belangrijk. ;)
Als ik een sollicitatie binnen zou krijgen waarin iemand 'Daarom heb ik gesolliciteert' zou schrijven, dan gaat-ie linea recta de papierversnipperaar in, zonder reactie. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
meestal zie je veel fouten van jezelf over het hoofd: zelfs al heb je je brief 10x doorgelezen. Een ander ziet die fouten direct bij het doorlezen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:58. |