![]() |
Omzetbelasting (BTW)
Goed, mijn eigen bedrijf is eindelijk "up and running", krijgen we van de Belastingdienst het formulier "Aangifte Omzetbelasting".
Maar dat vind ik een beetje vreemd, want het idee was toch dat we online aangifte zouden doen als ondernemer zijnde? Op de achterkant kunnen we wat bedragen en extra informatie invullen, maar hoe zit dat dan met mijn elektronische aangifte? Hoef ik die de eerste keer niet te doen of zit dat anders? Moet ik die misschien later alsnog doen? Op onze pagina op belastingdienst.nl zijn geen formulieren te vinden. Dan heb ik nog een vraagje over het formulier. Onder 2 (aan u verrichte binnenlandse leveringen/diensten), bij 2a zie ik "Leveringen waarbij de heffing omzetbelasting naar u is verlegd", dat is bij een aankoop waarover je BTW wilt aftrekken toch niet het geval? Dan sta je toch gewoon de BTW aan hem af zodat hij de BTW kan afstaan aan de fiscus? En dan is het enige vakje onder 2. Ik kan dan nog wel het totaal voorbelasting invullen en dat dus aftrekken van de verschuldigde omzetbelasting bij 5a, b en c, maar waar vul ik nou de voorbelasting in die ik wil aftrekken? Is dat toch misschien wat je moet invullen bij 2a? Of moet dat juist los bij 5b? Kortom, ik snap er (nog) geen bal van. Ik heb een nummer van de belastingdienst en ik zou dat natuurlijk ook kunnen bellen, maar ik heb een startend bedrijf en tijdens werktijd heb ik het eigenlijk gewoon meer te doen dan in de wacht te moeten gaan zitten om dan geholpen te worden door een of andere miep wiens kat vanochtend is overleden en "het ook allemaal niet meer weet". Daarom vraag ik of hier misschien iemand weet hoe het zit. Bij voorbaat dank :) |
Citaat:
nou, here goes : - de elektronische aangifte gaat over de winstbelasting (wat loonbelasting is voor 'arbeiders'). De omzet-belasting (BTW) gaat vooralsnog per papier. - gebruik altijd de papieren die je van de belastingdienst gekregen hebt. je kan niet 'zomaar' via internet aangifte doen (NOOIT). je krijgt altijd eerst papieren van de fiscus. Voor de elektronische aangifte krijg je gegevens die je daarvoor nodig hebt. Aangezien je papieren hebt gekregen wordt er van je verwacht dat je die gebruikt. Dit jaar is de BTW aangifte ook nog ouderwets via papier. (neem van mij aan dat elektronische aangifte absoluut geen verbetering is. Dat heeft me dit jaar al een dag extra gekost.) - waarschijnlijk gaat de btw-aangifte volgend jaar elektronisch. - vakje 2a weet ik niet zeker, maar volgens mij gaat dit over goederen die btw-vrij gekocht zijn. 99% kans dat je hier niet mee te maken krijgt. Als je goederen tax-free aanschaft, vul deze dan hier in, dit ter controle van de fiscus, vnl ten aanzien van de leverancier van de goederen. (let wel, ik twijfel hierbij of ik gelijk heb.) - het totaal voorbelasting = wat je terug wil vragen. NIEMAND vraagt minder terug aan voorbelasting dat wat hij zelf als totaal voorbelasting heeft uitgerekend (=alle btw over alle aangeschafte goederen in de afgelopen 12 maanden). Vandaar dat daar ook geen vakje voor is. wat is de vraag bij 5b exact ? ik dacht dat je uiteindelijk drie getalletjes 'uitrekent', 'totaal voorbelasting', 'btw-afdracht voor aftrek voorbelasting' en 'btw-afdracht na aftrek voorbelasting' (en dat moet je betalen of krijg je terug, een btw-afdracht van -1500 euro = je krijgt 1500 euro terug. Je bent een startende ondernemer, waarschijnlijk heb je veel aangeschaft, en waarschijnlijk kom je dus op een negatieve btw-afdracht uit. Dat is niet raar, het zou raar zijn als je nu duizenden euro's btw moest afdragen (trust me, dat komt nog wel)). anywayz, sterkte dr mee. De Fiscus, onze vriend in bange tijden... ;) |
Citaat:
Citaat:
Het is al 1 januari geweest dacht ik zo ;) Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik snap die lui bij de belastingdienst echt niet, het zou zoveel tijd en geld schelen als ze dit gewoon duidelijk zouden aanpakken! Volgend jaar zadelen we een accountant op met deze klusjes :P |
Als het goed is hebben ze op de kantoren een startersdesk (in Den Haag in ieder geval wel), kunnen ze je daar niet helpen?
En vwb dat electronisch aangeven, dat geldt voor ondernemers die reeds aangifte doen? Wat MightyMarcel al zei, het begint met een formuliertje. |
Citaat:
Maar het formulier dat ik hier heb is ook nergens te downloaden, dat vind ik ook maar vreemd. En over een startersdesk weet ik eigenlijk niets, even opzoeken, kan wel van pas komen jah. Grote kans dat dat in Arnhem zit trouwens, maar goed. |
Staat er op dat formulier misschien het BTW of OB-nummer al opgedrukt? Misschien is dat de reden, dat je niet onnodig het formulier uitdraait omdat je een schrijffout of zo hebt gemaakt?
|
Citaat:
daarnaast, Het formulier dat jij hebt is waarschijnlijk een op naam gesteld formulier, waar dus de bedrijfsgegevens al op staan, en op deze manier heb je geen excuus om geen aangifte te doen ('de printer was stuk o.i.d.'), en is het bij de bdienst bekent dat je dit formulier in huis hebt. Gewoon invullen die hap dus. [edit]de gegevens voor digitale aangifte kun je ook niet downloaden, die krijg je thuisgestuurd. Klinkt vreemd, maar tis zo.[/edit] |
Klopt, hebben jullie gelijk in.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:41. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.