![]() |
[ATX] Ventilatie
Ik heb een paradigit ATX kast. Deze is al 3jaar oud ofzo, maar er zit aan de voorkant van de kast ook een ventilator maar die maakt veelste veel lawaai. Ik vroeg me af of ik deze gewoon kon afsluiten, want zo heeft het geen zin dat ik een stille cooler heb voor me proc (n)
en hebben andere atx kasten dit ook? |
Zo'n fan aan de voorkant is over het algemeen onzin, tenzij je een kast hebt die er echt goed op is gebouwd. De meeste merkloze en B-merk ATX-kasten hebben aan de voorkant wel een montagemogelijkheid voor een 80x80 fan, maar daar zitten vervolgens zulke kleine ventilatiegaatjes voor dat van airflow helemaal geen sprake is, alleen van herrie.
Ik zou zeggen dat je 'm dus zonder problemen kunt loshalen. Het levert veel betere airflow op om gewoon een gat ter grootte van de ventilator in de plastic frontjes of in de zijwand van de kast te maken en daar een 120x120 fan in te schroeven en die vervolgens op laag toerental te laten draaien (= aansluiten op 5V). |
die fan voor zorgt normaal toch voor koude lucht. Ik weet dat hij bij mij net achter het HHD rackje zit en zo dus ook nog eens de HDD's koelt.
1 outtake is ook wel genoeg, mits ie genoeg lucht uitblaast. |
Je kunt hem altijd op 5V laten lopen, dan hoor je hem ook niet. Dat doe je door de rode draad van je fan niet op geel aan te sluiten maar op Rood (5V) en de blauwe draad van je fan gewoon op zwart (0V - nul).
|
De reden dat die fan lawaai maakt is niet omdat hij op een te hoog toerental loopt, maar omdat de lucht door te kleine gaatjes wordt geperst. Dat effect houd je dus gewoon, ook al je hem langzamer laat draaien.
Je kunt vaak nog beter een fan op 12V hebben die vrije intake heeft dan een fan op 5V die lucht door smalle spleetjes of kleine gaatjes moet aanzuigen. Dat geluid is zoveel irritanter. |
Ik heb ook een 5V fan voorin mn kast en die hoor ik nauwelijks. Lijkt me sterk dat geluidsoverlast juist groter wordt bij 5V dan bij 12V. Maar misschien een kwestie van uitproberen? :)
|
Sowieso zijn 80mm fans redelijk klote... óf ze verplaatsen veel lucht en maken herrie, of ze zijn stil maar verplaatsen amper lucht. Naja, als intake is het wel oke, altijd handig als er een fannetje koele lucht over je harde schijf heenblaast, beter dan niks. Maar bij de meeste kasten zitten die dingen juist onder de schijven, dus dan heb je er nog vrij weinig aan.
Heb nu een Nexus 120mm outtake fan @ 7V, verplaatst voldoende lucht en is praktisch onhoorbaar :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Zo jammer die boxed koelers. (n)
Neem een mooie Arctic Freezer 64 of iets van Zalman. 19dBA is gewoon superfijn! |
Citaat:
|
Als je nu een moederbord had die cpu fan control had....temp geregeld....
Ach wie ben ik... |
Citaat:
|
Ach mijn zalman draait 2300 rpms, c.q full speed, maakt mij geen donder uit. Scheelt toch niet veel in geluid.
|
Citaat:
Ik heb ook nooit beweerd dat een 5V-fan die zijn intake van een gaatjesrooster moet hebben, altijd meer lawaai maakt dan een 12V fan met vrije intake. Ik postuleer alleen de stelling dat dat kan, en ik wil daar nog aan toevoegen dat pure luchtruis alleen niet alles is. Het gaat ook om de frequentiecomponenten. Ik heb persoonlijk liever een luider, maar regelmatig en niet hoogtonig geluid van airflow, dan een zachter maar snerpend en fluitend geluid. Maar goed, ik heb een heel scherp gehoor, dus ik erger me veel sneller aan hoge geluiden uit de PC. |
dus ik kan hem niet afsluiten tenzij ik hem vervang met een stillere fan?
|
Citaat:
|
ja het is een oude kast maar er zitten wel nieuwe onderdelen in.
Amd64 3000+, 512mb, 120gb, radeon9700 heeft dit systeem die extra koeling nodig of niet? Ik heb wel een voeding die aan de achterkant en aan de zijkant een fan heeft. ik denk dat dat wel genoeg is. Ja toch? |
Citaat:
Die koeling van de voeding zal ook voornamelijk wel koeling voor de voeding zelf zijn, aan de achterkant van je kast zit vaak plek voor een 80 mm fan, draai er daar eentje op. Kost geen ruk. |
Ik zou wel gewoon altijd zorgen voor een outtake, vooral als de zomer er weer aan komt, dan zit je IDLE cpu temp al gauw rond de 40ºC.
En natuurlijk is een beetje airflow, altijd fijn, passive northbridge, onderdelen van het moederbord worden ook gewoon gekoeld, HDD's, wat dus weer voor meer stabiliteit zorgt. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:47. |