![]() |
Examenstress, terwijl in 4V
Het klinkt raar maar als ik aan het examen denk dan schiet ik nu al in de stress. Ik zit nu eind 4V, en ik ga hoogstwaarschijnlijk wel over. Maar om nou te zeggen dat ik dit jaar zo goed heb gewerkt. Veel SE's heb ik pas 1 dag van te voren geleerd. Ik ben nu echt bang dat ik dit jaar iets heb gemist waardoor het examen veel moeilijker gaat worden.
Krijg je op het eindexamen veel dingen die je in de vierde klas hebt gehad? En als dat zo is, krijg je deze stof nog terug in de vijfde of zesde? Volgens sommige leraren krijg je namelijk sommige stof alleen in de vierde en dan pas weer op het eindexamen. Ik heb het maar bij school en studie gezet, ik vond het niet echt passsen in het eindexamenforum aangezien ik in de vierde zit. |
Relax zeg. Je krijgt misschien voor bepaalde vakken wel stof uit de vierde, maar die herhaal je nog massaal in je examen jaar. Je hoeft je echt niet zo druk te maken hoor.
|
Ik heb Havo gedaan. Maar ik vond niet dat je stof kreeg van de vierde.. Wel natuurlijk woordjes ofzo. Maar bijvoorbeeld bij geschiedenis kreeg je 2 boek(jes) die je moest leren en meer niet. Een boekje was overigs wel herhaling van de vierde. Dus dit gaf een voordeel.
Het examen stelt weinig voor vond ik. Gewoon goed leren. Goede samenvattingen maken. Ook is het belangrijk dat het gemiddelde van je SE goed zijn. Het examen is maar de helft van het cijfer he, de andere helft is ook belangrijk. Het valt allemaal best wel mee. |
Chill, (bijna) iedereen leert SE's een dag van te voren. Ik zit nu eind 5e en heb echt nog geen enkele examenvrees.
Rustig, je hebt nog 2 jaar ... |
ik had wel beetje erg examenvrees :o
maar dat was meer omdat ik niet wist wat ik er van kon verwachten dus ik ben twee maanden ofzo begonnen met af en toe dingen doorlezen en toen ik er eenmaal achterkwam dat het helemaal niet zo lastig was als dat ik zelf dacht, toen pas ben ik rustiger geworden :) |
Ik heb precies hetzelfde als jij. Om de talen maak ik me geen zorgen, maar ik kan nu al stressen als ik aan bijv. scheikunde denk.. :( Ik zou zeggen, zorg dat je je huiswerk goed bijhoudt en je best doet voor je SE's en dan komt het waarschijnlijk wel goed :)
|
De stof die je in de 4e leert zal in de vijfde en zesde op worden uitgebreid, dus als je het nu niet hebt gelerd zal je er snel achterkomen. Maar de school zal je alleen over laten gaan als zij geloven dat jij het volgend jaar kan.
|
Het is ook meer dat de leraren je nu al bang zitten te maken voor hoe moeilijk het gaat worden en hoeveel je al had moeten weten in de vierde klas enzo.
Misschien stel ik me wel een beetje aan maar het lijkt me wel heel eng. |
Rustig aan... mja kijk de stof die je in de vierde krijgt, geldt natuurlijk als basis voor in de vijfde klas etc. dus qua stof zal het steeds wat "moeilijker" / een stapje hoger worden... maar ik denk dat je je niet zo druk hoeft te maken. En je zegt zelf dat je voor sommige SE's laat bent begonnen met leren... naja dan moet je maar wat eerder beginnen daarmee de volgende jaren.
Niet zo paniekerig doen. Trouwens, van talen (ik weet niet of je veel talen hebt) krijg je toch op het eindexamen voornamelijk tekstverklaren, dat is iets waar je niet te veel stof uit je hoofd hoeft te knallen (behalve dat je bij Engels en Frans en zo een redelijke woordenschat moet hebben om de teksten te begrijpen) en dat zijn dus dingen die je wel of niet beheerst. :) Beheers je zoiets wel, dan hoef je je zeker geen zorgen te maken. Beheers je zoiets minder, dan gewoon wat meer oefenen. :) |
Bij de exacte vakken (met name wiskunde) moet je wel bijblijven.
|
je krijgt in de vijfde ook herkansingen als het goed is... 1tje voor elk vak
|
Dat verschilt per school.
|
Halloooo sommige mensen hier hebben over 1 week hun examen (waaronder ik). Die mensen moeten in de stress schieten en niet iemand die in de vierde zit. Kom op zeg, het duurt nog 2 jaar voor jou.
|
4V is qua exacte vakken (behalve bio) gewoon een voorbereidingsjaar, waar je dingen leert die je in 5V nodig hebt. Je hebt toch ook nog geen SE's voor je profielvakken?
En als je iets vergeet van dit jaar, dan vraag je dat gewoon? Het heeft echt totaal geen zin om nu al bang te worden van het examen. Ga eerst maar zorgen dat je in 6V komt :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
SE's zijn SCHOOLexamen, het is dus aan de school om te bepalen wanneer die SE's zijn en hoe zwaar ze wegen. Op sommige scholen worden Duits en Frans 1 in de vijfde afgerond, op andere in de zesde. Ik rondde bv. in de vierde Bio I en GS I af, maar heb alleen in de zesde maatschappijleer gehad.
Zorg er maar gewoon voor dat je overgaat. De school laat mensen die het zeker niet gaan halen niet naar de zede gaan, het is beter voor zowel de school als jou om de vijfde over te doen dan eerst zakken en dan de zesde opnieuw moeten doen. |
Citaat:
|
Alles van het examen wordt nog herhaald in de 6e. Bij sommige vakken letterlijk in de stof, bij andere vakken door proefexamens te maken. En snap je iets niet bij zo'n proefexamen, dan vraag je je docent daar uitleg over.
Bovendien kom je er op tijd achter dat je wat meer aan je SE's moet doen, want je hebt nog 2 jaar te gaan. Voldoende om voor hoge SE-cijfers te zorgen, waardoor je straks lage CSE-cijfers mag hebben. |
Citaat:
|
In mijn examenjaar (VWO6) kreeg ik alleen, echt alleen examenstof. Vanaf de kerstvakantie zeker.
|
Als ik jou was, zou ik in de vijfde harder gaan werken, want uit de vierde krijg je toch amper wat terug. De vijfde wel, en daar ben ik behoorlijk tegenaan gelopen dit jaar. Maar dan nog is het prima bij te werken hoor, ik sta er nu heel redelijk voor. En dat, terwijl ik allee de laatste twee examenweken besefte dat het echt voor mn examens aan het werken was...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:08. |