Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Nieuws, Achtergronden & Wetenschap (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=40)
-   -   kilometerheffingen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1178634)

ikkeleerlinge 14-05-2005 22:17

kilometerheffingen
 
HILVERSUM - De Nederlanders staan welwillender tegenover de kilometerheffing dan enkele jaren geleden. De helft is ervoor dat automobilisten straks gaan betalen voor elke kilometer die ze rijden. In 1999 was nog 78 procent tegen.

lees hier verder: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2...erheffing.html

Zoals jullie waarschijnlijk al weten is het milieu in Nederland zo ongeveer het meest vervuild van alle Europese landen... Denken jullie dat dit beleid zal helpen om verdere vervuiling te remmen? Ik denk persoonlijk niet dat het veel uit zal maken, aangezien de meeste gifstoffen uit omringende landen komen... maar goed wat vinden jullie ervan? Wat moet er verder gebeuren, etc.?

naam onbekend 14-05-2005 22:19

Het is wel eerlijker als mijn informatie klopt, want met een kilometerheffing betaal je meer naarmate je meer rijdt. Met wegenbelasting betaal je meer naarmate je auto groter is.

Snees 14-05-2005 22:58

Sterker nog, volgens mij is vorige week een concreet plan voor kilometerheffing bij bepaalde knooppunten door de Kamer gekomen.

Snees 14-05-2005 22:59

Citaat:

naam onbekend schreef op 14-05-2005 @ 23:19 :
Het is wel eerlijker als mijn informatie klopt, want met een kilometerheffing betaal je meer naarmate je meer rijdt. Met wegenbelasting betaal je meer naarmate je auto groter is.
Ach, een SUV slurpt ook twintig keer meer dan zo'n hybride auto. Dat zou je ook mee moeten meenemen in die kilometerheffing. Al zit dat ook in de accijns op benzine natuurlijk.

Bloedpropje 14-05-2005 23:07

Wat een kutplan, ik wil gewoon onbeperkt kunnen rijden zonder naast de benzinekosten ook nog voor deze onzin te moeten betalen.

naam onbekend 14-05-2005 23:09

Citaat:

Bloedpropje schreef op 15-05-2005 @ 00:07 :
Wat een kutplan, ik wil gewoon onbeperkt kunnen rijden zonder naast de benzinekosten ook nog voor deze onzin te moeten betalen.
Zonder deze 'onzin' is er op een gegeven moment geen weg meer over om op te rijden. Die is dan namelijk versleten, en er is geen geld om 'm op te knappen aangezien jij geen 'onzin' wil betalen.

Sylph 14-05-2005 23:10

Geweldig plan. (y)

Bloedpropje 14-05-2005 23:16

Citaat:

naam onbekend schreef op 15-05-2005 @ 00:09 :
Zonder deze 'onzin' is er op een gegeven moment geen weg meer over om op te rijden. Die is dan namelijk versleten, en er is geen geld om 'm op te knappen aangezien jij geen 'onzin' wil betalen.
Daar heb je wel een punt. Vandaar dat het aantal wegen in Nederland steeds minder is geworden de afgelopen decennia en vandaar dat elk land zonder kilometerheffingen eigenlijk bijna geen wegen meer heeft.

naam onbekend 14-05-2005 23:17

Citaat:

Bloedpropje schreef op 15-05-2005 @ 00:16 :
Daar heb je wel een punt. Vandaar dat het aantal wegen in Nederland steeds minder is geworden de afgelopen decennia en vandaar dat elk land zonder kilometerheffingen eigenlijk bijna geen wegen meer heeft.
Het gaat erom dat deze heffing op de plaats komt van de wegenbelasting. En weet je wat ze doen met het geld van de wegenbelasting? Precies.

ikkeleerlinge 14-05-2005 23:18

Citaat:

naam onbekend schreef op 15-05-2005 @ 00:17 :
Het gaat erom dat deze heffing op de plaats komt van de wegenbelasting. En weet je wat ze doen met het geld van de wegenbelasting? Precies.
Hmm... volgens mij gaat het hier meer om het milieu... maar goed. :p

Bloedpropje 14-05-2005 23:55

Citaat:

naam onbekend schreef op 15-05-2005 @ 00:17 :
Het gaat erom dat deze heffing op de plaats komt van de wegenbelasting. En weet je wat ze doen met het geld van de wegenbelasting? Precies.
Wat ik zei was dat ik het idee van de kilometerheffingen een kutplan vind. Betekent dat dat ik vind dat de wegenbelasting afgeschaft moet worden? Precies.

Love & Peace 15-05-2005 01:11

Citaat:

ikkeleerlinge schreef op 14-05-2005 @ 23:17 :
Zoals jullie waarschijnlijk al weten is het milieu in Nederland zo ongeveer het meest vervuild van alle Europese landen... Denken jullie dat dit beleid zal helpen om verdere vervuiling te remmen? Ik denk persoonlijk niet dat het veel uit zal maken, aangezien de meeste gifstoffen uit omringende landen komen... maar goed wat vinden jullie ervan? Wat moet er verder gebeuren, etc.?
Het lijkt me sterk dat als de grootste vervuiling vanuit omringende landen komt, en dat wij dan nog steeds het meest vervuilde land hebben. Minimaal 1 van de 2 beweringen klopt niet. ;)

En ik ben het eens met bloedpropje.

naam onbekend 15-05-2005 01:14

Citaat:

Bloedpropje schreef op 15-05-2005 @ 00:55 :
Wat ik zei was dat ik het idee van de kilometerheffingen een kutplan vind. Betekent dat dat ik vind dat de wegenbelasting afgeschaft moet worden? Precies.
Je zei dit:
Citaat:

Bloedpropje schreef op 15-05-2005 @ 00:07 :
Wat een kutplan, ik wil gewoon onbeperkt kunnen rijden zonder naast de benzinekosten ook nog voor deze onzin te moeten betalen.
Daaruit maakte ik niet op dat jij voor handhaving van de wegenbelasting was. Maar wat vind jij dan het grote nadeel van de kilometerheffing, of het grote voordeel van de wegenbelasting?

Go 15-05-2005 08:22

Citaat:

Sylph schreef op 15-05-2005 @ 00:10 :
Geweldig plan. (y)
idd, voor zover ik het nu beoordelen kan wel.

wizkid 15-05-2005 10:07

goed plan (y)

Levitating Nun 15-05-2005 10:51

Lijkt me wel zo eerlijk.

one. 15-05-2005 13:24

Wanneer de grootte van de auto ook wordt opgenomen in de heffing ben ik ervoor.

T_ID 15-05-2005 13:31

Citaat:

SnakeZ schreef op 15-05-2005 @ 14:24 :
Wanneer de grootte van de auto ook wordt opgenomen in de heffing ben ik ervoor.
Want? Het is eerder brandstofverbruik waar het over gaat.

jfcksr 15-05-2005 13:47

prima plan (y)

Bloedpropje 15-05-2005 13:49

Citaat:

naam onbekend schreef op 15-05-2005 @ 02:14 :
Daaruit maakte ik niet op dat jij voor handhaving van de wegenbelasting was. Maar wat vind jij dan het grote nadeel van de kilometerheffing, of het grote voordeel van de wegenbelasting?
Met een vast bedrag weet je altijd waar je aan toe bent, dan rijd je veel lekkerder dan wanneer je weet dat je over elke kilometer weer extra belasting moet betalen.

Verder denk ik dat ik als ik m'n rijbewijs heb meer dan gemiddeld ga autorijden en dus is de wegenbelasting een betere optie voor mijn portemonee. :)

JH 15-05-2005 13:51

Het is wel eerlijker, maar er zijn natuurlijk genoeg mensen die voor hun werk reizen en die belasting geven ze dan gewoon door aan hun werkgevers die het keurig doorrekenen aan hun klanten, dus of het enorm opschiet is volgens mij nog maar zeer de vraag.

ikkeleerlinge 15-05-2005 14:05

Citaat:

Love & Peace schreef op 15-05-2005 @ 02:11 :
Het lijkt me sterk dat als de grootste vervuiling vanuit omringende landen komt, en dat wij dan nog steeds het meest vervuilde land hebben. Minimaal 1 van de 2 beweringen klopt niet. ;)

En ik ben het eens met bloedpropje.

Ik had gehoord dat 1/3 tot 2/3 van de gifgassen uit belgie, duitsland en engeland (zee?) komen, omdat nederland zo laag ligt denk ik.... En heb je ooit satelietfoto's van de lucht van Nederland gezien? Het is wel erg veel vervuild! In London bijv. is het wel erger, maar dat is maar 1 stad van heel Engeland dus ja de Nederlandse lucht is wel meer vervuild dan die van Engeland bijv..

Love & Peace 16-05-2005 02:17

Citaat:

ikkeleerlinge schreef op 15-05-2005 @ 15:05 :
Ik had gehoord dat 1/3 tot 2/3 van de gifgassen uit belgie, duitsland en engeland (zee?) komen, omdat nederland zo laag ligt denk ik.... En heb je ooit satelietfoto's van de lucht van Nederland gezien? Het is wel erg veel vervuild! In London bijv. is het wel erger, maar dat is maar 1 stad van heel Engeland dus ja de Nederlandse lucht is wel meer vervuild dan die van Engeland bijv..
ja Nederland kan gemiddeld per kubieke meter lucht vervuilder zijn dan de omliggende landen, my stupidity. :o

Unexplained 16-05-2005 11:09

Citaat:

Snees schreef op 14-05-2005 @ 23:59 :
Ach, een SUV slurpt ook twintig keer meer dan zo'n hybride auto. Dat zou je ook mee moeten meenemen in die kilometerheffing. Al zit dat ook in de accijns op benzine natuurlijk.
Onzin! Neem bijvoorbeeld de bestverkochte hybride auto, de Toyota Prius. Die verbruikt ongeveer 6 liter benzine per 100 kilometer (1:17). Zetten we daarnaast een flinke SUV, zoals de Volvo XC90 met D5 motor. Verbruik: 8,3 liter per 100 kilometer (1:12). Natuurlijk, de terreinauto verbruikt meer, maar een factor 20 is absoluut geen sprake van. We spreken over een factor 1,4.

SteffanRamone 16-05-2005 12:29

ik vind het een goede zaak, meer rijden = meer betalen toch?

Unexplained 16-05-2005 14:07

Citaat:

SteffanRamone schreef op 16-05-2005 @ 13:29 :
ik vind het een goede zaak, meer rijden = meer betalen toch?
Nouja, er zijn wel wat meer factoren van belang dan alleen de hoeveelheid kilometers. Denk aan het gewicht van het voertuig (een vrachtwagen belast het wegennet meer dan een compacte auto), maar ook milieubelasting is niet helemaal onbelangrijk.

Kazet Nagorra 16-05-2005 14:45

Voor - de vervuiler betaalt.

MB 16-05-2005 14:50

Citaat:

Mephostophilis schreef op 16-05-2005 @ 15:45 :
Voor - de vervuiler betaalt.

Unexplained 16-05-2005 16:40

Citaat:

Mephostophilis schreef op 16-05-2005 @ 15:45 :
Voor - de vervuiler betaalt.
Sommige auto's vervuilen meer dan andere auto's bij dezelfde hoeveelheid kilometers. Hoe ga je dat probleem dan oplossen?

wizkid 16-05-2005 16:43

Citaat:

Unexplained schreef op 16-05-2005 @ 17:40 :
Sommige auto's vervuilen meer dan andere auto's bij dezelfde hoeveelheid kilometers. Hoe ga je dat probleem dan oplossen?
Mssn is het dan voor die mensen goedkoper om met het openbaar vervoer te gaan.

MB 16-05-2005 16:44

Citaat:

Unexplained schreef op 16-05-2005 @ 17:40 :
Sommige auto's vervuilen meer dan andere auto's bij dezelfde hoeveelheid kilometers. Hoe ga je dat probleem dan oplossen?
Je kan het niet precies doen, maar als je het via kilometerheffingen doet dan pak je over het algemeen de grootste vervuilers wel aan.

one. 16-05-2005 16:54

Citaat:

T_ID schreef op 15-05-2005 @ 14:31 :
Want? Het is eerder brandstofverbruik waar het over gaat.
Slijtage van de wegen etc., dat wordt nu ook opgenomen in de wegenbelasting, dan moet dat ook worden meegenomen in de kilometerheffing.

Kazet Nagorra 16-05-2005 17:11

Citaat:

Unexplained schreef op 16-05-2005 @ 17:40 :
Sommige auto's vervuilen meer dan andere auto's bij dezelfde hoeveelheid kilometers. Hoe ga je dat probleem dan oplossen?
ac·cijns (de ~ (m.), accijnzen)
1 indirecte belasting op verbruiksgoederen => cijns, verbruiksbelasting

ZSA 16-05-2005 17:22

Citaat:

ikkeleerlinge schreef op 14-05-2005 @ 23:17 :
is het milieu in Nederland zo ongeveer het meest vervuild van alle Europese landen...
met de bevolings dichtheid in nederland is dat ook niet zo gek
per persoon zijn we echter vrijschoon :)

ZSA 16-05-2005 17:23

Citaat:

Mephostophilis schreef op 16-05-2005 @ 15:45 :
Voor - de vervuiler betaalt.
dat kan ook simpel weg met meer accijns op brandstof :)

Unexplained 16-05-2005 17:29

Citaat:

wizkid schreef op 16-05-2005 @ 17:43 :
Mssn is het dan voor die mensen goedkoper om met het openbaar vervoer te gaan.
Moet ik dan soms met al die vaten vergif op de trein? Dat gaat toch niet...

ZSA 16-05-2005 17:31

ontopic tegen want het kan veel makkelijker :)

MB 16-05-2005 18:16

Citaat:

ZSA schreef op 16-05-2005 @ 18:31 :
ontopic tegen want het kan veel makkelijker :)
Nee, als je de accijnzen omhoog gooit dan is iedereen de dupe ervan, dus ook de mensen die maar een paar duizend KM per jaar rijden.

Snees 16-05-2005 18:20

Citaat:

Da_mark schreef op 16-05-2005 @ 19:16 :
Nee, als je de accijnzen omhoog gooit dan is iedereen de dupe ervan, dus ook de mensen die maar een paar duizend KM per jaar rijden.
De mensen die 'maar' een paar duizend kilometer per jaar rijden zijn dan veel minder de dupe dan echte grootverbruikers.

Kazet Nagorra 16-05-2005 18:47

Citaat:

Snees schreef op 16-05-2005 @ 19:20 :
De mensen die 'maar' een paar duizend kilometer per jaar rijden zijn dan veel minder de dupe dan echte grootverbruikers.
Klopt, maar dan nog geldt dat met het 'rekeningrijden' iemand die nauwelijks auto rijdt veel minder moet betalen dan nu het geval is.

ZSA 16-05-2005 20:02

Citaat:

Da_mark schreef op 16-05-2005 @ 19:16 :
Nee, als je de accijnzen omhoog gooit dan is iedereen de dupe ervan, dus ook de mensen die maar een paar duizend KM per jaar rijden.
hoezo :confused:
rekening rijden houd hetzelfde in je betaald naar verbruik
dat doe je makkelijker via de benzine
dus ik zie eht punt niet :confused:

Kazet Nagorra 16-05-2005 20:22

Citaat:

ZSA schreef op 16-05-2005 @ 21:02 :
hoezo :confused:
rekening rijden houd hetzelfde in je betaald naar verbruik
dat doe je makkelijker via de benzine
dus ik zie eht punt niet :confused:

In het huidige systeem betaalt iemand die nauwelijks auto rijdt nog fors via wegenbelasting. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de wegenbelasting geheel verdwijnt, waardoor mensen die weinig autorijden relatief minder hoeven te betalen en mensen die veel autorijden relatief meer.

PGWR 17-05-2005 10:38

Citaat:

Mephostophilis schreef op 16-05-2005 @ 15:45 :
Voor - de vervuiler betaalt.
Dat gebeurt al. 60% van de prijs van benzine bestaat uit accijnzen.

ZSA 17-05-2005 10:42

Citaat:

Mephostophilis schreef op 16-05-2005 @ 21:22 :
In het huidige systeem betaalt iemand die nauwelijks auto rijdt nog fors via wegenbelasting. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de wegenbelasting geheel verdwijnt, waardoor mensen die weinig autorijden relatief minder hoeven te betalen en mensen die veel autorijden relatief meer.
ja natuurlijk ik ben ook voor eht afschaffen van wegen belasting
maar waarom zou je kilometer heffing gaan invoeren als je ook accijns kan verhogen ?

T_ID 17-05-2005 11:14

Citaat:

ZSA schreef op 17-05-2005 @ 11:42 :
ja natuurlijk ik ben ook voor eht afschaffen van wegen belasting
maar waarom zou je kilometer heffing gaan invoeren als je ook accijns kan verhogen ?

Omdat 500 euro afrekenen aan de pomp, iedere tankbeurt, niet een haalbaar systeem is.

Daevrem 17-05-2005 11:20

Het plan komt 15 jaar te laat. En het plan zoals het nu is is te zwak om dat met terugwerkende kracht te herstellen. Sterker nog, geen enkel plan kan dat nog.

Plus, lang niet alle landen hebben dit. Zolang de VS geen rekeningrijden heeft, wat ondenkbaar is, maakt het niet zoveel uit op globaal niveau.

ZSA 17-05-2005 11:22

Citaat:

T_ID schreef op 17-05-2005 @ 12:14 :
Omdat 500 euro afrekenen aan de pomp, iedere tankbeurt, niet een haalbaar systeem is.
je overdrijft dat snap je zelf ook
de kilometer heffing moet dan vele euros per kilometer bedragen

T_ID 17-05-2005 11:27

Citaat:

ZSA schreef op 17-05-2005 @ 12:22 :
je overdrijft dat snap je zelf ook
de kilometer heffing moet dan vele euros per kilometer bedragen

Maar waarom dan nog een bedrijf als tussenschakel tussen bestuurder en belasting plaatsen? Dat is alleen maar meer administratieve rompslomp.

ZSA 17-05-2005 11:31

Citaat:

T_ID schreef op 17-05-2005 @ 12:27 :
Maar waarom dan nog een bedrijf als tussenschakel tussen bestuurder en belasting plaatsen? Dat is alleen maar meer administratieve rompslomp.
ik zie niet in waarom er is nu ook al accijns dus aan administratie veranderd er niets
het is een stuk goedkoper en makkelijker dan in iedere auto iets te laten inbouwen etc

Kazet Nagorra 17-05-2005 16:20

Citaat:

ZSA schreef op 17-05-2005 @ 11:42 :
ja natuurlijk ik ben ook voor eht afschaffen van wegen belasting
maar waarom zou je kilometer heffing gaan invoeren als je ook accijns kan verhogen ?

Dan gaan mensen over de grens voor benzine, met meer vervuiling en files tot gevolg.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:05.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.