![]() |
Amandelen
Bij mij zijn mijn amandelen toen ik 4 was ofzo weggehaald.
Maar ik vroeg me al een tijdje af (sinds ik het wist, rond mn 7de), waarom ontstoken amandelen worden weggehaald terwijl ze een onderdeel van je lymfeklierstelsel zijn (dit bedoel ik dan met wat ik wist). Kunnen ze dan niet weer "onontstoken" worden? Is er een verschil in gezondheid bij mensen die hun amandelen nog steeds hebben en die zonder? |
nee...heb mn amandelen niet meer
|
Ik heb mn amandelen nog.
Laatst had ik ze we ontstoken, echt zo vies => er zaten allemaal witten vlekken op. De huisarts zei dat het wel over zou gaan na een weekje. Was gebeurd en ze zijn weer normaal. Vroeger werden ze er toch standaard uitgehaald, zonder verdoving? (of mn vader was weer sterke verhalen aan het vertellen :s) Ik weet niet echt wat het nut is van die dingen en waarom ze eruit gehaald worden eigenlijk... |
de mijne zijn iets meer dan 2 jaar geleden verwijderd.
|
Ik heb mijne nog.
|
mn keel niet meer.. mn neus als het goed is ook neit meer (die verdwijnen toch na je 12e ofzo?)
ze zijn er afgelopen september uigehaald |
Ik heb m'n keelamandelen nog wel, maar m'n neusamandelen niet meer. :)
Er is ook verder geen verschil volgens mij tussen mensen die ze niet meer hebben, en mensen die ze nog wel hebben. Ze worden er nl alleen uitgehaald als je er last van krijgt. |
offtopic: Weer wat geleert ik wist niet eens dat er neusamandelen bestonden :eek:
ontopic: Ik heb alles nog. :) |
Citaat:
|
Of ze eruit zijn gehaald weet ik niet, iedereen noemt het altijd, amandelen knippen, amandelen eruit halen. Iig was ik in het ziekenhuis en hebben ze er wat mee gedaan. :p
|
Jep.... heb ze nog :D
|
they are still in :)
|
Citaat:
En de amandelen zijn maar zo'n klein deel van het afweersysteem, dat het niet uitmaakt of je ze wel of niet hebt. Toen ik vier was waren ze zo erg ontstoken dat ik bijna niet meer kon ademhalen. Toen zijn ze er met spoed uitgehaald, maar ik weet er weinig meer van. En ik mis ze ook niet ofzo :) |
nee heb ze niet meer
|
Nee, heb ze niet meer ze zijn bij mij geknipt toen ik een jaar of zes was, en in vond het geweldig: mocht de hele dag ijs eten :D
|
Ik heb alles nog, maar moet ze wel een keer laten verwijderen. Heb heel vaak keelontsteking, daarom. (z'n 3 a 4 keer per jaar een weekje) :(
|
Heb ze nog :)
|
Ik heb ze nog. Allemaal!
|
Mijn amandelen zijn gepeld. Iets wat vroeger 'in' was, maar later nutteloos bleek omdat het dan weer aangroeit. Oftewel, inmiddels heb ik mijn amandelen weer/nog.
|
Mijn amandelen zijn de 1e keer ook gepeld, en ik heb ze een halfjaar geleden laten knippen.. das geen aanrader als je dat op latere leeftijd nog is doet je voelt je dan echt ziek..
|
Citaat:
|
Volgens mij wel.. ik heb eigelijk geen idee wat het zijn :bloos:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:24. |