Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   [Na] Het omslaan van een boot. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1179954)

Radijs 16-05-2005 18:49

[Na] Het omslaan van een boot.

Hi,

Ik moest voor Na een boot van spaghetti en plastic folie maken en ben nu bezig met het verslag waarbij ik het onderdeel stabiliteit moet bijhandelen.

Ik weet dat het zwaarte punt van een boot laag en in het midden moet liggen zodat ie dan minder snel omslaat. Maar ik vraag me af wat de natuurkunde hier achter is?

alvast bedankt.

Kazet Nagorra 16-05-2005 18:57

Bedoel je hoe je het zwaartepunt berekent?

Het zwaartepunt t.o.v. een oorsprong wordt gegeven door de verhouding tussen de integraal van r*dm en de integraal van dm over alle massa-elementjes, waarbij dm een massa-element voorstelt en r de afstand tot de oorsprong.

SCS 16-05-2005 20:04

Ik denk dat hij wil weten waarom het zwaartepunt in het midden van de boot moet liggen.

Als dat niet zo zou zijn, dan is de boot instabiel. Ligt het zwaartepunt te ver naar rechts of links dan zal het naar die kant overhellen, waardoor de boot dus makkelijker (met een kleinere kracht) zal omslaan.

Kazet Nagorra 16-05-2005 21:14

Ah. Nou, als het zwaartepunt 'naast' het oppervlak dat de boot ondersteunt ligt, slaat de boot om. Dus is het handig om het zwaartepunt laag en in het midden te hebben, want dan moet je de boot verder draaien om het zwaartepunt naast het oppervlak te krijgen.

blablalou 17-05-2005 09:49

hallo R...s,
Citaat:

Ik weet dat het zwaarte punt van een boot laag en in het midden moet liggen
... en onder het zwaartepunt van het verplaatste water.

En... een zwaard doet ook wonderen!

MC Bobie 17-05-2005 19:02

uhm, je moet gaan zoeken naar hellende en oprichtende koppels. Als je hier niks over internet kan vinden moet je nog maar keertje vragen dan kan ik wel ff iets opzoeken.

Heb je zelf zeilervaring of weet je niet hoe het allemaal werkt?

estther 20-05-2005 11:25

ik denk dat je voor je vraag ff om www.wikipedia.org moet kijk
daar staat het vest op groetjes van estther

Luego 21-05-2005 00:37

Stabiliteit krijg je, op het land, door een groot grondoppervlak en een laag zwaartepunt.
Het begrip arm, dat ken je toch wel?

Hellende en oprichtende koppels kun je erbij halen ja, maar 'de' natuurkunde erachter is natuurlijk gewoon armlengteverschil.

MC Bobie 21-05-2005 10:09

Citaat:

Luego schreef op 21-05-2005 @ 01:37 :
'de' natuurkunde erachter is natuurlijk gewoon armlengteverschil.
en dat kan je uitleggen door hellende en oprichtende koppels te gebruiken.

bulbanos 21-05-2005 21:26

als je het volledig wilt omschrijven moet je de begrippen
stuwpunt
zwaartepunt
en metacentrum introduceren

daarnaast zijn ook momenten uiteraard die een boot al dan niet stabiliseren.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:16.