![]() |
geen huurcontract
Per 1 juni ga ik waarschijnlijk verhuizen naar een andere studentenkamer, maar nu werd mij verteld dat ik geen huurcontract van de huisbaas krijg.
Niet uit onwil, maar omdat hij geen zin heeft om dat te doen en geen van de huisgenoten een contract heeft. Je betaalt gewoon maandelijks (giraal) de huur. Verder is de huurprijs al een aantal jaren hetzelfde (heel laag voor die lokatie en grootte) en de huisbaas schijnt gezegd te hebben het te verhogen, maar dat heeft hij nooit gedaan en de huidige huurster zegt dat ik gewoon moet betalen en verder geen slapende honden wakker moet maken door naar eventuele verhoging te vragen. Ze geeft mijn naam door als nieuwe huurster en dat is het. Bij de anderen gaat dit al lang goed, maar ik heb bij mijn huidige huisbaas wel een contract en vraag me af wat het precies uitmaakt of je dat wel of niet hebt. Hoe zit het met huurdersbescherming, kun je er zo uitgezet worden en wat voor consequenties heeft het hebben van een contract voor je positie? |
Ik zou in ieder geval nóóit gaan huren zonder een huurcontract. Mocht er eens een keer een probleem zijn, dan kun je je nergens op verhalen.
|
Natuurlijk heb je wel een overeenkomst, maar je hebt geen bewijs ervan. Je spreekt altijd iets af, immers.
Huren zonder 'huurovereenkomst' betekent dus gewoon dat jij nooit iets kunt bewijzen. En dat is erg lastig. |
Na drie maanden huur betalen heb je huurdersrechten. Dat is aan te tonen door je bankafschriften. Voordat je drie maanden huur hebt betaald heb je geen enkele poot om op te staan. Na die drie maanden heb je in principe dezelfde rechten als iedere andere kamerhuurder met een standaardcontract. Ik heb ook een jaar zo gewoond. Waarschijnlijk is die huisbaas echt zo lui, de mijne was t iig wel. Ik zou idd er niet over gaan beginnen tegenover die huisbaas wanneer je niet hebt vernomen dat hij andere plannen met het pand heeft. Hij heeft gewoon geen zin om ook maar een poot uit te steken.
Wellicht is het een idee langs de rechtswinkel te gaan in je woonplaats om je precieze rechten na te trekken voor na drie maanden huur betalen. Trouwens, is de boel wel in bewoonbare staat en brandveilig als de huisbaas een luie donder is? Brandveiligheidskeuring kun je aanvragen bij de gemeente (zou ik trouwens pas doen als je meer dan drie maanden daar woont...). Vinden ze gebreken, dan heeft je huisbaas meende ik 2 weken de tijd te beginnen met de aanpassingen, doetie dat niet, dan staan daar pittige boetes op. |
Ja, de brandweer is langsgeweest en daarna is een aantal aanpassingen aangebracht, dat gebeurt/is gebeurd in ongeveer elk studentenhuis in Nijmegen.
Verder heeft de eigenaar een groot aantal panden, dus in dat opzicht ben ik niet zo bang dat hij een malafide figuur is, althans, dat hij plotseling binnen drie maanden andere plannen met het huis heeft, de andere twee bewoners wonen er al meer dan vier jaar. Wat betreft de problemen: er is vorig jaar een probleem geweest met waterschade, dat is toen meteen hersteld en opnieuw geverfd, et cetera. Voor de rest - kleine herstellingen - schijnt hij wat laks te zijn, maar welke huisbaas is dat niet ;). Goed idee om even langs de rechtswinkel te gaan, doe ik straks. |
kheb ook vier maanden zonder papieren huurcontract gewoond, maar ik geloof dat een mondelinge afspraak net zo bindend is voor alle partijen (alleen is het bewijzen vaak moeilijker)
kun je je trouwens wel gewoon inschrijven bij de gemeente op dit nieuwe adres? (dit kon ik toen overigens ook zonder een huurcontract oid te laten zien, dus dat is he tprobleem niet, maar ik vind het wel zo prettig (oa voor je stufi) om je te kunnen inschrijven) |
Ja, ik kan me inschrijven. Geloof dat er echt niets achter zit, dat 't gewoon een lui figuur is...
|
Je moet vaak een huurcontract laten wil je je inschrijven in de desbetreffende gemeente. Anders loop je stufi mis.
|
Citaat:
Zeker in de gemeenten van studentensteden doen ze er vaak niet aan. |
Bij de inschrijving op mijn huidige adres hoefde ik bij de gemeente geen contract te laten zien. Toen ik vroeg waarom niet, was het antwoord dat dat alleen hoefde wanneer de eigenaar van het huis had geklaagd dat er 'spookbewoners' waren, mensen die zich ergens inschrijven voor de stufi, zonder er te wonen.
|
Toen ik mij inschreef bij de gemeente Rotterdam moest ik toch echt een huurcontract laten zien, of iig een bevestigingsdocument van de huurorganisatie.
|
En terecht. Dat doen ze juist om te voorkomen dat er allerlei vage huisjesmelkers in de stad komen.
|
in utrecht hoefde ik niets te laten zien... alleen de naam geven bij wie in ging wonen...
|
Citaat:
|
gemeente Haarlemmermeer feliciteerde me alleen met mn nieuwe woonruimte (hoefde alleen even paspoort te laten zien) - hier had ik dus ook geen papieren huurcontract...
Amsterdam wilde wel een briefje van mn huisbaas... |
Lijkt me meer voor de hand liggen dat ze dat in Rotterdam doen. Studenten maken daar maar een relatief klein deel van de populatie uit, terwijl er wel enorm veel instroom is van met name kansarme allochtonen. Daar wil de overheid controle op, dus verlangen ze allerlei papieren. Rotterdam heeft immers ook nog de inkomenseis van 120% minimum (wat imo een prima plan was).
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:44. |