![]() |
Klopt iets niet
Ik ben zojuist begonnen aan het maken van het oefenexamen van Wiskunde 2003 Tijdvak 1
Nu kom ik bij deze som: Bij het bedrijf 'Janssen' moet Sandra voor het bestraten van haar tuin een vast bedrag van €150,- betalen en €30,- per gewerkt uur. De vraag: Er bestaat een verband tussen de kosten in euro's en het aantal gewerkte uren. Dit verband is aan te geven met een woordformule. Schrijf deze woordformule op. In het antwoordenboek staat dit: kosten = 150 + 30 x aantal gewerkte uren Maar ik vind dat dat niet klopt. Ik heb dit: kosten = aantal gewerkte uren x 30 + 150 Wat vinden jullie ervan? |
ik zie geen verschil?...
|
Als je bij allebei als gewerkte uren 5 invuld, komt er bij allebei 300 uit. er zit dus geen verschil tussen. dat is ook te zien, want bij allebei wordt de 30 vermenigvuldigt met het aantal gewerkte uren. Wat mij betreft zijn allebei de formules goed.
|
In het algemeen geldt:
a + b = b + a (dit heb je als het goed is op de basisschool geleerd) Beide formules zijn dus juist. |
y = a.x +b
kosten = 30x + 150 dus het klopt wel.. |
Er is wel een verschil denk ik.
Stel dat het aantal gewerkte uren 5 is. (a = 5) 150 + 30 = 180 x a = 900 of a x 30 = 150 + 150 = 300 |
Citaat:
:eek: ehm... lees de som ns..... en probeer dan eens te denken.... VOORZICHTIG!!! Die eerste oplossing is te fout voor woorden. maar die tweede klopt. 150 is standaard, dat betaal je altijd, maakt ni uit hoelang je hebt gewerkt. dan komt daar nog ? keer 30 bij. en die ? is het aantal uur. dus bij 5 uur: ?x30+150=totaalbedrag ?=5 5x30+150=300 Logisch toch? |
Citaat:
Vermenigvuldigen gaat voor optellen ;). |
Y = antwoord
B= begingetal, dus bij deze som de 150 euro die je zeker krijgt x = hoeveel dus hier, hoeveel uur je werkt a = 30 euro Y= a.x +b Y=30x+ 150 Werk je 10 uur: Y= 30 x 10 + 150 y = 450 |
Citaat:
Je moet gewoon "Meneer van Dale wacht op antwoord" toepassen. Beide antwoorden (die van de TS en die van het AW boekje) zijn juist. |
Citaat:
ax+b=b+ax |
dit gewoon schandalig, volgens mij snappen kinderen uit groep 8 van de basisschool het nog beter, mss kun je beter nog een paar jaar wachten met je examen :P
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:45. |