![]() |
(wk) linear programmeren
Ik moet om de maximale winst te kunnen berekenen voor een speelgoed fabriek het snijpunt vinden van twee lijnen:
3x + 2y = 240 en 4x + y = 240 Dit zou op -5x = -240 uitkomen. Maar hoe zijn ze daar ooit gekomen? |
Citaat:
Deze is zelfs erg makkelijk: trek de tweede vergelijking 2 keer van de eerste af: 3x + 2y - 2 . (4x + y) = 240 - 2 . 240 Dit geeft als uitkomst: -5x = -240 Dus x = 48 Invullen in een van de twee vergelijkingen geeft y = 48 Dat x en y gelijk zijn is ook meteen te zien, omdat de sommen allebei op 240 uitkomen als er een verwisseld wordt... |
Citaat:
was geweest en de tweede vergelijking gewoon 4x + y = 240 was gebleven? |
Verloopt toch volledig analoog dan? Volgens dezelfde methode:
(1) 3x + 2y = 500 (2) 4x + y = 240 Trek van (1) twee keer vgl (2) af: -5x = 20 <=> x = -4 Uit één van de twee oorspronkelijke vgl haal je dan y. |
Waarom kom ik hier dan niet uit?
2p + 3q = 510 en 5p + 2q = 725 |
Waarom je er niet uitkomt weet ik niet :)
Ofwel werkt je met de substitutiemethode, ofwel weer via lineaire combinaties: (1) 2p + 3q = 510 (2) 5p + 2q = 725 Vermenigvuldig (1) met 5 en (2) met -2: (3) 10p + 15q = 2550 (4) -10p -4q = -1450 Tel (3) en (4) op: 11q = 1100 <=> q = 100 Haal p nu uit één van de oorspronkelijke vergelijkingen :) |
Citaat:
|
Omdat ik dan door op te tellen die p wegkrijg.
Je had ook (ik zeg maar wat...) de eerste vgl kunnen vermenigvuldigen met 2 en de tweede met 3, en dan van elkaar aftrekken: dan valt q weg. De bedoeling is om de vergelijkingen zodanig lineair te combineren dat één van de twee onbekenden wegvalt, zodat je één vgl in één onbekende hebt, en die kan je makkelijk oplossen. Een andere manier is één van de twee vergelijkingen op te lossen naar één onbekende (in functie van de andere dus) en dat in de andere vergelijking te substitueren, dan heb je ook weer één vgl in één onbekende. |
Citaat:
|
Hartstikke bedankt, ik kan het!
|
Citaat:
|
Moet het algebrarisch?
aangenoemen dat je een GR (Ti) hebt kun je het gewoon in een matrix invullen en het antwoord uit laten rekenen |
Het zal aan mij liggen maar ik vind het inderdaad stukken beter zo.
Gelukkig is het zo ver nog niet in België maar in Nederland lijkt de gemiddelde student voor het minste naar z'n "GR" te grijpen. Dit kan best ouderwets klinken maar ik vind het geen positieve evolutie. Zo heb je toch geen inzicht meer in de wiskunde? Zelfs een snijpunt bepalen gebeurt door de GR te nemen en dan bij benadering 'af te lezen' :rolleyes: (PS: niks persoonlijks hoor, voel je vooral niet aangevallen hehe) |
Citaat:
Enerzijds moet je de basis manueel kunnen oplossen, daar ben ik het helemaal met je eens. Een stelsel is een heel simpel dingetje en dat moet je wel manueel kunnen oplossen; maar als je begint met grotere stelsels (say: 4 onbekenden, 4 vergelijkingen of meer) dan heb je daar toch heel wat rekenwerk mee. Met zo'n oefeningen ben ik blij dat ik een GR heb (maar ik kan best manueel zo'n ding oplossen, het probleem is dat je vaak de tijd niet hebt). Wat ik ook met je eens ben is dat een TI-83-achtig toestel niet gebruikt moet worden om bepaalde punten in een grafiek te zoeken; voor mij is het eerder een schets van de grafiek of een controlemiddel. Zeker als men gaat beginnen met het aflopen van de functie (trace) om een benadering van een waarde te krijgen. Laat ik duidelijk stellen: ik gebruik mijn GR heel vaak (als hij de berekening aankan en ik anders tien minuten zit te tellen), maar ik heb genoeg inzicht in de wiskunde om te weten wat ik aan het doen ben. Laat ik ook maar direct zeggen dat ik een Belg ben. Van mij mag je gerust zeggen dat het uit luiheid is, maar het belangrijkste aan mijn 7 uur wiskunde is dat ik zowel een oefening manueel kan maken, als een oefening met een computer/RM en weet waarmee ik bezig ben. Ook is het onmogelijk om veel oefeningen helemaal manueel te maken omdat je daar gewoon te veel tijd in steekt. Matrices vermenigvuldigen, determinanten van matrices berkenen. Bij kleine matrices is alles nog goed te doen, maar begin je daar ook met 4x4 of hoger dan zit je toch ook wel enige tijd bezig (3x3-determinanten doe ik steeds manueel, de schuld ligt bij Sarrus met zijn verdomd handige regel). Volgens mij zullen mensen die echt interesse in wiskunde hebben gewoon manueel proberen als ze de tijd hebben, anderen zullen maar al te graag een hulpmiddel gebruiken (want volgens mij is een rekenmachine ook niet meer dan een hulpmiddel om sneller tot een resultaat te komen). |
Ik doe nu een technische studie en erger me vaak ook aan hoe dingen op het VWO worden gedaan. Het is vooral handig bij het plotten van (parametrische) functies en het berkenen, maar verder zorgt het er wel voor dat je minder van de wiskunde gaat begrijpen.
Maar ik erger me meer aan het idee dat je steeds minder uit je hoofd moet leren. Ik ben nu bij Calculus/Analyse vaak bezig met goniometrische functies, maar weet nooit meer welke regels er ook al weer waren, terwijl dat hier toch wel deel uit hoort te maken van parate kennis. |
Citaat:
|
Ik bedoel inderdaad de verdubbelingsformules (deze staan gelukkig op onze formulekaart) en anderen (molweide bv). Hoe ze direct in de praktijk worden toegepast weet ik ook niet. Maar bij allerlei dingen bij mijn wiskunde heb ik ze nodig.
|
Citaat:
Toevallig heb ik de 'Mollweide'-formules nog gebruikt bij een vak (inleiding numerieke methoden) vandaag. |
Citaat:
de top "brute forcen" is wat anders dan krijg je allen een benadering maar waarom zou ik als ik weet dat ik algebrarisch vergelijkingen met meerdere onbekenden kan uitrekenen mijn kostbare tijd eraan verspillen als mijn GR dat ook kan ? |
Waar zeg ik dat de GR een matrix numeriek benadert? Het zou trouwens best kunnen, maar toen doelde ik dus op het 'aflezen' van snijpunten.
Nergens ontken ik ook het nut van zo'n ding, al vind ik het persoonlijk veel handiger om zoiets met een computer te doen, ik neem aan dat je in je professioneel leven later daar ook over beschikt. Wat het oplossen van 'grote stelsels' betreft, uiteraard bespaart zo'n ding dan tijd en zal ik het dan ook niet altijd met de hand doen. Wat mij stoorde (en dat is op didactisch vlak) is dat zelfs de wiskundige richtingen van begin af ook elementaire zaken met een GR moeten oplossen zodat de wiskundige achtergrond volledig verloren gaat (zoals een stelsel om een snijpunt te bepalen). Het oplossen van eenvoudige, maar vaak voorkomende, 2x2-stelsels lukt me trouwens ook sneller met de hand dan met een GR beginnen, maar dat terzijde. Het gaat overigens verder dan alleen de GR alleen, ook het gebruik van formulelijsten voor zowat elke formule vind ik niet goed. Om aan wiskunde te doen, van eenvoudige tot complexere (vraagstukjes tot integralen of DV'en) moet je vaak formules toepassen. Ik vind niet dat je ze allemaal van buiten moet leren als een papegaai (is ook onzinnig) maar door ze te begrijpen en uit elkaar af te leiden verkrijg je inzicht en ken je het meerendeel trouwens quasi van buiten na een tijd. Niet zo als je vanaf het begin mag grijpen naar een lijst. En dan zit je eens zonder je kostbare lijst... Niemand ontkent (ik althans niets) dat je later, wanneer je het moet toepassen, zoiets gewoonlijk láát uitrekenen. Maar wanneer je wiskunde studeert hoor je, vind ik, te begrijpen wat je doet en niet alleen maar te leren hoe je toetsen indrukt en het aan een GR vraagt. Dat is informatica o.i.d., geen wiskunde. |
[QUOTE]TD schreef op 01-06-2005 @ 23:17 :
Waar zeg ik dat de GR een matrix numeriek benadert? Het zou trouwens best kunnen, maar toen doelde ik dus op het 'aflezen' van snijpunten.[quote] De TI-83 en gelijkaardige modellen werken allemaal numeriek (TI-86/-92 rekenen dan weer symbolisch), dus heb je na enige tijd nog amper nut aan dat ding. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:55. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.