![]() |
[sk] mol formule hulpppppp!!!!
Hi iedereeen,,,,,
bij een molaire volume kan je aantal mol berekenen! door: aantal Dm3 -------------------- = mol molaire volume Klopt dit!? Hoe kan dan mol ------- = Dm mol-1 ????? Dm3 das tog fout!! Het is tog omgekeerd!? |
Citaat:
|
Wat is molair volume eigenlijk? Volume per mol, toch? Je kan dan opstellen:
Molair volume = volume / mol Volume = aantal mol * molair volume Aantal mol = volume / molair volume = volume / [volume per mol] Je eerste aanname was fout, daarom klopte je tweede vergelijking ook niet. |
het molair volume is het volume dat 1 mol van elk willekeurig gas inneemt bij T = 298 K en p = p0
|
Is toch 24,4 bij standaardomstandigheden?
Het is iets waar je niet zo heel veel aan hebt voor zover ik me kan herineeren, alleen om gassen van Liter naar mol om te rekenen. @ Snees, je hebt gelijk |
:D
thanx allemaall |
het molaire volume is het aantal liter (dm^3) van 1 mol gas. Bij een temperatuur van 273 K is dat 22,4 liter, bij 293 K (kamer temperatuur is dat 24,5 liter.
Je eerste formule klopte wel: Als je bijvoorbeeld 100 L gas hebt en je wilt weten hoeveel mol dit is doe je dat zo: (T=293 K, p=p0) 100/24,5 = 4,08 mol Je tweede formule klopt inderdaad niet mol/ Dm3 = mol per liter of anders mol Dm^-3, maar dit gebruik je nooit als je het aantal dm3 per mol (molair volume) wilt wetendan deel je het aantal liter door het aantal mol dm3/mol= molair volume. |
De 2e formule stond in de uitwerkingen van de examenbundel!!!
daarom ben ik gek geworden om dat ik altijd als de 1e had geleerd. Maar zo te zien is de uitwerkingen FOUT! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:11. |