![]() |
[Alg] Profielwerkstukonderwerpen
Hier zitten een aantal VWO'ers-af die al een PWS gemaakt hebben. Ik moet de komende weken een onderwerp uitkiezen. Jullie hebben ongetwijfeld hetzelfde meegemaakt, of misschien nu een interessant vakgebied op het oog.
Ik dacht zelf vooral aan wiskunde en/of de meer theoretische kant van de natuurkunde (niet: een raket of kogel afschieten en kijken wat er gebeurt). Ik ben ook geen fervente bouwer, dus zonnepanelen in elkaar klussen wordt niks. Verder ben ik slim genoeg en heb ik genoeg tijd om handen om ook iets moeilijker onderwerpen uit te werken. Ergo: hebben jullie een leuk idee dat je hier wilt delen? Alvast bedankt. [Ik ken genoeg links op internet, dat is het punt niet.] |
Citaat:
|
Mijn oorspronkelijke idee (nouja, 'mijn', we deden het samen) was om een life support-systeem te maken, wat CO2 omzet in O2.
Helaas; omdat we te laat begonnen waren konden we niet komen aan de juiste materialen (zoals nauwkeurige zuurstof- en kooldioxidemeters) komen en een stof die we nodig hadden vond de school te duur om te bekostigen. Toen zijn we ons maar gaan richten op pijnstillers. We hebben aspirine getitreerd en zelf acetylsalicylzuur (de werkende stof in aspirine) gemaakt. We wilden ook paracetamol titreren, maar de titreerstof die wij nodig hadden was wederom te duur (cesiumverbinding). Tevens hebben we er een literatuuronderzoek bij gedaan. |
Mijn PWS-partner en ik wilden eerst proberen een EMP (op kleine schaal) te bouwen, maar de docent vond dat niet goed (te onveilig). Toen hebben we ons gericht op sonoluminiscentie. Gekeken of we dat met huis-tuin-en-keuken-dingen voor elkaar konden krijgen. Niet dus. Was verder wel erg interessant om te doen, maar het is ons niet gelukt om iets te maken waarmee je gas kan laten oplichten.
Een paar vrienden van me hebben het voor wiskunde gedaan over de wiskunde in de muziek van Bach (getallensymboliek en dergelijke). Ik zou wel zorgen dat je een flinke muzikale kennis hebt als je zoiets gaat doen, want het is nogal ingewikkeld. Bij ons was het bij Natuurkunde trouwens verplicht om een praktisch deel te hebben (iets bouwen dus). |
Wij hebben een spaghettibrug gemaakt voor de wedstrijden in Delft. Maar als je niet zo'n bouwer bent, is dat niet aan te raden.
Andere onderwerpen die we eventueel hadden willen doen: - testen of je natter wordt als je door de regen loopt of rent (of fietst), met hypothese en eventueel een verklaring bedenken. - steentje keilen, dat je een plat steentje over het water laat stuiteren, en dan de beste vorm, profiel etc onderzoeken, maar dat is ook veel testen. - een wereldrecordpoging doen met papieren vliegtuigjes (dat gaan we overigens alsnog een keer doen, als we studeren) Mja, dat is allemaal veel praktijk en minder theorie |
Quantumfysica. (Y)
|
Ik heb het over complexe getallen gedaan. Daar komen ook fractels in voor. Msg is dat wel leuk om te doen, fractels. Ze ook zelf proberen te maken enzo.
|
ik heb het over supergeleiding gedaan, een lading leuke termen er tegen aan gegooid.. een stel proefjes gedaan (nooit het aantal SLU gehaald, zeker niet voor het praktische gedeelte) 3 weken geleden ingeleverd en een V gekregen. PWS, dom werkje.
|
Citaat:
Wij hadden trouwens een G :D |
Citaat:
|
waarom verloedert het onderwijs in nederland toch --> tja met zulke leraren .....
|
Citaat:
|
hallo s...t,
Citaat:
Het opstapje voor het behoud van het geldverslindende bijzonder onderwijs???? |
Citaat:
Maar goed, een leuk wiskundeonderwerp is cryptografie in de zin van het versleutelen van data. Het is een onderwerp dat best op zichzelf staand te behandelen is, en uiteraard een hele nuttige toepassing van de wiskunde. Dat zul je met complexe getallen minder hebben (begrijp me niet verkeerd, maar complexe getallen op zichzelf staand geven niet of nauwelijks toevoeging aan je middelbare school-kennis). |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:22. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.