![]() |
[sk] Kz-waarde
hi iedereeeeeen,,
de evenwicht: [H3O] [HPO4] ----------------- = 6.0.10^-2 [H2PO4] Mijn vraag is: waarom hebben ze de Kz waarde van de noemer gebruikt en niet van HPO4??? Ik d8 dat ik de Kz-waarde 4.8.10^-13 moet gebruiken! weten jullie de reden daarvan???? :confused: |
Citaat:
|
Citaat:
Is dat zo! van e beginstof :rolleyes: , klinkt logisch!!!! dank jjjjj |
H2PO4- is het zwakke zuur waarvan je de pH wilt bereken. Gebruik daarom Kz = 6,2*10-8. Hoe kom jij eigenlijk aan dat rare getal?? Die zie ik nergens staan.
HPO42- heeft trouwens een Kz van 4,8*10-13 en een Kb van 1,6*10-7. Het zal dus als base reageren en niet als zuur. |
Je gebruikt niet de Kz van de noemer of van de teller, maar van allebei. De Kz-waarde hoort bij een zuur-base-paar, niet bij één stof. Zo kun je er dus nooit naast zitten :)
HPO4 2- staat dan wel twee keer in BINAS, als zuur en als base, maar je moet kijken wat zijn geconjugeerde zuur of base in dit geval is. Dat is H2PO4 - dus moet je bij het zuur-base-paar H2PO4 - / HPO4 2- kijken. In dit geval geldt dus: Kz = 6,2*10^-8 Dit geldt ook voor de Kb-waarde, die hoort ook bij een zuur-base-paar. De Kb van H2PO4 - / HPO4 2- is 1,6*10^-7. Bij standdaardomstandigheden geldt voor een zuur-base-paar: Kz * Kb = Kw = 1,0*10^-14 oftewel pKz + pKb = pKw = 14,00 Maar in tabel 49 staat de Kz waarde natuurlijk naast het zuur, en die staat bij de betrekking van Kz altijd in de noemer. (bij Kb staat de base in de noemer) |
Citaat:
H2PO4(-) + H2O <--> HPO4(2-) + H3O(+) de evenwichtsvoorwaarde is dan gewoon opte stellen en het gaat om de deprotonering van diwaterstoffosfaat. Je kan het ook andersom zeggen, namelijk dat het gaat om de protonering van waterstoffosfaat en dan moet je dus de baseconstante van waterstoffosfaat nemen. |
Oky nu weet ik het!
thanx Dit vraag stond eigenlijk in de examenbundel De verhouding HPO4 : H2PO4 2 : 1 EN de Kz is bekend, nu even de consentratoe van H2PO4 berekenen! Ik heb de volgende gedaan: H2PO4 = 2/ 6,2.10^-8 Maar in de uitwerkingen staat andersom(6,2.10^-8/2) : Hoe en waarom? :( |
De verhouding tussen HPO42- en H2PO4- is 2 : 1
Er is dus tweemaal zoveel HPO42- aanwezig als H2PO4-. Als je de concentratie van HPO42- weet moet je dit dus delen door twee om er achter te komen wat de concentratie van H2PO4- is. |
kijk naar de evenwichtsvoorwaarde van de volgende reactie:
H2PO4(-) + H2O <--> HPO4(2-) + H3O(+) Kz = [H3O(+)] * [HPO4(2-)]/[H2PO4(-)] kortom: Kz / [H3O(+)] = [HPO4(2-)]/[H2PO4(-) de verhouding rechts is 2 dus geeft dat: [H3O(+)] = Kz / 2 en dat is [HPO4(2-)] |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:01. |