![]() |
[Sk] Zuur-basereactie
Hoi,
Ik zit voor mn examen de zuur-basereacties weer eens te bekijken, maar ik snap 1 ding niet meer. Het is mij namelijk niet meer duidelijk wanneer je H3O mag gebruiken in de reactievergelijking en wanneer niet. Ik zal twee voorbeelden geven: Geef de volledige uitwerking van de zuur-basereacties, die optreden als de volgende stoffen worden samengevoegd: natronloog + zwavelzuuroplossing Hierbij zeggen ze dat H3O het sterkste zuur is en dat gebruiken ze dan ook bij de reactievergelijking. ammonia + een oplossing van azijnzuur Hierbij gebruiken ze opeens géén H3O meer, maar azijnzuur als sterkste zuur. Wanneer mag je nou ook H3O erbij zetten en gebruiken? |
Zwavelzuur is een sterk zuur, dat wil zeggen dat het volledig ioniseerd. In zo'n geval mag je H3O+ gebruiken.
Azijnzuur is een zwak zuur. Het ioniseerd niet volledig. Daarom mag je hier geen H3O+ gebruiken. Bij de reactie tussen een zwak zuur en een zwakke base heb je altijd te maken met een evenwicht. Let er wel op dat het zuur sterker moet zijn dan de base, anders is er geen reactie. |
Ik had gezien dat er nog twee andere mensen hadden gereageerd, maar deze reacties zijn verdwenen... of hebben jullie (de twee forummers) deze zelf verwijderd?
Bij 1 reactie stond namelijk ook hoe je kon berekenen of een reactie aflopend was naar rechts, ik weet wel al hoe je t kunt beredeneren, het was iets met de Kz die dan meer dan 10^-3 mol was ofzo. Weet misschien iemand anders dit? |
Citaat:
K>103: de reactie loopt af naar rechts 10-3<K<103: de reactie is een evenwichtsreactie K<10-3: de reactie verloopt niet. In dit geval stelt Z1 azijnzuur voor en is B2 ammoniak, dus Z2 is het ammoniumion. Er geldt: KZ1=1,8*10-5, KZ2=5,6*10-10, dus K=1,8*10-5/5,6*10-10=18*10-6/5,6*10-10 =4,5*10-6/1,4*10-10=3,2*104, dus K>103, dus de reactie is aflopend naar rechts volgens CH3COOH(aq) + NH3(aq) -> CH3COO-(aq) + NH4+(aq), aangezien CH3COOH in dit geval een sterker zuur is dan NH4+. |
Citaat:
|
haha, oke :)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:33. |