![]() |
Spaans als schoolvak
Spaans is de eerste handelstaal van de wereld. Er zijn slechts enkele middelbare scholen die spaans aanbieden aan hun leerlingen.
Moet dit vak standaard worden gegeven op middelbare scholen? Heb jij spaanse les (gehad)? |
Ik niet.
|
Ik ook niet, vond het wel jammer. Maar goed, ik had ook wel filosofie en CKV2,3 willen hebben en dat bood mijn school ook niet aan. Wel informatica trouwens.
|
Ik niet, vond ik wel jammer. Maar als ik had kunnen kiezen, had ik liever russisch of hebreeuws gekozen - er zijn ook scholen die dat aanbieden en je kan er dus eind-examen in doen. Die talen spraken me toen meer aan :)
|
Ik heb van 3 tot 6 VWO Spaans gehad. Ik heb het ook als eindexamenvak gedaan.
|
Ik niet, maar de mogelijkheid was er wel.
|
Bij ons kan het niet. Van de ene kant vind ik het wel jammer, maar van de andere kant heb ik mijn handen ook wel vol aan de 6 talen die ik nu heb (Nederlands, Engels, Duits, Frans, Latijn en Grieks). Als ik i.p.v. een uur Engels, een uur Duits en een uur Frans Spaans zou mogen doen zou ik dat wel doen, dan heb ik wat meer uitdaging.
|
alleen in de tweede en derde, daarna was het afgesloten.. :rolleyes:
ik ben zo onderhand weer alles vergeten |
Ik heb het gelukkig niet gehad, niet nog een taal erbij, 4 talen vind ik wel genoeg :)
|
Ik heb die mogelijkheid nooit gehad, wel jammer. Het leek me leuk om nog een taal te leren. (en dan wat minder uren economie of wiskunde)
|
Nooit op de havo gehad, maar nu volg ik het op HBO
|
Nee, ik vind niet dat Spaans omwille van handel standaard aan alle leerlingen van middelbare scholen geleerd zou moeten worden, omdat bijna alle handel van Nederland via Duitsland gaat. Duits en Engels lijken me voor Nederlanders een stuk belangrijker.
Verder moet ik zeggen dat ik het wel een erg mooie taal vind, helaas kan ik het niet zo goed en ik heb ik ook niet de mogelijkheid het op school te leren. Italiaans wordt op mijn school wel aangeboden, dat volg ik dan ook. |
Bij ons werd het wel gegeven, maar ik ben er op tegen. Op school dienen namelijk nuttige vakken gegeven te worden. Spaans hoort daar dus niet bij.
|
Citaat:
|
Citaat:
Chinees lijkt mij in ieder geval nuttiger, maar zelfs dat niet zinvol genoeg om gegeven te worden op een middelbare school. Ze kunnen zich beter richten op belangrijke zaken, zoals het verhogen van het niveau van Nederlands en Engels. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik sluit me aan bij Mephostophilis, het leren van een klein beetje Spaans of Italiaans is naar mijn mening bovendien alleen taalwetenschappelijk gezien interessant.
|
Ik zou 't overigens absoluut niet verplicht willen zien, Spaans. Maak het gewoon een keuzevak, dat je in plaats van Duits of Frans zou kunnen doen, bijvoorbeeld.
|
liever spaans dan duits..
liever spaans dan frans.. want het is fucking veel logischer en jah het is inderdaad de 2de wereld taal.. dus waarom zouden we naar onze buurlanden moeten kijken /? We moeten toch kijken naar wat leerlingen willen leren.. Ik heb zelf een cursus spaans gevolgd in de 2de en 3de.. einde van de 2de stond ik een 7 op mavo-d niveau en einde van de 3de een 5 (maar ik had geen zin meer).. En datt zijn toch een paar feiten op een rijtje ;).. |
Wat mij betreft mogen ze Spaans en Chinees toevoegen en Frans en Duits schrappen.
|
Nja dan kan je net zo goed ook chinees aanbieden. Maar ik had het wel graag gedaan. De enige mogenlijkheid bij ons was een cursus van zo'n 15 lessen. Heb ik ook ff gevolgd, maar omdat het te druk werd met andere vakken ben ik ermee gestopt.
|
Het lijkt mij niet handig om nog een taal half te kennen. Ik vind dat je midner talen moet krijgen op de middelbare, maar die dan wel beter moet beheersen. Met Duits 1 en Frans 1 kan je echt niks. Ik denk dat je een andere moderne vreemde taal zou moeten leren behalve Engels, en dat de middelbare je daarbij moet laten kiezen uit een aantal, bv. Duits, Frans, Spaans of Chinees, maar dat het aanbod door de school bepaald wordt.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ik zit niet op de middelbare school (maar MBO)
Bij ons is het verplicht om te kiezen tussen duits en spaans (aangezien frans niet wordt aangeboden) Spaans vind ik persoonlijk een moeilijke taal. Ik denk dat je het als middelbare school wel kan aanbieden, maar dan wel voor 4 HAVO/VWO/ etc....... De meeste mensen op het VMBO en lagere klassen van HAVO/VWO/etc... hebben vaak al moeite genoeg met frans en duits..... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar goed, als jij toch nog steeds vindt dat het wel superbelangrijk is voor Nederlandse leerlingen, dan vind je dat maar mooi. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Hoe het zit met havisten en mensen die gewoon een MBO-opleiding of iets dergelijks hebben voltooid, ongeveer 60% van de Nederlanders heeft namelijk niets gehaald dat hoger is dan een MBO-opleiding, daar zal ik maar niet op ingaan. Overigens veronderstel ik dat je onder 'Nederlanders die een beetje opgeleid zijn' mensen met een MBO-opleiding verstaat. Ik vraag me werkelijk af hoeveel mensen die een MBO-opleiding hebben afgerond goed Engels, Frans of Duits spreken. Volgens mij is je stelling dat een beetje opgeleide Nederlander Engels, Frans en Duits spreekt gewoon onzin, ik zou ook wel willen weten hoe je daar bij komt. De veronderstelling dat Nederland netjes de talen spreekt in vergelijking met de rest van West-Europa is trouwens behoorlijk achterhaald, dat is al ruim een decennium niet meer zo. Van de Fransen en Engelsen winnen we het nog wel, maar die kunnen mooi hun eigen taal gebruiken in de handel, dus dat is niet echt relevant. |
de meesten spaanstaligen spreken geen eens engels...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Oh ja, ik wil trouwens later graag in Argentinië gaan werken, dus ik vind het belachelijk dat er geen Argentijns Spaans wordt gegeven op mijn school. :rolleyes: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Waarom moet je altijd met die procenten komen trouwens? Sorry hoor, maar hoe moet je daar nou in hemelsnaam aan komen? Heb jij dan percentages van het aantal mensen in Duitsland die geen Engels kunnen?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Bij ons was de keuze er nog niet maar nu mogen leerlingen bij ons in de tweede kiezen voor Frans en/of Spaans. Hiervoor (waar ik nog in zat) kon je Spaans kiezen in 4 VWO
|
Nee, op het HBO kon ik het in mijn propedeuse in 1 kwartaal wel kiezen als keuzevak, maar dat heb ik niet gedaan. Nog nooit Spaanse les gehad dus. :)
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:18. |