![]() |
[WB] Raaklijnen
Ik heb even twee vraagjes waar ik niet uitkom, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
1. Gegeven is de functie f(x)= (x-2)/(x-3) De grafiek van f heeft twee raaklijnen met een richtingscoëfficiënt -1/4 - Stel lang de algebraïsche weg de formules op van deze raaklijnen. Ik weet op zich wel hoe je dit moet doen. De afgeleide maken en dan f'(x)= -1/4 uitrekenen, maar dat lukt me niet. Het zal wel heel simpel zijn, maar ik kom gewoon niet uit, niet met de ABC-formule (de D wordt dan een negatief getal en dat kan niet) en niet met ontbinden in factoren ofzo. 2. Gegeven is de functie f(x) = 6x/(x^2 +5) - Bereken algebraïsch de extreme waarden van f. Dit snap ik ook, je moet de afgeleide berekenen en dan f'(x)=0 uitrekenen, maar ook hier kom ik weer niet uit :S Zelfde verhaal als bij de eerste vraag. Ik hoop dat iemand me wil helpen; alvast bedankt! |
1) f(x) = (x-2)/(x-3)
f'(x) = -1/(x-3)² Gelijkstellen aan -1/4: -1/(x-3)² = -1/4 <=> x = 1 of x = 5. Voor die twee x-waarden is de afgeleide -1/4. Bereken de bijbhorende y-waarden en stel de raaklijnen op via y-y0 = f'(x0)*(x-x0) 2) f(x) = 6x/(x² +5) Heb je problemen met afleiden? (quotiëntregel...) Iets uitgebreider dan: f'(x) = ((6x)'(x²+5)-(x²+5)'(6x))/(x²+5)² = (6(x²+5)-12x²)/(x²+5)² = 6(5-x²)/(x²+5)² Deze afgeleide is 0 wanneer de teller 0 is en de noemer verschillend van 0: 6(5-x²) = 0 <=> (kwadratische vgl oplossen) x = +/- sqrt(5) |
f(x)= 6x/
(x^2+5) kun je schrijfen als 6x*(x^-2) + 1/5 differentiëren geeft -2X^-3 + 6 =0 -2x^-3 = -6 x^-3 = 3 ????????????????????? Nee, toch niet |
Citaat:
|
Citaat:
Ik neem aan dat je daarna de kettingregel gebruikt om te differentieren en daarna gelijkstellen aan nul? Dus: 6 * -x²-5*2x= 12x-x²-5=0 x²-12x+5=0 abcformule Tada??? |
Nee, dat gaat op dit moment niet door die macht -1.
Het kan wel door de prodcutregel op dit moment te gebruiken. Dat verschilt echter niet veel van de quotiëntregel zoals in mijn eerdere post toegepast. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:17. |