![]() |
Dimensies
Wat zijn nu eigenlijk verschillende dimensies? Want ik snap er echt niks van.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik neem aan dat jij doelt op fysische dimensies, voor zover we zeker weten zijn dit er vier, namelijk drie ruimtelijke (lengte, breedte, hoogte) en een tijdsdimensie. Deze dimensies kun je je ook wel inbeelden, denk maar aan een kamer deze heeft een zekere lengte, breedte en hoogte en om er door te bewegen is tijd nodig. Overigens gebruikt bijvoorbeeld de snaartheorie 11 dimensies, dus het exacte aantal fysische dimensies is niet bekend. Ik moet er wel bij vertellen dat er nog veel discussie is over het hoe en wat van de snaartheorie en dat deze andere dimensies enkel worden voorspelt door wiskundige formules. Paar aardige linkjes: Link 1 Link 2 Link 3 Link 4 Link 5 Bij link 5 staan nog een aantal links naar artikelen over een aantal verschillende soorten wiskundige ruimten. Misschien dat sommige onderdelen een beetje te hoog gegrepen zijn, maar je kunt altijd even kijken. Verder wil ik je graag helpen met je vragen, maar danmoet je specifieker zijn. Dimensies is een heel ruim begrip waar je heel veel kanten mee op kan. |
In de natuurkunde betekent 'dimensie' niet veel meer dan 'eenheid'. Ook wordt het begrip 'dimensie' gebruikt in vectorruimten. Een lijn is dus eendimensionaal, een oppervlakte tweedimensionaal, een volume driedimensionaal, een vierdimensionaal volume vierdimensionaal, enzovoorts. In een gelijkheid met natuurkundige formules moeten de dimensies altijd gelijk zijn. Neem je bijvoorbeeld:
E = mc˛ dan zie je dat aan de ene kant een energie staat met de dimensie Joule en aan de andere kant een massa keer een snelheid in het kwadraat. De eenheden 'Joule' en 'kilogram keer meter in het kwadraat keer seconde tot de -2e macht' zijn dus gelijk. |
Er zijn verschillende contexten waar het begrip dimensie telkens wat anders inhoudt. Een mooie overkoepelende definitie is er niet, en dat maakt het daarom ook verwarrend. Dimensie kan o.a. zijn:
-het aantal vrijheidsgraden van een systeem (vooruit, achteruit, draaiing om een as) -de lengte-hoogte-breedte-tijd dimensies (de fysische dimensies) -fysische eenheden -aantal basisvectoren van een vectorruimte En dan zijn er nogal wat wiskundige gebieden waarin het begrip 'dimensie' terugkomt (maar weer is er niet een mooie overkoepelende definitie, en gelden per gebied andere begrippen/eigenschappen). |
Nee ik snap er niks van. Als ik ooit het woord dimensie hoorde vallen, werd er ook gepraat over dat dat een andere wereld was? Wat is het nut ervan om lengte, breedte en hoogte dimensie te noemen? En bij die snaar-theorie zijn er dus opeens 11 dimensies? Dus dat zijn dan hoogte, breedte, lengte, tijd, zijkant???
|
Citaat:
Dat is volgens mij iets heel anders dan de dimensies die in de wis- en natuurkunde worden gebruikt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Link Citaat:
|
Citaat:
|
Er zijn meerdere dimensies, dit is ook al wetenschappelijk bewezen. Dit is gedaan door aan te tonen dat 1 deeltje op meerdere plekken tegelijk kan zijn. Er is een theorie die beweert dat er voor elke keuze die je maakt een nieuwe dimensie ontstaat: bijvoorbeeld je pakt een kopje koffie, maar tegelijkertijd pak je dat kopje ook niet. Dit is vergelijkbaar met het idee waarmee de serie "Sliders" werkt. Ik ben benieuwd of deze theorie ook op waarheid berust. Ik zou best eens een interdimensionale reis willen maken :) Maaja, dat zal er wel nooit inzitten denk ik.
Quantum computers die nu ook al in ontwikkeling zijn, werken overigens ook op het principe dat een deeltje op 2 plekken tegelijk kan zijn. |
Nee, dat klopt niet helemaal. In de quantumfysica is een deeltje niet op meerdere plekken, het deeltje is een golffunctie. Eigenlijk is het deeltje dus helemaal nergens.
|
Ja, als je zo gaat redeneren kan je alles terugbrengen tot energie en golven ;)
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Neem een papiertje Teken links een poppetje Rechts een vierkantje met iets erin Als het poppetje naar het vierkantje kijkt, zal hij alleen de zwarte rand van het vierkantje kunnen zien, omdat hij niet van boven kan kijken. Het poppetje is immers tweedimensionaal. Hij kan hem dus niet zien en niet pakken. Wij, als driedimensionale wezens, kunnen WEL van bovenaf kijken en zien dus direct het voorwerp in het vierkantje, en zouden hem ook kunnen pakken als het niet van alleen inkt zou bestaan. Hetzelfde zou dan ook bestaan in onze wereld, je hebt een hele zware brandkast waar je iets in hebt, uiteraard kun je daar niet bij en kun je niet zien wat erin zit. Een vierdimensionaal wezen zou dit dus wel kunnen (als deze bestaan, ik heb er nog nooit een gezien :P ) |
Dat deeltjes op meerdere plekken kunnen zijn noemen ze superpositie. Dit komt omdat het golven zijn ofzo.
en over gravitonen, gravitonen zijn de enige hypothetische deeltjes dus gewoon zwaartekracht die met een van de 7 nog niet ontdekte dimensies kan corresponderen omdat de 'string'(string-theory, tik maar in op google) van gravitonen niet aan elkaar vast hoeven blijven zitten als een hoepel maar los kan komen als een touwtje en aan een andere dimensie kan worden gekoppeld zodat als je bijvoorbeeld een gigantische massa beweegd en dus gravitatiegolven maakt, dit in de andere dimensie te merken is. klinkt btje ingewikkeld maar er zijn films te downloaden over een vooraanstaant natuurkundige die deze theorie heeft kunnen bewijzen dmv een formule, jaja opgelet bij ANW |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:10. |