Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Liefde & Relatie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=18)
-   -   Relatie + laaggeschoold (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1187010)

suusch 25-05-2005 06:07

Relatie + laaggeschoold

Stel, jij leert heel makkelijk, zit op een normaal niveau op school en hebt vooruitzicht op een baan met een normale salaris. Kortom, volgens sommige mensen heb je toekomst.
En stel, je vriend/vriendin leert moeilijk, zit op een veel lager niveau dan jij, en heeft vooruitzicht op een baan met een minimale salaris. Kortom, volgens sommige mensen heb je dan geen kijk op een toekomst.

(Kijk mij er niet op aan, ik vind het achterlijk. Maar deze vraag komt voort uit een discussie die ik gisteren had)

Hoe denk jij daarover? Ben je het ermee eens dat een relatie met deze verhoudingen niet zal werken? Zou je, met de nodige redenen (zuinig zijn met geld, elk muntje moeten omdraaien e.d.), er voor kiezen om deze relatie niet te beginnen/te eindigen?
Of vind je dat liefde en houden van alles overwint, en dit geen probleem mag zijn voor je relatie?

:)

underthabridge 25-05-2005 06:31

Ik zou gewoon voor ons alletwee geld gaan verdienen, lijkt me niet dat het een probleem is... Denk alleen wel dat ik niet zomaar een relatie zou beginnen met iemand die niet op hetzelfde (hoge) niveau zit. Dat zou niet goed klikken bij mij, maar ja... mijn vriendin zit in de 5e en ik doe nu eindexamen op het gymnasium, dus ik heb er geen last van.

Louis Armstrong 25-05-2005 06:43

we zien wel of het werkt.

Marcade 25-05-2005 06:48

Er zijn *zoveel* factoren waardoor een relatie makkelijker of moeilijker zou kunnen werken. Dit is er een van. Maar dat betekent niet dat je niet een relatie met diegene zou moeten beginnen. Verliefd is nou eenmaal verliefd en een relatie houd ook in dat je elkaar probeert te accepteren hoe je bent.

IMHO. :o

Leonoor 25-05-2005 06:59

Als je allebei werkt hoef je toch al niet meer elk muntje om te draaien ed? Je hebt dan meer geld dan een heel groot aantal mensen en als je daar normaal mee om weet te gaan zie ik wat dat betreft het probleem niet.

Dat op zich zou iig geen reden zijn om geen relatie met iemand te beginnen. Het gaat er om of ik van iemand houd en of ik me fijn voel bij iemand ed en dingen als een goed gesprek met iemand kunnen voeren horen daar ook bij. Enz. Dat is van zoveel dingen afhankelijk, maar niet van geld, bij mij dan iig.

Gammaray 25-05-2005 07:13

Dat vind ik flauwe kul.
Je hebt iets met elkaar omdat je wat voor elkaar voeld dat iemand meer of minder verdient of lager geschoold is dat hoort niks uit te maken vind ik.
Want mijn vriendin heeft post hbo en havo.
En ik heb vbo en en lomb school maar dat wat ik doe dat is voor mijn gevoel het zelfde want ik doe er net zo veel moeite voor dan mijn vriendin.
En wat dan het niveu is maakt niet uit als je best er maar voor doet en dat vind ik het belangrijkste.
En bij ons maakt het niet uit we hebben alle bij ons eigen loon.
Zolang je zelf maar kunt redden en niet afhankelijk wordt van die ander.
Want dat is niet goed en dan krijg je vanzelf wel spanningen.

soultodeny 25-05-2005 07:16

Ik zou niet kunnen begrijpen dat je relatie afhangt van het inkomen van de ander. Wél kan ik het begrijpen dat de relatie door het niveau van een ander niet goed loopt, maar dat heeft in principe niets te maken met of iemand mavo of vwo heeft gedaan.

Maar van het inkomen? Na.. ik zou wel graag willen dat mijn man huisman wordt en op de kindjes past, terwijl ik werk, hoeft ie helemaal niet voor een inkomen te zorgen :p

Naru 25-05-2005 07:25

ik zou zoiezo niet zo snel een relatie beginnen met iemand die laaggeschoold is, want ik doe zelf ook mn best om een zo hoog mogelijke opleiding te hebben.. dan moet een ander dat ook doen

Gammaray 25-05-2005 07:35

Citaat:

Naru schreef op 25-05-2005 @ 08:25 :
ik zou zoiezo niet zo snel een relatie beginnen met iemand die laaggeschoold is, want ik doe zelf ook mn best om een zo hoog mogelijke opleiding te hebben.. dan moet een ander dat ook doen
Ja maar als die ander dat gewoon niet lukt en toch heel hard en goed zijn best doet.
Dan doen jullie allebij toch het zelfde.
Ieder mens is verschillend en dat geld ook kwa het leer vermogen.

soultodeny 25-05-2005 07:49

Citaat:

Naru schreef op 25-05-2005 @ 08:25 :
Dat iemand op school misschien niet zo'n hoog niveau haalt wil lang niet zeggen dat diegene dom is. Met mensen met een 'laag' niveau kan je soms beter praten dan met mensen die een 'hoog' niveau hebben; alles is relatief als je het mij vraagt. En waarom zou iemand met het hoogste IQ van Nederland ook meteen het beste met mensen om kunnen gaan? Dat zijn 2 heel verschillende dingen.

Krummeltje 25-05-2005 08:09

Zolang je maar zo'n beetje op hetzelfde niveau zit, anders wordt het misschien wel wat moeilijker. Maar zoals gezegd, het is een van de vele factoren.

Bartje 25-05-2005 08:18

Citaat:

Krummeltje schreef op 25-05-2005 @ 09:09 :
Zolang je maar zo'n beetje op hetzelfde niveau zit, anders wordt het misschien wel wat moeilijker. Maar zoals gezegd, het is een van de vele factoren.

Alicia Silverstone 25-05-2005 09:23

Citaat:

Leonoor schreef op 25-05-2005 @ 07:59 :
Als je allebei werkt hoef je toch al niet meer elk muntje om te draaien ed? Je hebt dan meer geld dan een heel groot aantal mensen en als je daar normaal mee om weet te gaan zie ik wat dat betreft het probleem niet.

Dat op zich zou iig geen reden zijn om geen relatie met iemand te beginnen. Het gaat er om of ik van iemand houd en of ik me fijn voel bij iemand ed en dingen als een goed gesprek met iemand kunnen voeren horen daar ook bij. Enz. Dat is van zoveel dingen afhankelijk, maar niet van geld, bij mij dan iig.

Yep, mee eens. :)

Bruut 25-05-2005 09:33

Wil zowiezo niet dat mn vrouw later moet werken (y) dus geen probleem lijkt me!

Zij mag lekker op de kindjes passe :p

WolterB 25-05-2005 09:41

Citaat:

Krummeltje schreef op 25-05-2005 @ 09:09 :
idd

Gelijkwaardigheid van het niveau waarop je met elkaar kunt praten vind ik toch heel belangrijk

WolterB 25-05-2005 09:42

Citaat:

Bruut schreef op 25-05-2005 @ 10:33 :
Wil zowiezo niet dat mn vrouw later moet werken (y) dus geen probleem lijkt me!

Zij mag lekker op de kindjes passe :p

:rolleyes:

Oh, wat zijn we toch weer gelijkwaardig bezig, maarja, deze reacties zijn er helaas nog te veel...

Bruut 25-05-2005 09:46

Citaat:

WolterB schreef op 25-05-2005 @ 10:42 :
:rolleyes:

Oh, wat zijn we toch weer gelijkwaardig bezig, maarja, deze reacties zijn er helaas nog te veel...

nix met gelijkwaardigheid te maken.. iig zo bedoel ik het niet

Bedoel het niet verkeerd ofzo maar ik wil niet dat mijn vrouw moet werken later. Aangezien ik ervan uitga dat ik makkelijk een gezin kan onderhouden later

JJ13 25-05-2005 09:49

ik zou ook gewoon geld verdienen voor ons 2en. voor mij maakt opleiding helemaal niks uit, zolang ik maar van diegene hou en zolang we maar kunnen praten :)

Mariekje* 25-05-2005 10:22

Dan zorg ik wel dat ik genoeg verdien voor 2. Maar wel op voorwaarde dat hij wel probeert hogerop te komen, dus wanneer hij op de bank blijft zitten met z'n luie reet terwijl hij de krant leest, en het allemaal maar op z'n beloop laat, kan hij oprotten; hoe goed we elkaar verder ook liggen, ik ben gewoonweg niet van plan later m'n eigen vriend of man in z'n geheel te onderhouden, ja tijdelijk.. maar als hij denkt dat het voor altijd is, horen we toch niet zo goed bij elkaar als dat ik zelf dacht:).

WolterB 25-05-2005 10:26

Citaat:

Bruut schreef op 25-05-2005 @ 10:46 :
nix met gelijkwaardigheid te maken.. iig zo bedoel ik het niet

Bedoel het niet verkeerd ofzo maar ik wil niet dat mijn vrouw moet werken later. Aangezien ik ervan uitga dat ik makkelijk een gezin kan onderhouden later

En als ze dat graag wil, ga je haar dan nog tegenhouden?

Mij lijkt het echt ideaal om 'later' allebei 3 dagen te werken oid :o

Mariekje* 25-05-2005 10:41

Citaat:

WolterB schreef op 25-05-2005 @ 11:26 :

Uhu:o

Methuselah 25-05-2005 11:00

Ik zou denk ik sowieso niets zou beginnen met iemand die intellectueel (veel) minder capaciteiten bezit. :)

little nemo 25-05-2005 11:09

Citaat:

Methuselah schreef op 25-05-2005 @ 12:00 :
Ik zou denk ik sowieso niets zou beginnen met iemand die intellectueel (veel) minder capaciteiten bezit. :)
ik ook niet, maar dan omdat je toch niet met zo iemand op gelijk niveau zit.

maar los daarvan is dat inkomensiets natuurlijk onzin, er zijn genoeg laaggeschoolde ondernemers die veel geld verdienen en ook veel hooggeschoolden die niet veel verdienen (leraren bijvoorbeeld). dus.

Shitonya 25-05-2005 11:15

Zou makkelijk goed kunnen gaan. Maar ikzelf zou er nooit aan beginnen. Als er zoveel verschil zit in intelligentie niveau dan moet ik dingen 100X gaan uitleggen en ga ik me snel aan de ander irriteren omdat hij zo "dom"is of niet snel dingen begrijpt. Het intelligentie niveau moet toch redelijk hetzelfde zijn.

Bruut 25-05-2005 11:16

Citaat:

nee tuurlijk hou ik haar niet tegen :)

3 om 3 is ook lekker ja.. maargoed dat kan denk ik bijna nooit

Roos 25-05-2005 11:30

Ik ken geen mensen die een laag niveau doen dus lijkt het me sterk dat ik een relatie krijg met zo iemand.
Ik heb toch liever iemand die hbo/wo doet/heeft gedaan.

MargotTenenbaum12347 25-05-2005 11:42

in principe denk ik liefde overwint alles bladibla, maar in de praktijk komt het neer op

Citaat:

Roos schreef op 25-05-2005 @ 12:30 :
Ik heb toch liever iemand die hbo/wo doet/heeft gedaan.

Jolt 25-05-2005 11:53

Citaat:

Wat ga je dan met je vrije tijd doen?Elkaar plat neuken of zo

Ik denk eerder dat het idd ook niet boeit, als je tenmiste echt van iemand houd.

Maar aangezien de meeste mensen alleen maar denken dat je met HBO of VWO alleen maar eindigt met iemand met een dikke baan, dikke auto en een dik huis.

Vind het maar onzin, maar wie ben ik...

WolterB 25-05-2005 11:59

Citaat:

Jolt schreef op 25-05-2005 @ 12:53 :
Wat ga je dan met je vrije tijd doen?Elkaar plat neuken of zo

Ik denk eerder dat het idd ook niet boeit, als je tenmiste echt van iemand houd.

Maar aangezien de meeste mensen alleen maar denken dat je met HBO of VWO alleen maar eindigt met iemand met een dikke baan, dikke auto en een dik huis.

Vind het maar onzin, maar wie ben ik...

Als er dan kinderen zijn ieder 2 dagen voor de kinderen zorgen (zonder kinderen is het een heel ander verhaal:o) zodat ze door beide ouders opgevoedt worden?

daar ga ik helemaal niet vanuit:o

Jolt 25-05-2005 12:02

Citaat:

WolterB schreef op 25-05-2005 @ 12:59 :
Als er dan kinderen zijn ieder 2 dagen voor de kinderen zorgen (zonder kinderen is het een heel ander verhaal:o) zodat ze door beide ouders opgevoedt worden?

daar ga ik helemaal niet vanuit:o

Dus dan moet je 4 dagen beetje je kinderen entertaimen.....
Veel succes :P, het wordt een nachtmerrie :D.

Of je moet natuurlijk perfecte kinderen hebben ;).

WolterB 25-05-2005 12:03

Citaat:

Bruut schreef op 25-05-2005 @ 12:16 :
nee tuurlijk hou ik haar niet tegen :)

3 om 3 is ook lekker ja.. maargoed dat kan denk ik bijna nooit

Zou mss moeilijk zijn, maar ik wil later geen vader worden die alleen 's avonds en in de weekenden thuis is:o

WolterB 25-05-2005 12:04

Citaat:

Jolt schreef op 25-05-2005 @ 13:02 :

En anders moet mijn vriendin dat later 7 dagen per week doen?

Lekker eerlijke verdeling idd ;)

Jolt 25-05-2005 12:04

Goede job zoeken ;), 4 dagen in de week, 5 uurtjes, en dan nog een dikke bankrekening.

Of laat je vrouw werken, en ga jij het huishouden doen :D

MightyMarcel 25-05-2005 12:13

natuurlijk kan het problemen opleveren. Andersom kan een relatie tussen 2 miljardairs ook zo zn problemen opleveren. In mijn geval zou het geen rol spelen, maar als je zelf net genoeg verdient voor jullie tweeen, ga je je toch wel ergeren aan t salaris of de werkloosheid van je partner, lijkt me.

TimWijnholds 25-05-2005 12:22

:confused:
Is het dan zo onbekend dat als je een niveauverschil hebt het heel moeilijk is om goed met elkaar te praten.
Want praten volgens mij een van de belangrijk(st)e dingen om je relatie draaiende te houden.
Ik heb zelf ondervonden dat, hoe verliefd je ook kan zijn, de gene met het hoogste niveau moet zich altijd aanpassen aan degene met het lagere niveau, en kan nooit echt zijn/haar verhaal kwijt zoals hij/zij dat wil vertellen.
Constant dingen uitleggen, of makkelijker moeten formuleren gaat op den duur erg irriteren en kan de relatie heel erg in de weg staan, en zelfs kapotmaken.

Dus ik zoek iemand van mijn eigen niveau :D

Nala 25-05-2005 12:24

Dat ze het op school niet zo ver schopt, wil inderdaad niet zeggen dat ze dom is. Als je beide op een zelfde niveau zit waardoor je goed met elkaar praten kan en dergelijke, dan is dat al weer een struikelblok minder.
Je moet er alleen wel tegen kunnen dat je partner (veel) meer inkomen heeft dan dat jij hebt. Sommigen voelen zich dan aangetast in hun trots.

Maarre, hoe ging die discussie eigenlijk dan? Ben ik dan ook wel weer benieuwd naar!

Rieno 25-05-2005 12:54

als je intellectueel op hetzelfde niveau zit, zie ik het probleem niet :)

ik ken genoeg zeer intelligente mensen, die dan te lui zijn om iets aan hun school te doen en wat lager uitkomen dan gepland zeg maar

zeep007 25-05-2005 13:03

Tuurlijk heeft dat kans van slagen! Ik denk dat als je samen een inkomen hebt dat je dan wel rond kan komen. Dat je het iest minder hebt neem je dan wel voor lief, als je gelukkig bent in je relatie.
Momenteel heb ik het ook niet breed met mijn vriend, maar ga ik hem daarom dumpen? Hell No.
Ik doe alles om bij hem te zijn.

En qua intelligentieniveau, boeit het ook geen ene poep. Als je bij diegene wilt zijn en er sprake van liefde is, zit het goed. Een relatie is een beetje geven en nemen en die ander er ook voor respecteren.
Het zou dus wel een kans van slagen kunnen hebben.

Maurice 25-05-2005 13:10

ik denk dat de lange-termijn-kans-van-slagen kleiner is dan bij relaties van gelijk niveau.
maar dat is een inkoppertje.

Kazet Nagorra 25-05-2005 13:11

Vrouwen willen graag een relatie met een man waar zij tegenop kijken. Daardoor doen mannen met goedbetaalde banen en veel macht het meestal goed. Ook willen vrouwen daarom meestal een man die intelligenter is dan zijzelf.

Omgekeerd zijn mannen meestal op zoek naar vrouwen waar zij 'voor kunnen zorgen'. Daarom willen mannen doorgaans een dommere vrouw en hebben veel hoogopgeleide vrouwen veel problemen met het vinden van een partner.

Vandaar ook dat ik, ondanks mijn ontzettend slechte sociale vaardigheden nog in staat ben relaties te hebben. Ik ben namelijk intelligenter dan zo'n 99,9% van de vrouwen.

Maurice 25-05-2005 13:12

Citaat:

Mephostophilis schreef op 25-05-2005 @ 14:11 :
Ik ben namelijk intelligenter dan zo'n 99,9% van de vrouwen.
gelukkig.

MB 25-05-2005 13:39

We zien wel of het werkt, maar ik moet wel een beetj egesprekken van niveau met haar kunnen hebben en ze moet zich niet gedragen als een blij brugklassertje (wat op onze school bij het VMBO gewoon nog te vaak voorkomt)

TimWijnholds 25-05-2005 13:43

Citaat:

Rieno schreef op 25-05-2005 @ 13:54 :
als je intellectueel op hetzelfde niveau zit, zie ik het probleem niet :)

Het gaat er hier juist om dat je niet op hetzelfde intellectuele niveau zit.. :)

Love & Peace 25-05-2005 13:49

Het zal me worst wezen of zij vmbo doet, of vwo.

Als ik al een voorkeur zou hebben, zou het laaggeschoold zijn, aangezien die mensen over het algemeen grappiger/leuker zijn. En de domme opmerkingen af en toe neem ik dan op de koop toe. :)

Secret Agent 25-05-2005 13:55

Er zijn 2 soorten slim: de slimmigheid uit boeken.... de feitenkennis van alles
maar ook slimmigheid wat je van het begin af hebt. Als in: situaties inschatten, mensenkennis, normen & waarden.

Het eerste maakt mij niet zoveel uit als die slimmigheid dr niet is....
Het tweede vin k veel belangrijker.....

Maar ik gloof niet dat dit n nuttige aanvulling was die erg logisch klinkt..... Maar k ben vdaag ook n btje wazig.....

sgaapje 25-05-2005 14:01

Citaat:

Jolt schreef op 25-05-2005 @ 13:02 :

Je kiest toch zelf voor kinderen, wat een probleem om ze dan te 'entertainen'. Als je denkt dat dat een nachtmerrie wordt, dan moet je er maar niet aan beginnen. Of een vrouw zoeken die constant op de kinderen past, maar dan krijg je zelf totaal geen band met je kinderen.

Ontopic: Ik denk dat opleidingsniveau niet echt uit maakt, en wat je verdient ook niet. Wat wel belangrijk is is dat je op het zelfde intellectuele niveau zit. :)

Rieno 25-05-2005 14:10

Citaat:

TimWijnholds schreef op 25-05-2005 @ 14:43 :
Het gaat er hier juist om dat je niet op hetzelfde intellectuele niveau zit.. :)
Nee, het ging om het leren...mensen die moeilijk leren, zijn niet bij voorbaat dom of niet van gelijk intellectueel niveau met iemand die HAVO, VWO of weet ik wat doet. Er zijn genoeg mensen die ongelofelijk dom zijn, maar ontzettend goed kunnen leren...het tegenovergestelde is ook natuurlijk een mogelijkheid.
Dat diegene dan misschien een mindere baan krijgt later, zal me trouwens een worst wezen...als 1 van beide een goeie baan heeft, is dat toch helemaal geen probleem?

Sparkle. 25-05-2005 14:29

Citaat:

Vrouwen willen graag een relatie met een man waar zij tegenop kijken. Daardoor doen mannen met goedbetaalde banen en veel macht het meestal goed. Ook willen vrouwen daarom meestal een man die intelligenter is dan zijzelf.

Omgekeerd zijn mannen meestal op zoek naar vrouwen waar zij 'voor kunnen zorgen'. Daarom willen mannen doorgaans een dommere vrouw en hebben veel hoogopgeleide vrouwen veel problemen met het vinden van een partner.

Vandaar ook dat ik, ondanks mijn ontzettend slechte sociale vaardigheden nog in staat ben relaties te hebben. Ik ben namelijk intelligenter dan zo'n 99,9% van de vrouwen.

Naar mijn mening word een "slimme vrouw met domme man" ook minder geaccepteerd door de maatschappij.
Howel dit natuurlijk erg oppervlakkig klinkt, is een bijv. advocaat met een mooie, maar welliswaar veel minder intelligente vrouw, juist wel weer alom geaccepteerd.
Die vrouw gaat part-time werken (of stopt..) en zorgt voor de kindjes.

Tja, ik heb nu een beetje moeite met het verwoorden, proberen we later nog wel eens. :o

Freyja 25-05-2005 14:32

In het vreemde geval dat ik toch verliefd zou worden op zo iemand, zou het natuurlijk wel werken. Ik vind het geen probleem als ik degene ben die het meest verdient (vooropgesteld dat je met Nederlands nog een fatsoenlijk betaalde baan kunt vinden, natuurlijk :D).

Freyja 25-05-2005 14:36

Citaat:

Gaan we weer. Enig rondvragen in mijn omgeving leert ons dat de mannen (jong én oud) een vrouw zoeken die even intelligent is als zijzelf, omdat ze anders niet fatsoenlijk met haar kunnen praten. Nu is mijn omgeving gemiddeld dan wel hoogopgeleid, maar ook als ik het aan de vriendengroep van mijn broertje (gemiddeld MBO) vraag, krijg ik dit antwoord. Sommige jongens leggen uit dat ze wel eens een vriendin hebben gehad die dommer was, maar daar gingen ze zich uiteindelijk aan ergeren en daarom is het dus ook uitgegaan.

En alle vrouwen in mijn omgeving willen natuurlijk ook een man die even intelligent is als zijzelf, om precies dezelfde reden. Klaar.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:43.