Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   [Netwerk] tussen twee pc's, het hoe en wat? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1187287)

Daantje_0705 25-05-2005 15:49

[Netwerk] tussen twee pc's, het hoe en wat?

Ik zit nu op kot en heb hier mijn computer met Windows 98. Thuis hebben we een computer met Windows XP. Over een paar weken ga ik naar huis en zou ik de computer thuis moeten delen als ik op internet wil terwijl ik hier een pc heb staan waar ik ook prima mee kan internetten. Nu zou ik dus graag op beide pc's internet hebben. We hebben thuis een kabel internetverbinding. Ik heb alleen echt geen idee hoe ik dat zou moeten gaan doen.

De situatie:
Kabelinternet
Pc 1: Windows XP met internetaansluiting
Pc 2: Windows 98 met nu nog internetaansluiting maar straks niet meer maar dat zou ik er dan graag op hebben.

Vragen:
- Welke opties heb ik om ook op pc 2 internet te krijgen?
- Wat heb ik hier voor nodig?
- Wat kost dat me allemaal?
- Is dat de moeite voor die paar maanden in een jaar (juli t/m september)?
- Is het moeilijk om aan te sluiten enzo?
- Is het verstandig om je internet te verdelen over twee computers als je een abbonement hebt met datalimiet?

Overige tips en adviezen zijn van harte welkom :)

Jolt 25-05-2005 15:59

- Welke opties heb ik om ook op pc 2 internet te krijgen?
Via lan of rechstreeks via modem/router.

- Wat heb ik hier voor nodig?
Als je met gedeelt internet werkt wat het goedkoopste is, 1 pc waar het internet al op komt via bijvoorbeeld de USB (ik weet niet wat voor modem jullie hebben)die deelt het internet, en waar de pc van jou ingeplugd is in de andere computer via een netwerk kabeltje. Netwerk zit 9 van de 10 x onboard, anders zou je een netwerk kaartje moeten kopen.

Met een router, gewoon een kabel van jou pc naar de router en van de pc die onder staat naar de router. Het makkelijkste.

- Wat kost dat me allemaal?
Ligt eraan wat je gaat doen.

- Is dat de moeite voor die paar maanden in een jaar (juli t/m september)?

Ligt eraan, of je internet nodig hebt, en of je het wilt delen.

- Is het moeilijk om aan te sluiten enzo?
Nee

- Is het verstandig om je internet te verdelen over twee computers als je een abbonement hebt met datalimiet?

Gewoon niet te veel downloaden, en er rekening mee houden dat je een limiet hebt.

Gimme more beer 25-05-2005 16:00

Het ligt een beetje aan je kabelmodem, maar waarschijnlijk is het aansluiten van een router waar je die 2 andere PC's op kunt aansluiten genoeg. Hoe dat werkt, staat allemaal in de handleiding van zo'n ding en anders leggen ze je dat in de winkel wel uit.

Daantje_0705 25-05-2005 16:40

En wat kost zo'n router ongeveer?

Chilli Dude 25-05-2005 17:03

voor 25 euro heb je op gistron.nl een Sweex xDSL Breedband Router 4PSW
voor die 3 maanden hoef je toch geen super duur uitgebreid ding :)

www.gistron.nl

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:17.