![]() |
'lievelingsfilosoof'
Welke filosoof vinden jullie de beste theorieën/filosofieën hebben, en waarom?
Is er misschien 1 filosoof die jullie heel goed vonden? Ik ben het met de ideëen van Erasmus wel eens (voor wat ik van hem weet), bijvoorbeeld dat hij godsdienst zag als een verering vanuit het hart, en daarbij geen christelijke dogma's hoorden, of tussenpersonen in de kerk niet noodzakelijk waren. Ik heb mijn filosofische kennis alleen uit boeken, op school heb ik er nog niks over geleerd, dus ik vraag me af hoe anderen tegen de verschillende theorieën aankijken. |
Mezelf. :)
|
Nietzsche.
Erg radicaal gezien vanuit het perspectief zoals de samenleving nu is, maar hij had behoorlijk wat dingen waarin hij zijn tijd vooruit was een een manier dat we ze nu pas aan het uitvinden zijn. Verder mept hij kwa menselijke natuur en het concept van macht de spijker op z'n kop op een manier dat ik er niets dan respect voor kan hebben. :) |
Citaat:
|
Thomas van Aquino
|
Citaat:
|
Thomas van Aquino
|
wittgenstein
|
Popper, Marx en Hobbes.
Kan niet kiezen :( |
Citaat:
|
Geen enkele
|
Tom Regan, omdat ik er een jaar nadat ik had bedacht dat dierenexploitatie eigenlijk nooit winstgevend zou moeten zijn ontdekte dat hij er net zo over denkt en dat standpunt ook heel veel uitdraagt.
|
Nietzsche.
|
Alexis de Tocqueville.
|
Jeremy Bentham.
|
Nietzsche (y)
|
Citaat:
|
en waarom?
|
Simone de Beauvoir
|
Yes een vrouw ;). Maar willen jullie ook zeggen waarom?
|
Spinoza
Omdat ik me volledig kan vinden in zijn filosofie. Marx Omdat hij gelijk heeft. |
Hedendaags, o.a.:
Daniel Dennett Richard Carrier Herman Philipse Reeds gestroven, o.a.: David Hume Friedrich Nietzsche Immanuel Kant (in bepaalde opzichten) Reeds heeel lang gestroven: Democritus, Lucretius en andere presocratici |
Wordt Democritus nog tot de presocratici gerekend?
|
volgens mij niet, officieel gewoon tot de atomisten
|
Ik heb geen lievelingsfilosoof
Maar een paar springen er wel uit Jaspers Ik ben het eens met zijn de mens kan niet alleen opzichzelf mens worden communicatie punten. Marx Ik ben het grotendeels eens met zijn filosofie behalve waar het religie betreft. |
Citaat:
|
Citaat:
Mijn favoriet is trouwens Nietzsche. Omdat hij gewoon verdomd geniaal is. |
Sartre
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik gaf trouwens ook aan behalve waar het religie betrefd. En wat weet jij trouwens van mijn religieuze achtergrond? |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Opium voor het volk is misschien zo slecht nog niet. Het gepeupel kan de vrijheid niet aan die geschapen wordt in deze individualistische tijd. Kijk maar naar al die mensen waar elk grijntje ethiek en moraal ontbreekt, die vroeger opgevuld werd door een plichtmatig geloven, of angst voor God.
"Wat is de grote draak, die de geest niet langer Heer en God wenst te noemen? ‘jij zult’ heet de grote draak. Maar de geest van de leeuw zegt ‘ik wil’. ‘Jij zult’ staat hem in de weg, een goudfonkelend schubdier, en op elke schub glinstert het in goud: ‘jij zult!’ Duizendjarige waarden glinsteren aan deze schubben, en zo spreekt de machtigste aller draken: alle waarde der dingen – die glinstert aan mij. Alle waarden werden reeds geschapen, en alle geschapen waarden – die ben ik. Voorwaar, er zal geen ‘ik wil’ meer zijn! Zo spreekt de draak." Aldus sprak Zarathoestra, Friedrich Nietzsche. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Karim Benammar, Kant en Popper
|
Plato
|
Het Utilitarisme (ook wel utilisme)
De theorie over het PGG (principe van het grootst mogelijke geluk) Kan ik me wel in vinden... |
Aristoteles ;)
niet zozeer om zijn theoriën , maar eerder om zijn werklust en het feit dat hij de eerste was waarover ik las en daardoor weer interesse kreeg om na te denken over duizenden onderwerpen ;) Johan Cruijf ;) Om de uitspraak: "Ieder nadeel heeft zijn voordeel" , als je die zin volledig (maar dan ook echt volledig) bewust kan toepassen in je leven , kan je nooit verliezen. ;) Roy Martina ;) Om zijn syntese van de Oosterse met de Westerse filosofie. ach , alle filosofen hebben me allemaal wel op een of andere manier geraakt , echt onderscheid is er niet , het is meer een ontwikkeling waarbij ieder stadia een bepaalde richting op gaat die niet in goed , beter of best uit te drukken valt. ;) |
Plato & Maimonides
(te moe om uit te leggen) |
Bas Haring :P
|
Citaat:
Maar, voor mij is Schopenhauer toch wel een 'favoriet' (klinkt nou zo neerbuigend, alsof ik iets werkelijks over zijn denken (over algemeen andermans (jep zie het ingeslopen relativisme)) kan zeggen). Ik vind het geloof in een wil erg mooi, het willen streven, begeerte en lijden. Een soort romantische dualist. |
Citaat:
Mijn lievelingsfilosoof is Plato Reden: De waarheid ligt niet in de zichtbare wereld maar in het idee & dat de ethiek centraal staat (y) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik moet ook voor Nietzsche gaan, de manier waarop hij schrijft is aan de ene kant hilarisch, aan de andere kant ontzettend geniaal, aan nog een andere kant heel realistisch en daar hou ik wel van :D . Daarbij komt dat hij ongeveer 120 jaar vooruitlag op zijn tijd.
|
Kant en Locke!
|
Ik ben eclecticus :).
In alle filosofie die ik heb gelezen (is niet zo heel veel eigenlijk, maar toch) vind ik wel iets waarvan ik de wereld beter leer begrijpen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:07. |