![]() |
[Algemeen] Getik in de kast
De laatste tijd is het steeds vaker zo, dat af en toe de computer spontaan rare geluiden begint te maken... meestal in de volgorde van een bliepje en daarna een tik (alsof iets ergens tegenaankomt)
Als dit gebeurd, gaat de computer ook heel langzaam reageren en soms loopt hij soms vast, maar dan gaat het tikken door. Weet iemand waar dit aan kan liggen en is dit zelf te verhelpen of zal hij naar een reparateur moeten? |
Ehm, ik denk aan een harde schijf die aan het overlijden is... en dat is niet zo mooi, dus als ik jou was zou ik snel backups maken van je belangrijke bestanden, voor zover je die hebt.
En zoek uit van welk merk je harde schijf is, ga naar de website van de fabrikant en download een tooltje om je schijf mee te testen (moet op een floppy of CD-ROM, vervolgens computer daarmee opstarten). Als er iets mis is met je schijf zegt ie dat vanzelf :) |
De computer is aangeschaft via een PC - Privé project, dus de rekening hebben wij niet meer onder ons bezig, dus we hebben gebeld met de leverancier van de computer, die kon ons niet vertellen werk merk harde schijf wij hadden, hij had alleen de specificaties!
Wat zou ik nu kunnen doen? Ik heb een backup gemaakt van de belangrijkste bestanden. |
Dowload Everest Home Edition, zo kan je erachter komen welke schijf je hebt.
|
Of kijk bij het opstarten in de Bios, daar staat ook vermeld van wat voor merk en type je harde schijf is.
|
IC35L040 geeft dat programma als type, dus het is een IBM schijf... op de site kom ik op deze pagina:
http://www.hgst.com/portal/site/en/?...937c27aac4f0a0 en dan loop ik vast en weet ik niet meer wat te doen? |
Deze moet je downloaden:
http://www.hitachigst.com/hdd/suppor...2_v404_b00.exe Dat programmaatje maakt dan een diskette aan waarmee je je computer moet opstarten, de rest wijst zich dan denk ik wel vanzelf :) |
Bedankt! Uiteindelijk bleek het toch de harde schijf te zijn, inmiddels is hij vervangen!
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:42. |