![]() |
CMD studenten ondernemen actie tegen AVANS
http://digitalus.vereecken.nl/actie/.../aap.sized.jpg
Citaat:
|
Leuk en aardig, maar is dit ook in een wat breder verband te bespreken? Bijvoorbeeld de houding van HBO's (INHOLLAND bijv.) in het algemeen? Want als dit alleen een aankondiging is van een studentenprotest dat verder niet echt verband houdt met maatschappelijke ontwikkelingen, dan heeft het hier natuurlijk geen plaats.
|
Ik vind het juist supergoed dat zulke studenten zich zo inzetten voor hun opleiding. En daarnaast vind ik het ook belangrijk dat ze het op zulke manieren ook duidelijk maken bij de middelbare scholieren. Deze moeten ook weten waar ze aan toe zijn als ze naar het HBO gaan. Hieruit kan je opmaken dat Avans er een zooitje van maakt
|
Hoever mogen studenten daar dan in gaan? Moeten studenten maar gewoon slikken wat hun opleidingsbestuur besluit, of is er ook nog zoiets als een 'stakingsrecht' van studenten? Bijvoorbeeld, waarom zou een numerus fixus niet mogen worden opgeheven als de faculteit in geldnood zit?
|
Op een creatieve opleiding als deze word je pas toegelaten na een pittige toelatingsprocedure, zodat alleen de beste studenten deze opleiding kunnen volgen.
Het opheffen van de numerus fixus degradeert als het ware de opleiding, omdat iedere boerenlul met een potje vingerverf er nu op mag. Dit is voor degenen die nog wel aan strenge toelatingseisen moesten voldoen vanzelfsprekend een gemene trap na als ze eenmaal afstuderen. |
Citaat:
Aangezien ik al 2 eerdere HBO opleidingen heb gevolgd, kan ik vergelijken en rustig stellen dat de kwaliteit van mijn opleiding door de strenge toelatingsprocedure juist erg hoog is. De instroom is niet groot, velen worden al afgeschrikt door het toelatingsexamen alleen al, maar ik zit nu wel met een zeer goed gemotiveerd stel mensen op mijn opleiding. Ik denk dat het instellen van een toelatingsopdracht en een intakgesprek meer oplevert dan het in stand houden van een loting. Bij een algemene loting weet de opleiding immers nog steeds niet wat de studenten in huis hebben en dan alsnog kan een "boerenlul" ingeloot worden. Jammer dat zo'n plaats op de opleiding ten koste gaat van een ander persoon die wel talent had, maar die niet door de loting kwam... |
Deze opleiding hanteert beide van deze manieren waarover gesproken word. Omdat deze opleiding als technisch gezien word is de numerus fixus daarbij verplicht. Waarom ze dit zo hebben geregeld weet ik niet maar het is wel zo. Daarom vervallen op dit moment alle intake gesprekken die wel gehouden worden.
|
tiswah
|
Ze moesten maar een baan gaan zoeken.
|
Als ze genoeg tijd hebben om zo hevig actie te voeren is die studie duidelijk van onvoldoende kwaliteit.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Probleem is, ze wilden vanuit het eerste principe al toelatingen doen. Maar dit konden ze niet doen om dat het deels een technische opleiding is. Dus de enigste uitweg was loting, met daarvoor een soort van selectie. Je moet een opdracht maken, opsturen, praten met een paar docenten en dan kreeg je advies of de opleiding wel iets voor jou was. Dan kon je met de loting mee doen (ook met negatief advies, maar dan ben je het eerste jaar snel weg). Zo kon de qualiteit nog een beetje bewaard worden.
Maar door de nummerus fixus (achter de rug om) weg te moffelen stort wel de gehele opleiding, die in drie jaar is opgebouwd tot blijkbaar de beste design en techniek opleiding van nederland, in. Plus het feit dat er no way capaciteit is voor 300 leerlingen extra. De opleiding is nu al verdeeld over 2 lokaties, dit zou dus betekenen dat er nog een 3e lokatie bij zou moeten komen. Practica lessen, worden saaie colleges. Er onstaat een leraren tekort, dus er komen een hoop leraren bij die totaal geen verstand hebben van het vakgebied waarin ze les geven. Al met al gaat de qualiteit van de creativiteit ontzettend achteruit. Zo onstaat er straks ook nog een verzadiging op de markt op dit gebied en je diploma wordt geen fuck meer waard. Goed denkwerk van het Raad van Bestuur. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat je toekomstperspectief meer naar de commerciele richting neigt wil niet zeggen dat je je ontdoet van alle creatieve disciplines. |
Tuurlijk zit er wel wat creatiefs in maar ik vind het geen opleiding voor kunstenaars. Voor een kunstopleiding heb je echt talent nodig, en dat heb je voor CMD in veel mindere mate nodig ..
|
Citaat:
|
Citaat:
ik zit nu zelf in het 3e jaar, en de nadruk ligt misschien niet zo erg op creativiteit als bij bijvoorbeeld autonoom, maar dat komt omdat het een combinatie is van creativiteit en techniek. Je gebruikt techniek om je creatief te kunnen uiten, en waarom is flash opstarten en een animatie maken minder creatief dan een kwast of klei pakken en daar iets mee maken ? |
Citaat:
Mensen die beweren dat dat niet creatief is zijn irritant, net als mensen die beweren dat diverse vormen van electronische muziek geen muziek zijn omdat het met de computer gemaakt is. Een computer kan evenwel de functie van muziekinstrument vervullen, evenals Flash de functie van medium kan vervullen voor visuele kunst. |
Citaat:
|
Kan een groep Communicatie en Multimediastudenten niets beters verzinnen dan een Pivotinstallatie met een standaard Template als actiewebsite?
Moeten die lui niet proberen te bewijzen dat ze een niveau hebben om hoog te houden? Wat een aanfluiting. |
Citaat:
|
ik snap het volgens mij niet helemaal. want ze gaan staken omdat de loting er af gaat. dat is toch positief???
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:48. |