![]() |
Belang van groente/fruit voor gezondheid
ik vroeg me af, hoe belangrijk is het eten van groente en fruit voor je gezondheid. ik weet wel wat er gezegd wordt (2 ons groente, 2 keer fruit), maar ik eet hoogstens 1 keer per dag fruit (en dan nog niet eens elke dag) en ik eet heel weinig groente (bijna nooit). nou merk ik wel dat ik de laatste tijd vaker ziek ben, of van de kleine dingetjes heb (zoals nu: heel erg hoesten, keelpijn enz.). zou dat hiermee te maken kunnen hebben?
|
ja
|
je hebt tekorten en dat leidt tot verminderde weerstand waardoor je sneler ziek wordt of sneller last krijgt van kleine kwaaltjes
|
In groente en fruit zitten vitamines die je weerstand op peil houden, dus als je dat niet eet kun je daar tekorten van oplopen en vatbaarder zijn voor griep ed. Bovendien helpen groente en fruit je cholestrol laag te houden :p
|
Ik eet nooit groenten en fruit. Groenten lust ik niet en fruit, jah, een appel.. als mn moeder hem geschilt en in stukjes gesneden brengt (wat ongeveer 1 keer per jaar is ofzo) en ik heb nergens (ja, mn knieën en rug wel) last van.. (nog niet ;)). Als mijn bloed gecontroleerd wordt heb ik nergens een tekort en zijn alle waarden in orde.
|
je kan ook last van je stoelgang krijgen als je te weinig groente/fruit eet. Ik merkte dat bv in indonesie, omdat ik daar geen groente at, terwijl ik dat in Nederland wel dagelijks eet.
|
Citaat:
|
Daarom dat ik zeg dat ik nog geen problemen heb... Ik heb ook niet gezegd dat het gezond is om zo te leven.
|
Ik lust helemaaal geen fruit.. JAKKIE
En bijna geen groente.. :rolleyes: Maar ik neem iedere dag een vitaminepil (dan krijg ik tenminste nog een beetje vitamine binnen :p) En tja, ik leef nu ook al 15,5 jaar zonder die vieze groente en fruit.. (nouja, naar mijn mening dan :P) En ik heb er nog geen erge ziektes o.i.d. aan overgehouden.. Maar het lijkt me toch wel verstandiger om 't wel gewoon te eten, zal toch wel gezond zijn, want anders dan zeggen ze dat niet overal.. |
Totaal geen groenten en fruit lusten is m.i. gewoon kinderachtig. Niemand kan mij wijsmaken dat je geen enkel soort fruit of groente lust. Ik zie dan echt zo'n rebels kindje voor me "ik wil geen fruit! :mad: ik lust geen groente!"
|
Je hebt pillen bij het kruitvat, zit bijna alles in wat je nodig hebt.
Maar zelfs als je die neemt wil het niet zeggen dat je gewoon zonder groente en fruit kan, het is gewoon heel belangrijk voor een gezond lichaam. |
Citaat:
Speciale sausjes, of bak het eens ipv het te koken, probeer een beetje uit, er is vast wel iets wat voor jou veel groenten wel lekker maakt. |
thnx :)
Ik zal het eens proberen. Maar ik krijg fruit echt gewoon niet weg.. Sommige groenten (bloemkool, rode kool, boontjes in tomatensaus, bruine boontjes) die lust ik wel, maar daar blijft het ook wel een beetje bij.. En het is echt niet zo dat ik dat niet WIL eten, want ik wil het heel graag.. omdat ik nu altijd alleen maar snoep of koek pak als ik honger heb.. En ik wil eignelijk ook wel eens gewoon een appel of een peer ofzo pakken.. Maar ik krijg het gewoon niet door mn keel... En ik probeer het echt ook heel vaak, t lukt gewoon niet.. :( |
Citaat:
Potje kersen op siroop kopen... Die opwarmen in de magnetron met een beetje suiker Dat over wat ijs heen met een KLEIN beetje slagroom Heerlijk! en je hebt toch weer wat fruit naar binnen :) Zo kan je dat met groente ook doen... ik weet niet of je kaas lust, maar vieze groente vind ik altijd veel beter smaken met gesmolten kaas erover... enz. enz. Probeer gewoon wat :) |
Ah! dit topic komt goed uit voor mijn vraag:
Fruit2day.. werkt dat echt? Zit daar echt je portie voor de hele dag in? Ik heb het nu namelijk al een paar keer genomen en ik vind het ideaal. |
Citaat:
|
Citaat:
zowiezo is puur natuu naar mijn mening altijd beter als laboratorium;) |
Citaat:
Ik denk dat je daarmee wel de vitamines en mineralen mee krijgt, maar natuurlijk vult 't niet zo als groente of fruit, dus moet je nog iets extra's eten wat wel vult. Lijkt me vervelend en overbodig wanneer je gewoon twee stuks fruit en 2 ons groenten kan eten. Zeggen dat je 't niet lust vind ik grote onzin. Er zijn zoveel verschillende soorten vruchten en groentes. En dan nog, niet alles is altijd even lekker, gewoon eten. |
Citaat:
|
ze bevatten ook antioxidanten. (deze bestrijden vrije radicalen die kanker kunnen veroorzaken)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Probeer eens een rauwe wortel of paprika, zijn ook erg lekker en nog gezond ook (eet ze nog weleens als tussendoortje).
Verder vind ik groente juist wel heel erg lekker (heb zelf ook groentetuin, is nog lekkerder) en vind het ook leuk om zelf vanalles met koken uit te proberen. Fruit eet ik eigenlijk te weinig, lang niet elke dag een stuk fruit :o |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:16. |