![]() |
ontslag nemen en vakantiedagen
Hallo,
Als ik onstlag neem bij het bedrijf waar ik werk (1 maand opzegtermijn) heb ik dan het recht om te zegen dat ik in de opzegtermijn mijn opgebouwde vakantiedagen opneem of kan de werkgever dit weigeren? |
Opname van vakantiedagen gebeurt altijd in onderling overleg. Vaak zal het wel kunnen, maar dat is geen verplichting van je werkgever. Misschien dat je ze ook uit kan laten betalen.
|
In elk geval zijn ze wel opgebouwd. Dus in één of andere vorm moet je ze uitgekeerd krijgen als de arbeidsovereenkomst eindigt.
|
Ik heb dit pas voor mijn vriend opgezocht. In principe is het opnemen van vakantiedagen in overleg, maar je werkgever kan het opnemen van vakantiedagen alleen pertinent weigeren als hij kan aantonen dat je absoluut niet gemist kunt worden in die periode.
Je werkgever kan je nooit verplichten je vakantiedagen op te nemen. |
oke bedankt , ik heb een andere tijdelijke baan en wil daar zo snel mogelijk beginnen, ik wil mijn vakantiedagen in de opzegtermijn opnemen, maar dit is niet goedkekeurd. Het zijn 15 dagen. Ik heb ook gehoord dat de werkgever een schadevergoeding van een maandloon kan eisen als je toch vrijneemt :confused:
en anders is er nog de optie : ziekmelden (y) |
Citaat:
|
Als je ze niet opneemt, krijg je ze als t goed is wel uitbetaald. Dat is bij mij in ieder geval wel zo.
|
Dat is verplicht mits het een fatsoenlijk bedrijf is, c.q waar je wit word uitbetaald krijgt.
Of opnemen of uitbetaald. |
Juist, maar aangezien de vorm waarin die dingen uitbetaald worden afhangt van overleg tussen werkgever en werknemer, kan de werkgever dus niet verplicht worden om die dingen in de vorm van vrije dagen uit te betalen tijdens de opzegtermijn.
|
1 van de vele redenen dat ik er weg ga en het liefst zo snel mogelijk is dat het bedrijf het niet zo nauw neemt met de cao regels, personeel probeert te "naaien" (het is een distributiebedrijf waar voornamelijk laag opgeleide mensen werken) ,en ik wil de dagen dus opnemen, en niet uitbetaald krijgen terwijl er bijna de helft van het geld naar de belasting verdwijnt. Ik wil alleen ff zeker weten of ik zomaar op kan nemen zonder dat er na een overleg toestemming voor is gegeven .
|
Nou, het zit zo - en daarmee moet ik wel even verbeteren wat ik eerst zei - allereerst, zegt de cao waar jij onder valt (if any) of jouw individuele arbeidsovereenkomst iets over de tijdstippen en de wijze waarop de vakantiedagen worden vastgesteld? Daar moet je eerst naar kijken.
Als daar niets is geregeld, is de werkgever in principe verplicht om jouw wensen te honoreren wat betreft de vakantiedagen, tenzij hij een gewichtige reden heeft zich ertegen te verzetten, bijvoorbeeld omdat hij je nog heel hard nodig heeft. |
Volgens mij kun je in een distributiebedrijf wel je dagen zo opnemen. Jij hebt hier recht op. Als jou baas dit niet wil, pech gehad, gewoon opnemen en lekker thuis blijven. Hij kan jou alleen verplichten te komen als hij een aantoonbaar tekort aan 'mankracht' heeft (dus als hij met zijn op dat moment werkende mensen de distributie niet aan kan). Maar dat lijkt mij erg onwaarschijnlijk.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:25. |