Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Engels: Simple Past - Present Perfect (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1193042)

Wormpjuh 01-06-2005 18:29

Engels: Simple Past - Present Perfect

haay,

Weet er iemand wanneer je de Simple Past gebruikt, en wanneer je nou de Present Perfect gebruikt? (van Engels..)
Want ik snap er echt nix meer van.. :rolleyes:

En wanneer je nou actief, en wanneer je nou passief gebruikt..?
:confused:

welle 01-06-2005 19:14

Misschien heb je hier iets aan: http://home.planet.nl/~blade068/grammar/pstprf.htm

M@rco 01-06-2005 19:42

De Simple Past gebruik je:

1. Als je verwijst naar een gebeurtenis of periode in het verleden, waarbij hetgene waarnaar je verwijst afgelopen is; het is over, het bestaat niet meer.

- I bought a car last week.
- Harry was a teacher from '62 to '84.
- She always wore skirts.

De Present Perfect gebruik je:

1. Als hetgeen je naar verwijst, nog steeds voortduurt:

- I have known him for 10 years.
- They have been married for 21 years.
- How long have you been here?

2. Als het niet duidelijk is wanneer iets gebeurde:

- I've broken my arm.
- John has been fired.
- My father has died (I'm sad).

Wormpjuh 01-06-2005 21:57

Dank jullie wel!!! :D :D :D

Belgarath 02-06-2005 12:24

Gebruik je de perfect ook niet als het resultaat belangrijk is?

The Ox 02-06-2005 17:22

als het resultaat van een handeling nog steeds zichtbaar is, ja.

bijv.:

Pete has painted the house yellow.

FreeZzze 02-06-2005 21:46

Passief is in het Nederlands worden/zijn + voltooid deelwoord. De handeling moet echter door iemand anders dan het onderwerp worden uitgevoerd.

"Ik word groot" is actief want je wordt zèlf groot.
"Ik wordt geslagen (door hem)" is passief want iemand anders slaat jou.

Als je in het nederlands een zin in de tegenwoordige tijd hebt en je wil het passief maken dan gebruik je "worden".

Actief: "Zij doodt hem."--> Passief:"Hij wordt (door haar) gedood."

Bij vvt gebruik je "zijn'

Actief: "Zij heeft hem gedood" --> Passief: "Hij is (door haar) gedood"

In het engels heb je voor de actief altijd zijn->
"to be" de vvt is dan dus of "has been"of "have been"

Actief: "She kills him"--> Passief: "He is killed (by her)." !!! hier is "is" dus WORDT vertaald naar het nederlands géén IS.

Actief: "She has killed him"--> Passief: "He has been killed (by her)" (letterlijk "Hij is geworden vermoord"....) feitelijk "Hij is vermoord"

Dus kijk eerst wat de normale zin is. En dan kijkt je of de passive van die zin klopt. Trouwens, wat "was/waren" in het Nederlands is bij "The passive" is "had been" in het Engels. "werd/werden" is dus "was/were".

:rolleyes: vreselijk moeilijk zeker maja :bloos:

**SoMeOne 02-06-2005 22:17

Zo maak je het wel erg moeilijk

Keith 03-06-2005 07:26

Aangezien deze topic ook over het gebruik van Perfect en Simple ging, vind ik het gebruik van het voorbeeld: "She kills him" en dan "He is killed by her" neit zo heel erg verstandig. Want "He is killed by her" zou eigenlijk "he has been killed by her". "She kills him" is ook alleen in een vertellende manier passend.

Je gebruikt the passive als het taalkundige onderwerp van de zin in werkelijkheid niet het onderwerp maar het leidend voorwerp is.

"I bring drinks to the people": I is zowel taalkundig als 'echt' onderwerp
"Drinks are brought to the people by me": Drinks is taalkundig gezien het onderwerp, maar is niet het handelende voorwerp.

Bovendien kan in het Engels het meewerkend voorwerp van de "normale' zin ("I bring drinks to people") ook onderwerp van de zin worden:

"The people are brought drinks by me"

FreeZzze 05-06-2005 20:09

Citaat:

Keith schreef op 03-06-2005 @ 08:26 :
"She kills him" en dan "He is killed by her" neit zo heel erg verstandig. Want "He is killed by her" zou eigenlijk "he has been killed by her".
:rolleyes: Die fout maakt elke bijna Hollander :rolleyes: (n)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:07.