![]() |
Liefde
Liefde
Liefde is vergeten: waarom je wat wilde zoals het vechten in het gras het vlechten van klimop voor hulpeloze hondenwezen zodat jij kon verliezen wie je was. Dan ben je echt veranderd, verdronken in cultuurtuinen familiestronken en riet waar je zelfs door mag struinen. Het is ook onthouden: hout in de haard gooien een verhaal afsteken of vuurwerk voor de zieken zodat ze vergeten en onthouden dat ze toen mochten vergeten. Want bovenal is het vergeten onthouden. Groningen, 2 juni 2005 |
Ik denk dat het aan mij ligt, maar het komt heel gedwongen op mij over. Ikzelf denk dat dat komt omdat de verbanden niet logisch zijn voor mij (of omdat ik soms het verband helemaal niet zie). Ik heb het bijvoorbeeld bij:
vechten - vlechten verdronken - familiestronken cultuurtuinen - door mag struinen onthouden - hout en dat vergeten - onthouden zit me ook niet lekker. Wat ik wel heel mooi vind is: voor hulpeloze hondenwezen zodat jij kon verliezen wie je was. Vooral hoe de klanken daar tot zijn recht komen. |
Op mij komt hij zo gedwongen niet over hoor. Wel struikelde ik een beetje over waar je zelfs door mag struinen. Het lijkt een beetje te lang, of er niet tussen te passen, ik weet het niet.
Het stukje wat Halogeen noemt vind ik ook heel mooi, evenals zodat ze vergeten en onthouden dat ze toen mochten vergeten. Want bovenal is het vergeten onthouden. Verder komt het meer cliché op mij over dan enig ander gedicht dat ik van je gelezen heb. Door de titel, door de eerste regel van beide strofes, gewoon door het onderwerp, denk ik. Niet dat ik het nu echt cliché vind, zeker niet, maar het mist toch iets. Maar toch vind ik hem mooi, geloof ik :) Dicht je meer de laatste tijd, of lijkt het maar zo? :) |
Mij lijkt het ook wat gedwongen, om de redenen die Halogeen geeft. Ook vind ik het erg moeilijk om het ritme te vinden: net wanneer ik het gevoel heb dat ik er 'in' zit, komt er een hapering die me er als het ware weer uit gooit.
familiestronken en riet waar je zelfs door mag struinen. is hier een goed voorbeeld van. Verder moet ik zeggen dat je gedicht me ook niet echt raakt. Ik heb veel beter van je gelezen. |
Niet veel toevoegende kritiek -ik kom weer eens te laat-, mij vielen dingen op die eerder al zijn genoemd:
familiestronken en riet waar je zelfs door mag struinen. Die zin klinkt erg gedwongen, het 'zelfs' leest erg ongemakkelijk en ik heb het idee dat ik de klemtoon moet verleggen bij 'struinen' om een soort ritme vast te houden. voor hulpeloze hondenwezen zodat jij kon verliezen wie je was Vind ook ik erg mooi, net als Want bovenal is het vergeten onthouden. Al vind ik de zin daarvóór weer wat minder. Ik weet niet of ik helemaal begrijp wat je wil zeggen met dit gedicht. De boodschap die ik erin zie, voel ik niet zo. Daarom raakt het gedicht mij ook minder, maar dat is misschien wat persoonlijker. |
Soms heb ik nix met je en soms heel veel, maar deze keer niet ben ik bang :). Al vind ik het woord hondenwezen heel erg leuk.
|
Bedankt voor jullie commentaar. Ik kwam gisteren iets heel persoonlijks tegen en heb toen even heel snel wat gedachten bij elkaar gezet, het was dus ook absoluut niet bedoeld als een prachtig gedicht. Volgens mij zou het dat wel kunnen worden trouwens, ondanks het onderwerp, maar ik weet niet of ik er nog mee aan de slag ga. Oh ja, en ik zou de verbanden allemaal wel uit kunnen gaan leggen maar ik weet niet of daar behoefte aan is (zowel van mijn kant als die van jullie).
Oh ja en Thoughtful, volgens mij lijkt dat maar zo. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:50. |