![]() |
[Fitness] Dag rusten?
Ik lees vaak bij adviezen van mensen dan je een dag moet trainen en dan een dag moet rusten. Dit om de spieren te laten herstellen.
Nu vroeg ik mij af wat er gebeurd als je die dag niet rust maar gewoon verder gaat met het trainen van dezelfde spiergroepen. Wat gebeurd er dan? Verhoogde kans op blessures? Minder resultaat? En geldt deze rustdag voor iedereen of hebben sommige mensen meerdere rustdagen nodig? |
je spieren hebben tijd nodig om zich te herstellen,
als je geen rustdagen neemt hebben je spieren daar dus geen tijd voor en dan heb je dus minder spierkracht. beetje stom uitgelegd maar hoop dat je me begrijpt. mijn vader sport heel veel dus heb hem gevraagd en dat was dus zijn antwoord, dus neem gewoon een rustdag, is beter! en je krijgt meer kracht enzow |
mjah, je kunt beter in spiergroepjes trainen :)
je lichaam heeft sowieso 1 dag rust nodig. Dus je kunt makkelijk 6x per week trainen, maar dan dagen afwisselen met het trainen van je bovenlichaam/onderlichaam. Maar dan moet je wel op je eigen niveau gaan trainen en niet meteen helemaal loos gaan :P |
Ja, ik train nu ook per spiergroep inderdaad :)
Maar ik vroeg me gewoon af wat er zou gebeuren als je niet die rustdag zou nemen. |
mjuh ik neem ook geen rustdag hoor, de zondag zwem ik altijd nog 3 uurtjes.........................................maar verder geen krachttraining. Ik heb nergens last van :P maar ik train ook al best lang..
|
al zou je dat te lang doen word de spier uiteindelijk kleiner in plaats van groter.
Als je fitnesst beschadig je je spier, door rust (slaap) worden de beschadigde spiercellen herstelt en worden er ook een klein beetje meer aangemaakt. Zodoende groeit de spier heeeeeeeeeeel langzaam. |
Supercompensatie heet dat geloof ik.
Stel, je spier zit voor de training op 100%. Je traint, je spier gaat naar 90%. Hij herstelt zich, gaat naar 105%. Volgende keer tijdens trainen gaat ie naar 95%, herstelt zich naar 110%. Als je niet herstelt krijg je dus dat ie tijdens de training naar 90% gaat. Tijdens het herstellen (op bijv. 95%) ga jij weer trainen, gaat ie dus naar 85%. Uiteindelijk wordt je spier dus minder. Beetje moeilijk uit te leggen, maar lijkt me duidelijk genoeg ;) |
ik ging een keer op 1 dag 2x trainen, kort achter elkaar dezelfde spiergroepen en ik ben nu (2 weken daarna) nog steeds bezig om die schade te herstellen :P
het sloeg in als een bom k had 3 dagen gruwelijke spierpijn en ik duwd nu minder weg dan toen misschien is het toch wel zo verstanding om voldoende rust te nemen :p |
als ik vakantie heb train ik ook vaak 2x per dag en train dezelfde spiergroepen, voel daarna eventjes wat 'pijn' maar das de volgende dag weer over (y)
|
jah maar dat zal wel geen gruwelijke krachttraining zijn denk ik dan :P
|
ach wat is gruwelijk :P
's morgens: 1,5 uur cardio en 1,5 uur kracht 's avonds: 2 uur cardio en 1 uur kracht :o |
jah wat is gruwelijk...
zwaar gewicht en ongeveer 10 herhalingen en dat je spieren kei hard zijn als je klaar bent en dat je nog net een pak melk vast kunt houden :p dat vind ik vrij gruwelijk |
ja maar dat heb ik altijd. Ik doe meestal ook een cooling down en als ik mn beentjes getraind heb voel ik mn spieren echt veel pijn doen daarna, maar dat trekt vanzelf weer weg :P
|
Citaat:
dat klinkt wel gruwelijk. |
idd wel gruwelijk veel
|
Ik zit ook op fitness, zo'n advies kreeg ik dus ook... maximaal 4 dagen per week mag ik sporten. Het is gewoon beter voor je lichaam, volgende dag heb je dan meer energie om te sporten, althans zo is het bij mij ;)
suc6 |
Citaat:
|
Anders ga je ff 6 uur per dag trainen... :rolleyes:
Verveel je je een beetje ofzo? :P |
@MTPower, Counterfeit en Sime: ik hou gewoon van veel sporten ;)
|
Citaat:
School ofzo? Werk? Sociale contacten? :rolleyes: |
Een scooter/brommer tunen is natuurlijk de skizzle he (y)
|
Je spier bouwt zich dan af.
Gruwelijk trainen is door de verzuring heen bijten. En dan nog verder gaan en net als jij denkt dat je niet meer verder kan, nog verder gaan. Zo ver tot je het gevoel van overgeven hebt. (y) Geloof me, dat kan je echt rust geven :) Begin eerst bij basisoefeningen ;) |
Hmz nou ja, ik trainde ook 5 dagen achter elkaar en ik merkte er helemaal niets van. Het enige probleem was dat ik weinig energie had (tenminste je hebt nogal veel energie nodig) omdat je geen rust kreeg. Maar dat was meer omdat je de hele dag aan het trainen was.
Mijn spieropbouw verliep geweldig, ik hoefde zelfs niet meer spieren dan ik had. En van blessures was ook nauwelijks spraken. Een keer een springscheen en mn adductoren. Verder nog nooit echte blessures gehad. Maar wij deden ook aan goede coolingdowns enzo. We trainden ook onze lenigheid. |
Citaat:
Je lichaam maakt zichzelf sterker om de volgende klap (training) beter op te kunnen vangen. http://www.wvc.vlaanderen.be/gezonds...innersfig2.jpg http://www.avhylas.nl/start2run/Trainingleer1.png Te vroeg weer trainen is dodelijk voor je resultaten. Lijkt me duidelijk genoeg zo, als je nog vragen hebt stel ze maar. |
Citaat:
|
dr moet 6 uur zitten tussen het einde van de eerste training en het begin van de volgende.. dus als je vroeg op staan en laat naar bed gaan geen probleem vindt kun je zelfs 2x op een dag:)
|
Bedankt voor alle reacties, echt goed (y)
Ik begrijp het verschijnsel nu inderdaad, supercompensatie dus. Nou dan heeft het dus weinig zin snel achterelkaar te trainen :) |
Citaat:
|
Citaat:
en geloof me, daar heb je meer resultaat van dan van 2x per dag trainen. |
Citaat:
meestal train ik 's avonds met een paar vrienden/vriendinnen....en in het weekend gaan we nog 3 uurtjes en daarna zwemmen ofzo ;) |
Citaat:
maar je kunt best 2x op een dag trainen, ligt eraan hoe zwaaar de trainingen erbij zijn. |
Gewoon je eigen patroon van lichamelijk inspanning analyseren en de rest komt van zelf wel..
Als je je geest maar scherp houdt ;) .. |
Cardio zou je wellicht iedere dag kunnen doen.
Bij fitness is het zo dat je best iedere dag kan trainen als je maar niet dezelfde spiergroep pakt. Als je borst hebt getraind en die spier is herstellende (spierpijn of niet) dan ga je m natuurlijk niet de volgende dag gelijk weer belasten. Maar goed alles is al verteld. suc6 ermee! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:38. |