![]() |
[wiskunde] Vergelijking van een rechte
We hebben een gigantische taak meegekregen naar huis :(, met sommige oefeningen waar ik niks van snap. Misschien zet ik er dus nog een paar op als ik ze echt niet kan oplossen, maar dit snap ik helemaal niet:
Bepaal p zo dat de grafiek van de vergelijking (p+2)x + py = p - 4 een rechte is die: a) door de oorsprong gaat. b) evenwijdig is met de x-as. c) evenwijdig is met de y-as )d de beide assen snijdt in 2 verschillende punten. Als iemand dit kan oplossen, liefst met een beetje uitleg... Of me gewoon al op het goede been kan zetten :) Ik geloof dat ik de vergelijking eerst moet herleiden naar y, maar ben ook niet zeker... Pff... Thnx alvast |
Herschrijf de vergelijking in de vorm y(x) = ...
(p+2)x + py = p - 4 py = p - 4 - x(p+2) y(x) = 1 - 4/p - x(1+2/p) (voor p is niet 0) a) De rechte moet door de oorsprong gaan, dus moet gelden y(0) = 0. y(0) = 1 - 4/p = 0 1 = 4/p p = 4 b) Evenwijdig met de x-as, d.w.z. dat y constant is, oftewel geen x-afhankelijkheid heeft. Daarvoor de x-afhankelijkheid elimineren: p = -2. Dan geldt: y = 1 - 4/p = 3 = constant c) Evenwijdig met de y-as, d.w.z. dat x constant is, oftewel geen y-afhankelijkheid heeft. Daarvoor de y-afhankelijkheid elimineren: p = 0. Dan geldt (p+2)x + py = p - 4 2x = -4 x = -2 d) Dit geldt voor alle andere gevallen. |
Oké, bedankt! Ik snap het nu ook wel ongeveer, thnx! :)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:37. |