![]() |
allemaal economisch vraagjes
Er is zo'n regel dat de kapitaalmarktrente in de EU-lidstaten niet boven het gemiddelde mag liggen dan 2% van de landen die het laagste inflatie hebben.
Mijn vraag: Ik zie even niet zo gauw het verband tussen kapitaalmarktrente en EU-lidstaten. (Dus waarom mag de kapitaalrente niet boven het gemiddelde stijgen) |
als men in bijvoorbeeld Letland een hele hoge kapitaalmarktrente zou vaststellen zou er een grote geldstroom richting Letland gaan omdat daar veel op de rente te verdienen valt. Dit gaat ten koste van de hoeveelheid kapitaal in de andere gebieden van de EU. Het aanbod van kapitaal neemt af, vraag blijft gelijk dus de rente gaat ook hier stijgen. Als een land dus een hoge kapitaalrente vaststeld, gaat de kapitaalrente in hele Europa omhoog, zonder dat daar echt een zinvolle reden voor is. En een hoge rente op de kapitaalmarkt heeft veel nadelige gevolgen, investeringen nemen af, inflatie stijgt, de economische positie van Europa neemt af, om maar wat optenoemen.
Ik hoop dat het zo iets duidelijker is (y) |
Dank voor antwoord (Y)
Nog een vraag: Presentatie nationale rekening door middel van "middelen en bestedingen". Welke hoort er niet bij: -waarde van de export -waarde van de import -particuliere consumptie -investeringen van de overheid |
Help eens was meer...
|
Citaat:
|
Het moet zijn de waarde van de export :S. Maar ik dacht dus dat het de waarde van de import is. Want de bestedingen zijn (dacht ik):waarde van de export, particuliere consumptie, investeringen van de overheid (en nog ééntje). Maar in iedergeval geen import.
Maar het antwoordenblad gaf import, dus vandaar dat ik het even hier ging vragen. :) En het is zeker geen particuliere consumptie. Nog een vraag: Breedte en diepte investeringen, welke leid tot meer werknemers? En nog een vraag: Belastingen en premies. Belastingen, worden toch niet gebruikt voor uitkeringen en dergelijke, want daarvoor worden alleen premies gebruikt. Klopt dit? |
Citaat:
|
Citaat:
investering waarbij de kapitaalintensiteit constant blijft Diepte investering - investering waarbij de kapitaalintensiteit stijgt (arbeid wordt vervangen door kapitaal) http://www.krimpenerwaardcollege.nl/...investeren.htm oftwel, geen van beide;). De diepte investering laat personeel verdwijnen. Bij de breedteinverstering blijft het gelijk. |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:37. |