![]() |
[monitor] piept
We hebben een monitor van Packard Bell, een 'gewone', geen flatscreen dus. De laatste tijd (sinds een week ofzo) begint de monitor heel erg te piepen (echt zo'n heel hoog piepje want pijn doet aan je oren) als je de computer opstart. Soms helpt het om de monitor een paar keer aan en uit te zetten, soms gaat het na een tijdje over.
Waar komt dit vandaan? Hoe kan je het verhelpen? Is dit een teken dat de monitor aan het instorten is? |
Citaat:
|
Citaat:
Er is zeker niets aan te doen behalve afwachten tot ie echt kapot gaat? |
Citaat:
|
openmaken? nah. het is waarschijnlijk een kapotte elco, die kan zij echt niet zelf vervangen :)
|
Dat is kut, als je kapotte elco's hebt....
Moederborden schijnen er ook wel eens last van te hebben. |
Ik ben niet van plan om mijn monitor open te maken. Mijn kast wil ik nog wel aan beginnen maar bij zo'n monitor weet ik toch niet waar ik naar op zoek moet en als ik al wat vind dan weet ik toch niet hoe ik het moet repareren dus ik wacht maar lijdzaam af denk ik.
|
Er zit een muis in. :bloos:
|
Citaat:
|
Veel spanning, niet veel stroom ;)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Iemand die misschien thuis is in TV's en CRT's (reparatie misschien):
Is het ook mogelijk dat oude TV's en CRT's extreem veel meer straling afgeven, door een defect of veroudering? Ik twijfel soms ernstig of die oude piepende CRT's die sommige mensen nog gebruiken niet een gezondheidsrisico lopen doordat de straling de pan uit rijst. En dan heb ik het dus over een defect, niet de straling die de monitor afgeeft zoals in het boekje staat (stralingsnorm). |
een monitor zend Gamma straling uit (correct me if i'am wrong)
Het scherm zou alles op moeten vangen, maar in de praktijk vliegen er weleesn wat elektronen doorheen. Dit zou je dus als radioactiviteit kunnen opvatten. de straling wordt geremd door de glasplaat ( vandaar de dikke plaat aan de voorzijde) en geheel tegen gehouden door de metale afscherming (bv aan de zijkanten) de straling komt dus uit de buis. Een vol gelopen condensator of kapot elcootjen in de electronica zal dus echt geen verhoogde stalings nivo's veroorzaken het blijft immers een tvbuis en wordt niet ineens een magnetron. Waneer je een scherm hebt met een MPR-II of TCO keurmerk zit je wel goed. |
Dit deed mijn monitor ook, ongeveer een week voordat-ie naar de klote ging.
Tip: koop nu een nieuwe monitor, voordat je een paar dagen zonder PC zit. |
Citaat:
|
Citaat:
Dan heb je nog de rondvliegende elektronen en je kunt je misschien wel voorstellen dat dat gehalte hoger wordt naarmate de jaren vorderen. Toch schijnt dat heel erg mee te vallen, zeker gezien het doordringend vermogen van bčtastraling. Het glas houdt zogezegd ook al een groot gedeelte tegen. Het gaat om halveringsdikten, dus je zult absoluut af en toe een elektron op je af krijgen, maar de schadelijkheid daarvan is beperkt. Toch zijn het dingen waar je je langzaamaan druk over mag gaan maken, want hoewel de verhoogde kans minimaal is, kun je je wel voorstellen dat het zeker z'n effect heeft als jij elke dag 8 uur achter een CRT zit. Overigens piept een van onze CRT's al jaren als je hem opstart en een flinke tik doet worderen. |
Citaat:
http://www.energetica.nl/fotoos/hondenhok.jpg |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:00. |