![]() |
[wis] standaard afwijking
hoi!
Ik heb morgen wiskunde tentamen, en heb een par vraagjes: wat is het verschil tussen: 1-vars stat of 2- vars stat, ook de standaardafwijking wordt erin behandelt. Nu vraag ik mij af, hoe kan je deze snel uitrekenen met je rekenmachine? Ik weet wel dat het met 1-vars stat of 2- vars stat kan, maar ik wil het ook graag in rijen kunnen doen. Alleen hoe?: L1 = waarneming L2 = frequentie l3= dacht ik dan de afwijking van het gemiddelde, maar hoe voer ik dat in gem- L1 of gem-L1*l2? l4 is dan L3^2? sum L4 daar het gemiddelde van uitrekenen en daar de wortel van nemen Wie kan eht mij nog even uitleggen? Bvd |
Mijn probleem zit hem dus vooral in het volgende:
hoe bereken in de standaardafwijking wanneer er een frequentie voorkomt? |
als je te maken met een steekproef over n personen, dan geldt voor de standaarddeviate sigma (Xgemiddeld) = sigma (X) / (sqrt n)
|
Maar als het dan om bijvoorbeeld salaris gaat:
volgende som: jaarsalaris in € frequentie 20000 6 40000 4 70000 3 150000 2 egld het dan ook? en waar zit die sqrt? |
sqrt = wortel
|
Ja dat weet ik, maar ik kom er dus gewoon niet uit:s
|
zou ik ook zo 1,2,3 niet meer weten. Volgens mij moest je dan iets doen met de wortel uit de som van f * (x - x(gem))2 of iets dergelijks. Zal vast wel in je boek staan.
|
GR:
L1: 20000 - 40000 - 70000 - 150000 L2: 6 - 4 - 3 - 2 1-Var Stats L1,L2 Gemiddelde: 52666,67 Standaardafwijking: 42342,52 Bedoel je dit? |
ja dat ja, maar je kunt het ook uitrekenen
|
ja weet de formule alweer: sqrt ( sigma f * (x - x(gem))^2 )/ n
dus dan krijgen we in dit geval: stdv = sqrt ([6 * (20000-52666,67)^2] + .....) / 15 = 42342,51869 in stapjes: eerst middel je. vervolgens bereken je de afwijking en die kwadrateer je. vervolgens bereken je daar weer het gemiddelde uit en dat sommeer je nu worteltrekken |
Het is overigens niet de standaarddeviatie die je op deze wijze berekent (aangezien je daar oneindig veel data voor nodig hebt), maar een benadering ervan, die behept is met zijn eigen standaarddeviatie.
|
je hebt ook nog een andere standaardafwijking, waarbij je deelt door n-1 om het makkelijk te maken :p deze wordt gebruikt bij een populatie. De standaardeviatie zoals je die op de middelbare school uityrekent hoort bij een steekproef. De eerste heet s(X) (populatie)en de stdv die we hier hebben uitgerekend heet sigma (X)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:54. |