![]() |
Armoede in Nederland
UTRECHT Steeds meer mensen kloppen bij de kerk aan voor financiele hulp. In totaal is vorig jaar voor 4,5 miljoen euro aan steun gegeven. De Protestantse Kerk Nederland vindt dat alarmerend.
Nosnieuws Steeds meer mensen die niet meer rondkomen. Steeds meer mensen die moeten rondkomen van voedselpakketten. De laatste jaren is dit flink toegenomen in Nederland. Hoe is het toch mogelijk dat in een land als Nederland dit gebeurd?? Wat is er gebeurd met de menselijkheid in dit land. Mensen worden hier zo slecht behandeld. Bij voorbaat worden mensen al als dieven en fraudeurs gezien. Uitkeringen die voor 100% worden gekort. Deurwaarders die je huis leeghalen omdat je een rekening niet op tijd kan betalen omdat het geld er niet is. Sociale diensten die een heksenjacht openen op mensen in de bijstand om maar zo veel mogelijk geld te besparen. Waar gaan we naar toe in dit land? Wat moet er gebeuren? |
Ten eerste moet gezegd worden dat niemand in Nederland armoede hoeft te lijden. Van een uitkering kun je echt prima leven, je moet alleen geen breedbeeld-tv's of dure mobiele telefoons willen.
Het wordt pas problematisch als mensen producten gaan kopen of afbetaling (oh, dit is maar 30 euro per maand) en zichzelf zo in de schulden werken. Vervolgens kloppen ze aan bij een schuldsaneringsinstantie en hebben ze nog maar 100 euro per maand om van rond te komen. Er zijn natuurlijk wel gevallen van 'echte' armoede, maar in negen van de tien gevallen is het gewoon "eigen schuld, dikke bult". Niet dat we daar verder helemaal niets aan hoeven te doen, we moeten alleen niet te veel verantwoordelijkheid leggen bij mensen die dat niet aankunnen. Het bij voorbaat onder curatele stellen van iedereen met een bijstandsuitkering lijkt mij dus een prima plan (bijv. overeenkomsten sluiten met woningbouwverenigingen dat de huur altijd wordt ingehouden op de uitkering). Verder kunnen inkomensverschillen verkleind worden door afschaffing van de hypotheekrenteaftrek en landbouwsubsidies. |
Kun je er even een anti-drama-filter op loslaten?
|
Citaat:
edit: En ik sluit me aan bij Mephostophilis |
Ik vraag me af of jullie ook deze mening behouden als jullie in die situatie terecht komen. Nee, dan piepen jullie anders.
|
Citaat:
Het probleem is alleen dat veel mensen gewend zijn aan luxe en als men opeens minder gaat verdienen, dan is het uitgavenpatroon moeilijk te veranderen en dan gaat het mis. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Mensen weten niet meer wat armoede is tegenwoordig.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Mensen worden aan alle kanten geholpen in Nederland. Iets waar je trots op kan zijn. Ik weiger te geloven dat mensen echt armoede lijden. Ik denk dat ze hun weg naar de juiste instanties niet weten. |
Citaat:
|
|
hmmm ik denk wel dat er iets in zit.
|
Citaat:
mensen werden aan alle kanten geholpen. Ben je soms vergeten dat blakenende heeft gezegd dat mensen zelf maar uit moeten zoeken hoe ze aan een baan komen,enz? Bij het CWI wordt je niet meer geholpen hoor. Je kan je wel inschrijven maar je moet het zelf maar uitzoeken. |
waarin?
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik zeg niet dat alles op de schop moet, nee, maar zoek het eerst zelf uit, daarna kun je naar de overheid stappen. En deze overheid helpt je met een duw in de juiste richting. Niet meer, niet minder. |
Wie zegt dat een poging daartoe niet gefaald heeft..
|
Citaat:
|
Ik niet, maar dat is niet het punt. Als het fout gaat, ga dan eerst bij jezelf na wat er fout is gegaan. Niet gelijk mekkeren en jammeren.
|
Ach ja. Ik ben ook niet een grote voorstander van dramaqueens. Maar als het er écht op neer komt, behoren we onze ogen er niet voor te sluiten. :)
En wil iemand niet kloten met mijn avatar! :| |
Citaat:
Anyway, meer ontopic, het is natuurlijk zo dat veel mensen in de problemen komen. Maar om nou te spreken van armoede, nee. Je hoeft hier niet te verhongeren. Ik heb zelf bij een advocatenkantoor gewerkt en als je ziet wat daar binnenkwam op de afdeling schuldsanering (een regeling voor particulieren die betalingsproblemen hebben) dan is mij duidelijk dat het echt niet de vaste lasten zijn die problemen opleveren. Nee, het probleem is dat mensen menen dat ze overal recht op hebben. Op vakantie naar een warm land, Nikes voor de kinderen en ook nog een surroundset en een plasmascherm in de huiskamer, ook al heeft manlief maar een minimuminkomen. Dat is natuurlijk het gevolg van de sterke economie in de jaren negentig toen de geldbomen nog tot in de hemel groeiden. Mensen accepteren niet meer dat ze een stapje terug moeten doen. Een afname van de groei van de economie zien we al als achteruitgang, laat staan een inkrimping. Dat wordt niet meer geaccepteerd. Heel logisch en menselijk, maar mensen zullen er toch rekening mee moeten houden dat ze er in welvaart op achteruit kunnen gaan. |
Juistem. Het is een maatschappelijk probleem. Het zit ook een beetje tussen de oren.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Je bent trouwens "rechtsstaat" vergeten er bij te zetten. Nederland vindt zichzelf een rechtsstaat dan moeten ze dat ook laten zien en waarmaken. Een democratie hoeft namelijk niet perse een rechtsstaat te zijn. Turkije is ook een democratie, maar geen rechtsstaat. |
Citaat:
|
Je wilt beweren dat Nederland geen rechtsstaat heeft/omvat?
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik snap sowieso niet echt wat het instituut rechtsstaat met de geclaimde armoede in Nederland te maken heeft.
|
Citaat:
|
Citaat:
W.S.P. Fortuyn |
Nee, ik ook niet echt. Nouja, ik begrijp de gedachtengang wel. Mensen denken vaak dat 'rechtsstaat' en 'democratie' inhoudelijk normatieve begrippen zijn. Zo denkt men dat grondrechten altijd onderdeel zijn van democratie (is niet waar) of dat rechtsstaat betekent dat de overheid de burgers bepaalde minimumwaarborgen geeft (is ook niet waar).
|
Citaat:
|
Dat is wel het intelligentste antwoord wat ik gezien heb vandaag!
|
En ook het meest offtopic. En dat geldt niet alleen voor RS. :)
|
Mijn antwoord sloeg wel degelijk op zijn post, maar niemand begrijpt dat/lijkt dat te begrijpen.
|
Jawel, alleen het heeft gewoon niet zoveel meer met armoede te maken. :)
|
Armoede betekent dat je de noodzakelijke dingen niet kunt betalen. Eten, kleding, onderdak en medische zorg.
Een heel groot deel van de wereldbevolking leeft onder de armoedegrens, zij lijden gebrek, maar dat kun je van de "arme" nederlander niet zeggen. Weliswaar kan iemand met een minimuminkomen zich niet hetzelfde veroorloven als de meer gefortuneerde nederlander, maar nog steeds zou hij niet willen ruilen met iemand uit de derde wereld. Daar is armoede, niet het feit dat je geen geld hebt voor luxe artikelen zoals uitgaan, vakantie, merkkleding en mobieltjes. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:47. |