![]() |
Dalton onderwijs
hey
bij mijn zusje op school willen ze volgend jaar ophouden met normaal lesgeven en overstappen naar het : DALTON systeem nu word ik erg op de site van dalton niet echt wijzer uit.. behalve dat de leraar niet meer lesgeeft maar meer een coach is. Iemand wat meer info voor me over wat dat hele Dalton gedoe nu inhoud? |
|
Bij mn zusje op de basisschool heb ze dat ook min of meer ja, en toen ik er nog op school zat begonnen ze er voorzichtig mee. Het idee is in groepjes samen te werken en van elkaar te leren. Op het bord staan de opdrachten die je per vak per dag moet doen. Bij het bureau van de juf/meester hangt een lampje, en als die aan staat mag je geen vragen stellen of zoiets (maar ik heb niet meegemaakt dat-ie brandde...)
Ik krijg er zo'n Tweede Fase gevoel bij eerlijk gezegd... |
Ik heb op een Daltonbasisschool gezeten.
Het idee is dat je zelfstandig leert te werken. Je krijgt elke week een weektaak, dwz. voor elke vak een x aantal opdrachten. Aan het einde van de week moet je je weektaak afhebben. Hoe je dat doet moet je zelf weten. |
hooi allemaal, ik zit op het spinoza dat is een dalton school, een daltonschool houd in dat je heel veel vrije tijd krijgt! en je heb bepaalde dalton opdrachten die je moet maken bijvoorbeeld bij ons op school heb je elke dag het 4e uur daltonuur en dan kan je naar alle vakken die je wilt, om je daltontaak te maken of als je de volgende dag een toets heb en je snapt iets niet enz. voor de rest is het gewoon het zelfde als alle andere scholen! :D
|
Mijn school is ook Dalton, maar ik heb er nooit veel van gemerkt. Bij ons hield het eigenlijk in dat we tweede fase in de onderbouw hadden. We hadden zogenaamde daltonuren, waarin je huiswerk moest maken (maar meestal werd er meer gekletst:p). Bij sommige vakken kreeg je speciale taken hiervoor op.
Het was wel oké, beetje afwisseling met wel en niet les en moeten opletten;) |
Ik heb op een daltonschool gezeten.
Het idee is al een beetje uitgelegd; je krijgt aan het begin van de week opdrachten, die je op een kaart moet laten aftekenen. Hiervoor heb je speciale uren (de zogenoemde opdracht uren). Je zoekt tijdens zo'n opdracht uur zelf een lokaal en docent (er zijn dan verschillende lokalen en docenten beschikbaar). Tijdens zo'n o-uur kan je dan werken aan je opdrachten, en deze af laten tekeken. Hoe je die doet, moet je helemaal zelf weten. Je kan bijvoorbeeld 5 uur kletsen en in 1 uur alles maken en laten af te keken (bij wijze van). Ik heb het altijd erg relax gevonden hoor. Het was wel mijn ding. |
Ik heb op een dalton basisschool gezeten maar ik denk niet dat je daar wat aan hebt ;)
|
Mijn zusje zit op een Dalton school (http://www.wolfert.nl/ en dan op het Wolfert Dalton), zij geven als 'omschrijving: "Dit is onderwijs waarin de begrippen zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en samenwerking centraal staan. In de zogeheten daltonuren werken leerlingen zelfstandig aan taken en opdrachten met behulp van de daltonplanner. Er is veel aandacht voor toepassing van het geleerde en de leerlingen werken veel samen in projecten en activiteiten."
Als ik wat ik van haar hoor wat het op haar school inhoudt, dan verschilt het niet zo heel veel met de invulling van wat ik in de laatste twee jaar van de havo kreeg ('proefjaar' van de tweede fase). |
Citaat:
|
Ik zit op het Helen Parkhurst en dat is ook een dalton school.
De kenmerken van het Dalton-onderwijs zijn verantwoordelijkheid, zelfstandigheid en eigen initiatief wordt ook erg gewaardeerd. Bij mij op school merk je dat er dalton gewerkt wordt door de dalton-uren (elke dag is het 3e uur een uur waar je zelf mag kiezen waar je heen gaat om vragen te stellen/ opdrachten te maken). Daarnaast zijn er leerlijnen voor elk vak waar doelen op staan, deze doelen moet je zelf zien te bereiken en je krijgt wel hulp middelen aangereikt maar niet specifiek van "deze opdrtacht moet je maken vandaag" Bijvoorbeeld is een doel bij wiskunde : Je kent de standaardfuncties en de kenmerken van hun grafieken en Je kunt bij periodieke, exponentiele en logaritmische functies het functievoorschrift van de hellinggrafiek bedenken. Als je die doelen beheerst ben je dus voorbereid voor de toets. Daarnaast hebben we bij ons op school lesuren van 70 minuten zodat je genoeg tijd hebt om opdrachten uit te voeren (of gewoon heerlijk te kletsen).. Nouja verder is de sfeer voor mijn gevoel op een dalton-school iets ontspannender omdat je niet verplicht bent allerlei shit te maken, (ja wel handelingsdelen en toetsen enzo maar niet verplicht gecontroleerde opdrachten).. |
Citaat:
Verder ach, ik zit er nu al 2 jaar niet meer op... |
Zijn dat dan alleen cognitieve doelstellingen & Psychomotorische doelstellingen of ook nog Affectieve doelstellingen?
En als je zo'n taak afgeeft en die is rotslecht, legt de lkr het dan uit ofzo? |
mijn ervaring met daltononderwijs is dat er net zo goed nog verplicht huiswerk gemaakt moest worden
het was wel hard werken in de onderbouw vond ik |
Citaat:
|
een school kan niet in 1 jaar een dalton school worden.
Dat is een proces van jaren! Maar goed, wanneer een school deze visie wil onderbouwen, moet je ergens een keer beginnen.. Uitgangspunten van het dalton onderwijs zijn: - vrijheid in gebondenheid - samenwerken - zelfstandigheid een leerkracht is nog wel bezig met lesgeven..maar op een effectieve manier. De instructie duurt vaak korter dan in het reguliere onderwijs. (effectieve instructie, cooperatief leren en samenwerkend leren zijn begrippen die thuishoren in het dalton onderwijs) Zelf heb ik een jaar lang lesgegeven op en Dalton school (basisschool) en is mij super goed bevallen. Volgend jaar feb. ga ik weer aan de slag op een Dalton school. Om les te kunnen geven op een Dalton school heb je ook een apart certificaat/diploma voor nodig. |
Citaat:
In het dalton onderwijs proberen ze de kinderen zelfstandig te laten worden en verantwoordelijk te laten voelen voor hun eigen werk. Ze kijken hun eigen werk ook na. De leerkracht controleert dat wel en wanneer een leerling veel fouten maakt, dan krijgt het inderdaad verlengde instructie. Vaak 1 op 1 of met een klein groepje. Er zijn vaak in een Daltonschool vele materialen aanwezig om kinderen die ergens moeite meehebben te stimuleren en bij te spijkeren aan de hand van materiaal.. |
Citaat:
|
Citaat:
ik denk t juist niet.. wanneer je in het voortgezet onderwijs een heel ander systeem gaat invoeren, houd je geen doorlopende lijn meer (rode draad laat maar zeggen)... Zelfde als montessori onderwijs, gaat ook gewoon verder... maar per daltonschool zit er natuurlijk wel verschil...maar dat is met iedere school... |
Citaat:
|
Citaat:
ik denk ook dat ontwikkelingsmateriaal meer voor de basisschool is, dan voor het voortgezet onderwijs.. maar het principe zal hetzelfde zijn... daar staat het materiaal los van... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:40. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.