![]() |
Mediaan
Hoe kan je uit zo'n hele grote rij getallen, njaa mijn boek zeg dat je ze moet uitschrijven..
Maar het moet toch sneller kunnen 0x78 1x9 2x15 3x6 4x26 5x62 6x1 7x3 Dat staat dus verwerkt in tabel, maar hoe kom ik hier aan de mediaan? |
je GR gebruiken
|
Die heb ik niet :P Tis 3havo stof...
|
Zet alle waarnemingsgetallen op volgorde van klein naar groot. Bij een oneven aantal waarnemingsgetallen stelt het middelste waarnemingsgetal de mediaan voor, en bij een even aantal waarnemingsgetallen neem je het gemiddelde van de 2 middelste waarnemingsgetallen.
|
Er moet toch iets makkelijkers zijn dan alles uitschrijven? Mn boek zegt van wel maar snap dat niet :s
|
Citaat:
|
nee, mediaan is middelste getal en makkelijkste is getallen uitschrijven.
|
Het kan wel iets makkelijker. Opgeteld zijn er 28 getallen in jouw rijtje. Het gemiddelde van het 14e en 15e getal (want 28 is even) is de mediaan. De volgorde van je rijtje is 1 (6x),3 (7x),6 (3x),9 (1x),15 (2x),26(4x),62(5x). Je ziet nu gelijk dat je 14e en 15e getal allebei 6en zullen zijn dus de mediaan is 6.
Als je het rijtje andersom bedoelde (misschien logische gezien de nul) gebruik je hetzelfde. Het totaal is dan 200 getallen, dus het gemiddelde van het 100e en 101e getal is je mediaan. Uit je rijtje zie je nu gelijk dat dit twee van de 2en zullen zijn dus je mediaan is 2. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:21. |