Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   PTA? Waarom hebben we dat ding toch? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1197958)

Sweetsurrender 07-06-2005 19:53

PTA? Waarom hebben we dat ding toch?

Wij hebben aan het begin van het jaar een PTA gekregen. De mensen die niet weten wat dit is kunnen beter meteen ophouden met lezen :P

Wat heb ik nou eigenlijk aan dit ding? Mij werd vorig jaar verteld dat het PTA heilig is en niet veranderd mocht worden.
Bij ons:
-Krijgen wij het PTA een week na de datum dat we hem horen te krijgen.
- Negeren en ontkennen sommige leraren het PTA of zijn invulling.
- Leraren geven toetsen op. Nadat ik duidelijk maak dat deze niet in het PTA staat, krijg ik te horen: ''Die moet ik dan maar even veranderen''
- Leraren houden zich niet aan data, doen dingen te laat of soms helemaal niet.

Wat moet ik hier nou mee? Ik zit er aan te denken om een brief te schrijven naar de onderwijs inspectie, maar die zijn net langs geweest!
Iemand tips of trucs?

Snees 07-06-2005 19:57

Probeer het eerst eens bij de schoolleiding.

Kazet Nagorra 07-06-2005 20:02

Het PTA is een formaliteit. Je moet er niet te veel waarde aan hechten.

Sweetsurrender 07-06-2005 20:03

Lol. Sorry, ik begrijp je reactie, maar die sturen me terug naar mijn mentor. Heb het ook al geprobeerd bij afdelingsmanager, ook die gaat er niet goed op in.
Maar het is gewoon de hele school zelf. Ze hebben het voor elkaar gekregen om te weinig contacturen in te plannen. Gevolg: Na de laatste toetsweek nog 2 weken projecten en shit doen.
De afgelopen periode hebben we maar 2 economie lessen gehad vanwege lesuitval. Nooit vervanging ofzo geregeld. Eerst is dit natuurlijk leuk voor ons, maar als de toets naderd word het toch lastig. Nu zijn we gaan klagen en ze zijn van plan om extra lessen in te plannen na onze laatste toets, in die extra 2 weken.
Als ik alle klachten en problemen moet gaan opnoemen, vrees ik dat ik de limiet van tekens ga overschreiden...

Chloe Siere 07-06-2005 20:08

Bij ons werd het PTA strikt gevolgd. Soms werd er iets veranderd, maar na ruim overleg en iedere leerling kreeg een briefje over deze verandering. Ik vond het dus wel een fijn ding omdat je precies wist waar je aan toen was.

Evatjuhhhh 07-06-2005 20:24

Bij ons hebben we zelfs een erratum geval gehad omdat er iets moest worden gewijzigd waarvoor je zelfs moest tekenen.

Sommige leraren fucken het PTA hard maar andere leraren houden zich er netjes aan. Maargoed wat heb je aan een PTA als je geen studiewijzer hebt waar alles echt instaat :p

Keith 07-06-2005 20:40

Ik zou er niet teveel om geven. Het is vooral een bureaucratisch ding en het kan omdat onderwijspersoneel ook maar menselijk is niet altijd foutvrij zijn. Ik zou het in ieder geval doorgeven aan de leiding van het bovenbouwteam (of hoe het ook heten mag) dat het PTA duidelijk zou moeten zijn. Pas als jij ergens (bijna) een onvoldoende voor komt en jij denkt dat het directe gevolg is van schending van het PTA zou ik er echt moeilijk om doen.

The0 08-06-2005 13:15

Je moet da tding GEBRUIKEN niet tegen je laten gebruiken. Als daar in staat dat een toets niet gegeven wordt dan ZAL hij niet gegeven worden! Dat is jouw contract met de school voor dat jaar zodat er zekerheid bestaat voor beiden partijen over wat er verplicht is en wat niet.

Roepen ze de volgende keer 'ff veranderen' zeg jij 'ff langs schoolleiding'...

nare man 08-06-2005 13:24

Het is nogal onduidelijk wat precies de status van een PTA is. Maar als het aan leerlingen wordt uitgedeeld mag je verwachten dat je erop mag vertrouwen. Dus als een leraar er heel makkelijk mee omspringt en zich er dikwijls niet aan houdt, dan zou ik toch maar even naar de examencommissie gaan.

just-miej 08-06-2005 13:30

nou ja pta is nu nie meer zow erg.. toen ik m kreeg... waren wij een soort proefpersonen waardoor dr van alles aan dat ding werd veranderd...

Flenya 08-06-2005 14:03

Het PTA is op zich wel handig, want dan weet je zo ongeveer wat je kunt veranderen. In de onderbouw hebben we ook een PTA, maar ik weet niet precies hou dat in de bovenbouw werkt.

Vogelvrij 08-06-2005 14:23

Om kwijt te raken:)

Juda[NL] 10-06-2005 11:15

Je coördinator / mentor / (con)- rector heeft er ongetwijfeld nog een paar over :D

Christian 17-06-2005 14:07

Dat PTA (ik werk er al ruim 3 jaar mee) is vooral voor het examen jaar. Daarin staan hoofdzakelijk gegevens die betrrekking hebben op Toetsen die voor je Examen meetellen.

Ik moest vandaag het 3e een LT voor Frans2 herkansen, in mijn PTA staat precies wat de normen zijn ed voor zo'n herkansing.
Elk Handelingsdeel dat je moet maken staat erook in vermeldt, in welke week en hoe zwaar hij meetelt.

In Mavo 3, Havo 4, staan de repetities er niet in, deze worden gewoon opgegeven door de leraar, of met behulp van een repetitie rooster dat je (bij ons wel) krijgt van je afdelingsleider (en is tevens te downloaden van de website).

Zoals ik al zei, ik had vandaag een LT die ik moest herkansen, deze week had ik tentamen week en kreeg ik een eigen roostertje waar en hoelaat ik moest zijn om voor welk vak dan ook een toets te maken. Vandaag had ik geen toetsen maar was ik vrij. Kom ik (koppig) toch op school (voor muziek), krijg ik te horen dat ik die herkansing vandaag had. Hij is aan mijn neus voorbij gegaan. ik was ####* de eerste die zijn briefje inleverde.

####* PTA!

MTpower 20-06-2005 01:02

Citaat:

Mephostophilis schreef op 07-06-2005 @ 21:02 :
Het PTA is een formaliteit. Je moet er niet te veel waarde aan hechten.
Mwah.. in vmbo 3 telt je pta voor 30% en in het vmbo 4 voor 70%, die uitkomst, opgeteld bij het cijfer wat je haalt voor het examen gedeeld door 2 is het cijfer dat op je diploma komt te staan... dus enige waarde er aan hechten kan geen kwaad ;)

Keith 20-06-2005 12:57

In tegenstelling tot waar het woord PTA wel eens voor gebruikt is het een Programma van Toetsing en Afsluiting, de toetsen die in het boek staan vermeld als meetellende voor je eindcijfer worden wel eens PTA-toetsen genoemd, maar dat is een absurde naam, aangezien het staan in het PTA niks mee te maken heeft met enige weging voor het Schoolexamencijfer.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:54.