![]() |
scheikunde redoxreacties
Ik moet voor scheikunde een paar vragen behandelen maar kom er niet uit, kan iemand me mss helpen?
Stel de reactievergelijkingen op van de volgende redoxreacties; 1a) KIO3-oplossing (aangezuurd) + overmaat Na2S2O3-oplossing b) K2S2O8-oplossing + KI oplossing; het redoxkoppel S2O8(2-)/SO4(2-) heeft V0=2.0 V c) KMnO4-oplossing (aangezuurd) + H2CO2 (mierenzuur)-oplossing; er ontstaat onder andere CO2; d) NaClO-oplossing + HCL - oplossing; er ontstaat onder andere CL2 e) Cl2 + NaOH-oplossing; er ontstaat een mengsel met Cl- en ClO- ionen in de verhouding van 1:1 (bleekwater) Als iemand me hiermee zou kunnen helpen? super bedankt! Het hoeft niet allemaal hoor, 1 van de 5 is ook goed. want het zijn allemaal dezelfde soort sommen.. tnx! x Juul |
neem aan dat je zelf redoxreacties op moet stellen:
voor mierezuur waarbij CO2 ontstaat: H2CO2 --> CO2 eerst alles deeltje behalve H en O gelijk maken (hoeft hier niet). Vervolgens H gelijk maken met H+: H2CO2 --> CO2 + 2 H+ O gelijk maken met H2O (hoeft hier niet) lading gelijk maken met elektronen: H2CO2 --> CO2 + 2 H+ + 2e- als reactie in basisch milieu plaatsvindt, moet je venveel OH- toeveoegen aan beide kanten van de pijl als dat er H+ is. In het geval van de laatste vraag moet je bedenken dat van CL2 er 1 Cl atoom tot Cl- reageert en het andere Cl-atoom reageert tot ClO-. Omdat Nu Cl2 zowel als oxidator als reductor optreedt, wordt deze reactie ook wel een autoredoxreactie genoemd. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:23. |