![]() |
Centraal thema: De zomer op je bord!
De zomer op je bord!
http://mies.scholieren.com/~boogie/tafel.jpg De zomer en vakantie zijn weer zeer actueel, we hebben zelfs al enkele hete dagen gehad. Goed om dan eens even stil te blijven staan bij wat er tijdens de zomerdagen op de tafel kan verschijnen ! Wat vinden jullie lekker in de zomer als het erg warm is, wat zijn geschikte gerechten om een lange avond te tafelen in de zomerzon of wat serveer je op gezellige tuinbijeenkomsten? Laat het hier weten! |
Pastasalade is de ultieme warme-zomerdagen-maaltijd! Gewoon pasta koken, laten afkoelen en mengen met allerlei lekkers, zoals komkommer, paprika, stukjes appel, ui, stukjes gegrilde kip, ... en daarbij een lekker dressing o.i.d.
Verder zijn lange zomeravonden ook wel gezellig met allerlei knabbeltjes, zoals olijven, zoute nootjes, feta-kaas, dip-sticks met kruidenkaas, radijsjes, taco's met guacamole, ... Als je gebarbecued hebt, kan je ook marshmellows roosteren of een banaan (of ananas) op de barbecue met bruine suiker... |
In ieder geval veel fruit! Maar alleen daarop kan je natuurlijk niet leven.
Barbequeën (schrijf je dat zo?) met saté, kippenpootjes, -vleugeltjes, speklapjes enzo. En salades! |
Citaat:
We kunnen elkaar omstebeurt benoemen tot CHEFKOK, zolang die persoon het maar aan kan :p ... BTW speciale gerechten op de BBQ zijn nu mijn specialiteit geworden ;).. Ik wil mijn KOOKBOEK uitbreiden.. VAN ALLES WAT, VARIATIE = BELANGRIJK... |
Fruitsalade: tropisch fruit met iets van aardbeien/bramen, daarover dressing van vers citrussap gezoet met kristalsuiker en een beetje verse munt
|
Echt een geweldig recept :D
Je neemt een galia-meloen (zon kleine gele meloen) Je snijdt hem door 2, en haalt de pitjes erui Leg de 2 helften los van elkaar (vruchtvlees naar boven;)) , en snij zachtjes wat sneetjes in het vruchtvlees Vul de meloenen met Port, Glad eroverheen (Vreemd woord voor plastic). En 4 uur in de koelkast gooien. Eruit halen, en opeten maar :) (port ook drinken:P) |
Citaat:
|
Bowl (of hoe schrijf je dat)
Geweldig spul :cool: |
Appel schillen, bestrooien met kaneel en dan ingepakt in aluminiumfolie op de bbq leggen :)
|
wat ziet die foto er gezellig uit!
- coolatje met ijsklontjes; - vanille ijs met stukjes meloen; |
men pakken een banaan, snijdt de schil aan een kant open, snijd met een mes in de langte van de banaan, maar niet helemaal open, en doet daar een stokje butterscotch chocolade in, dan de schil weer terugklappen en op de bbq leggen totdat de schil zwart is verkleurd (dus niet laten aanbranden) als de schil warm wordt verkleurd ie.
dan de schil erafhalen en smikkelen maar |
hoppa,
neem een plamuurmes, een grote (bbq achtige) koekepan, een grote pak shoarma (biologisch kan ook, alhoewel..) een zaken bolletjes met een knijpondersteboven fles knoflooksaus of een knijpondersteboven fles kurrie (wat je ook maar lekker vind op zo'n broodje). een grote fles water. brandblusser. gebruiksaanwijzing: leg de shoarma in de (al voorverwarmde) koekepan. wacht tot de shoarma lekker ruikt en doe het op je (al voorgesneden) bolletje(s) middels de plamuurmes. Pak de knijpondersteboven fles(sen) en doe saus over je bolletjes (indien je dat lekker vindt). en zet je tanden erin. vergeet niet de plamuurmes uit de pan te halen, tenzij deze van hout is. dit om ook te denken aan je (eventuele) mede bbq'rs. Neem de grote fles water om de toch nog warme sharma door te spoelen naar je maag. Dit dient mede als dorstlessende verkoeling. en na gebruik, goed blussen. |
Al genoemd: Pastasalade en fruit. Maar alle andere maaltijdsalades zijn 's zomers ook heerlijk, met ciabatta erbij of ander lekker brood.
Van fruit kun je hele lekkere shakes maken. Fruit en yoghurt in de blender of met de staafmixer mengen en opdrinken, vind ik echt een fantastisch zomerdrankje, en erg gezond en light!! En laten we de ijsjes natuurlijk niet vergeten... :D Een raket vind ik lekker dorstlessend en geeft me een zomergevoel. Maar op een terrasje zitten met een lekkere coupe is echt ultiem zomer!! |
IJS! Normaal vind ik roomijs heel lekker (Ben & Jerry's) maar nu vind ik toch ijsjes als Raket, Fruitjoy en Suske & Wiske heel lekker!!
Verder: salades en fruit. Salade Nicoise is mijn favoriet: boontjes, aardappeltjes, stukjes tonijn en lekkere sla, of Greek Salad. Maar ook fruit vind ik heerlijk in de zon, met name watermeloen, kersen, aardbeien, rode besjes, perziken, bramen en bosbessen. Zo'n beetje al het rode fruit dus, heerlijk ook in een fruitsalade met een beetje siroop en likeur erover heen! |
Fruit met een beetje honing.
|
fruitsalade & granaita's (= soort van gemalen ijs substantie met een smaaktje, ik vind het heel lekker iig :))
|
Ik heb laatst koude pastasalade gegeten met pijnboompitjes en gedroogde tomaatje, heerlijk!
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:53. |