![]() |
De euro dumpen en teruggaan naar de oude munt?
De Italiaanse minister van Sociale Zaken, Roberto Maroni, heeft afgelopen vrijdag geopperd een referendum te houden over het wel of niet dumpen van de euro en de lire terug te laten komen.
Ook in Duitsland zijn er dergelijke sentimenten. 56% van de Duitsers die ondervraagd werden door de Duitse krant "Stern" bleken de mark weer terug te willen hebben. En hier nog een citaat uit een bron: "The talk of a return to the mark has caught the popular imagination in Germany and is being seized on with gusto, particularly now that a general election looms. It promises to become a poll theme, particularly for the conservatives who are expected to win the election. "A retreat from the euro is legally possible and something I think we should begin working towards," conservative MP Peter Gauweiler said. Adding fuel to the fire, independent Swiss economic scientist Peter Bohey said: "The introduction of the euro must rank as one of the greatest false economic-political decisions taken in Germany since 1945." Hier zijn een paar links van waar ik de informatie vandaan heb: http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/4606963.stm http://theage.com.au/text/articles/2...568372203.html http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/4599681.stm Het is inderdaad weliswaar mogelijk om ook in ons land de euro te dumpen, het zou alleen heel wat kosten. Maar het zou wel mogelijk zijn. Ik heb alleen het idee dat alleen maar de gedachte van het dumpen van de euro al taboe is bij elke politieke elite van ieder land dat de euro heeft. Ik denk dat dat te maken heeft met de kosten van een eventuele teruggang naar de eigen munt, maar ook omdat ze niet willen erkennen dat de euro eigenlijk een grote flop is. Ze willen geen gezichtsverlies lijden, en ook houden ze te veel vast aan hun (utopie-achtige) droom van een verenigd Europa, terwijl de laatste tijd is gebleken dat dat er helemaal niet is, wat de bevolking betreft van in ieder geval Engeland, Frankrijk en Nederland. Of in ieder geval - heel erg zwak. In ieder geval - ik vraag me af hoe men er hier over denkt als men in Duitsland en/of Italië de eigen nationale munt weer terugbrengt. Zouden jullie dan ook de gulden terug willen, of zouden jullie dat sowieso willen - ook al doen Duitsland en/of Italië het niet? Nou, eh, barst maar los. :) |
Nee, ik vind het een beetje te laat om terug te gaan naar de gulden. Er moeten dan weer veel veranderingen komen. Of Nederland hier beter van wordt weet ik niet.
|
Iedereen die vindt dat de euro weg moet maakt zichzelf hopeloos belachelijk. Terecht dat de meeste Europese ministers die Italiaan hard hebben uitgelachen.
|
Citaat:
|
Een onzinnig en kostbaar plan. Oude valuta herinvoeren lost geen problemen op, het creëert slechts nieuwe.
|
Citaat:
|
Dat is logistiek, economisch en politiek niet haalbaar. Bovendien is het zeer onwenselijk, omdat de oorzaak van de slechte economie niet ligt in het invoeren van de euro. Het is puur een onderbuikgevoel en als je je daar door zou laten leiden dan zouden we nog in de steentijd zitten.
|
voor mn eigen rekening is het gunstig dat de gulden terugkomt... al zie je nu iets, bv een t-shirt ofzo, voor € 40, denk ik: hmm nie duur. Als er dan staat f 90,-, bedenk ik me toch nog wel n x
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik zie enkel bezwaren bij het herinvoeren van een stuk nostalgie. De euro belemmert wel bepaalde vormen van nationaal monetair beleid, maar de nadelen wegen niet op tegen de voordelen zoals het hebben van een sterke munt en het niet hoeven wisselen van geld bij de grens.
Citaat:
|
Ach, ik heb het ook nog steeds. Geef nog steeds teveel geld uit telkens. En met mij nog vele anderen waarvan ik het weet dat ze er nog steeds last van hebben.
|
Citaat:
|
Persoonlijk erger ik me er behoorlijk aan als mensen dingen zeggen zoals "wow 100 euro, da's toch 220 gulden!!!".
Raak dat rotding toch eens een keer gewend. |
Ik denk dat ik, zolang ik leef, zal terugrekenen naar guldens. Net zoals iedereen die ik ken.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
De Euro is een mislukking voor de burgers, maar het is niet meer terug te draaien. Op den duur is de gulden wel weer in te voeren, maar tegen die tijd hecht toch niemand meer waarde aan de gulden, want de nieuwe generatie heeft het verschil tussen gulden en euro nooit gekend.
|
Citaat:
|
Ik vond en vind het idee van 1 munt voor heel Europa echt een goed plan, er is geen enkele rationele reden om dat ding weer om te wisselen voor de gulden dus laten we dat ook mooi niet doen.
En ik had eigenlijk niet verwacht dat er ook maar 1 iemand op dit forum zou zitten die nog terugrekent naar guldens. Wat is echt het idee daarachter? |
sowieso boeiend dit, gulden of euro, geld is geld
|
Citaat:
|
Citaat:
en dat komt denk ik omdat je met dat geld bent opgegroeid, dan is dat altijd beter om te gebruiken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Prijzen zijn ook veranderd en je inkomen ook. Maar goed, ieder zijn ding.
|
Hahahaha....euhm.....nee.....
|
Citaat:
|
Als er een land is waar de terugkeer naar de oude muntsoort heel ongunstig uit zou pakken, is het Italië wel. Door het hoge tekort van Italië zou de rente in Italië een stuk hoger moeten zijn dan het nu dankzij Europa is, wat hogere kosten voor de Italiaanse regering met zich meebrengt voor het financieren van de schulden en natuurlijk mensen eerder tot sparen aanzet.
|
Waarom zou de euro geflopt zijn?
Citaat:
|
Citaat:
Denk dat dan een heel groot deel van de mensen in Nederland dom is! :D |
Lijkt me een waardeloos plan. Eventueel zinvoller lijkt me het opheffen van de rente-bepalende functie van de ECB.
|
Citaat:
|
M'n moeder rekent ook nog altijd terug (n)
En ik vind de euro eigenlijk best wel handig: Je kunt in een heleboel EU landen betalen zonder dat je hoeft te wisselen. :) De gulden hoeft niet meer terug van mij :) |
het is weldegelijk zo dat de euro voor probelemen zorgt aangezien het rente beleid niet meer goed valt aantesluiten op de conjuctuur
maar nu de gulden herinvoeren brengt zo veel kosten emt zich mee dat weegt daar waarschijnlijk niet tegen op |
De wat jongere generatie gaat waarschijnlijk niet terug rekenen.
Ze wennen aan de situatie, probleem voorbij? |
Citaat:
Vrienden: neuh. Dat zijn toch wel intelligente vwo-plussers. Citaat:
|
Ja, laten we teruggaan naar de gulden, dan kunnen alle winkels de prijzen nog een keer royaal naar boven afronden (y)
|
Ik vind het een belachelijk idee. Die euro is er nou eenmaal en raak er maar aan gewend. Net alsof het ooit gaat gebeuren. Alleen al vanwege het kostenplaatje. En dan heb je je oude vertrouwde muntje terug. Wat dan? Dan kan je weer fijn drie kwartier bij het gwk in de rij gaan staan om je guldens om te wisselen naar bv Belgische franken als je een middagje naar België wilt. Daar zit toch ook niemand op te wachten.
Ook ik erger me rot aan mensen die nog steeds terugrekenen. Wat bereik je ermee? Dan weet je wat het in guldens gekost zou hebben. Nou joepie wat een vreugde. Iedereen heeft nu vier jaar eraan kunnen wennen en dat lijkt mij meer dan genoeg. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat het nogal onzinnig is om je te ergeren aan dingen die mensen doen zonder dat je er last van hebt. Of klmapen ze jou op straat aan om te vragen een bepaald bedrag om te rekenen? |
Citaat:
|
Ik ben helaas bang dat het niet het gewenste effect zal geven. Maar mocht dat wel zo zijn dan wil ik gisteren nog terug naar de gulden. Onze achterlijke regering had net zo moeten doen als Groot Brittanie. En dat is de eigen munt houden.
|
Citaat:
Want daar ergeren wij ons nou aan. :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:53. |