![]() |
[ned] Debat
Ik heb binnenkort een debat voor Nederlands. Mijn stelling is:
De Tweede Kamer mag zich niet bemoeien met het scheppingsverhaal/evolutietheorie dat op scholen wel/niet wordt gegeven. Zijn jullie het hiermee eens? En waarom dan, of waarom ben je het er niet mee eens? |
ik ben het daar niet mee eens want ik vind dat het kabinet enzo daar nie zo veel vanaf weet dat het echt nuttig is om hun daarin mee te laten beslissen
|
Grappig, ik heb ook zo'n soort debat/stelling gehad. Onze stelling was 'het scheppingsverhaal moet aangepast worden aan de nieuwe wetenschappelijke vondsten' en ik moest tegen zijn. De bijbel is maar een verhaal en daar kun je het mee eens zijn of niet. Je mag het niet zomaar gaan veranderen; bovendien al die gelovigen zullen niet zomaar ineens niet meer gaan geloven.
Jouw stelling vind ik een beetje vaag. Moet de Tweede Kamer nu gaan beslissen of er, en zo ja welke, scheppingsverhaal of evolutietheorie moet worden onderwezen? Naja, ik vind dat ze gewoon een hoofdstuk van een ANWboek over deze kwestie moeten laten gaan. Ze kunnen (moeten vind ik) beide theorieën kunnen aanbieden, zodat de leerlingen zelf hun eigen mening kunnen vormen over het ontstaan van de wereld. |
Niet mee eens, omdat ik vind dat het scheppingsverhaal niet onderwezen dient te worden (tenzij het af wordt gedaan als nonsens, wat het ook is). Ik vind dat de Tweede Kamer het bijzonder onderwijs moet verbieden, maar daar is een Grondwetswijziging voor nodig dus zal ook de Eerste Kamer moeten instemmen met dit plan.
|
"De tweede kamer moet zich niet bemoeien met" vind ik al fout genoeg eigenlijk. De tweede kamer heeft de taak dit land in goede banen te leiden, als zij het nodig achten het onderwijs hiertoe te veranderen of juist voorkomn dat het veranderd moet het ook gebeuren. W'at ze dan beslissen is een andere questie, waarover goed te discussieren valt. Maar zomaar zeggen dat de tweede kamer zich ergens buiten moet halen streeft in tegen de grondbeginselen van onze maatschappelijke orde.
|
Hmm, ja bedankt voor jullie kritieken.
Maar de stelling hebben we opgelegd gekregen, en daar kunnen we dus niks aan veranderen. Ik ben alleen op zoek naar argumenten tegen (en voor) |
Als dit de stelling is, zijn mijn woorden dus tegenargument.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:02. |