![]() |
Bindmiddel
Zo zeg het eens, wat gebruiken jullie om jullie saus te binden?Of jullie eigen gemaakte ragout of natuurlijk een soep.
Of maken jullie eigenlijk alles uit een bakje, of gebruiken jullie bindmiddel zoals snelbinder? Gebruiker er eigenlijk nog mensen die zelf koken, een roux (bloem/boter) of binden mensen nog met andere bindmiddelen, dan de voor gemaakte bindmiddelen, zoals snelbinder, roux korrels, etc? Ben benieuwd :). |
Ik maak wel eens een sausje voor over bloemkool, met bloem, boter en veel nootmuskaat en een klein beetje melk. Of kaassausjes, met boter, bloem en kaas. Super makkelijk en lekker.
|
Ik gebruik altijd een bloempapje als bindmiddel inderdaad, van mijn moeder geleerd :p We maken niet zo heel vaak gebonden sauzen ofzo, maar kip tandoori doen we niet uit zo'n pakje maar maken we zelf, met zo'n bloempapje dus.
|
Toch nog wat mensen die een roux gebruiken, 50 gram boter/60 gram bloem op een 1 liter vocht.
Naja met zo een melk saus gebruik ik het ook. Heerlijk. |
Ik gebruik eigenlijk nooit bindmiddel omdat ik daar niet tegen kan, krijg er last van mijn darmen van en word er ook misselijk van enzo. Van die gebonden sausjes uit een pakje enzo probeer ik ook te vermijden.
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik vond het al leuk dat Bloem hier reageerde :) Nu moet er nog iemand zeggen dat ze wel eens sausjes maken van bloem voor over de andijvie :D |
laten jullie hem eigenlijk ook 20 minuten door koken, c.q pruttelen, aangezien dan pas de bloem smaak ervan af is.
Of nooit gedaan? |
Citaat:
|
ik gebruik altijd maizena met een klein beetje water. Dat bind heel goed.
|
Wat bloem of bindmiddel.
|
ik maak sausjes meestal op basis van een roux...
|
De enige saus die ik maak is pastasaus, en daar gebruik ik geen bindmiddel voor.
|
hmm ben zelf geen liefhebber van roux sauzen tenzij je goed maakt maar de meeste mensen maken het veel te dik maar je hebt in de supermarkt pakjes allesbinder (geel pakje, staat bij de bloem enzo) wat een brilliant spul is dat kun je ten aller tijden in je saus gooien onder het roeren en het klontert nooit.
En als je je saus helder wilt houden (desert sauzen bijvoorbeeld) dan moet je aardappelzetmeel gebruiken want das een warm en helder bindmiddel. verder zijn koude klontjes boter ook erg lekker als bind middel dit geeft de saus ook heel veel smaak maar is niet zo goed voor de lijn, en zorg daarna dat je saus niet meer gaat koken anders gaat hij schiften en probeer ook eens af te binden met Brie voor bijvoorbeeld voor carbonarasaus (spaghetti) en dan hoef je er ook geen boullion blokje aan toe te voegen want die smaak is erg cliché |
Citaat:
|
Die alles binder vind ik niks.
|
Je kan ook kant en klare roux kopen zag ik vandaag :s
Wie gaat dat nou weer kopen? :rolleyes: |
Allesbinder gebruik ik vaak. Of gewoon wat bloem. Hoe maak je roux precies? Lijkt me zo moeilijk :(
|
Bloem en boter is meestal wel een beetje vet. Ik doe het altijd met maizena en melk, steeds blijven roeren tot het een papje wordt en daarna op smaak maken.
|
roux is heel gemakkelijk.
Klompje boter laten smelten (mag niet verbranden) paar lepeltje bloem erdoor mengen vanaf dat je hier een brij van hebt: melk toevoegen Hoeveelheden lijken me wel te kloppen, naar wat ik daarnet hier las, maar ik heb het nooit afgemeten. Ik doe dat op gevoel. Uiteindelijk nog wat kruiden naargelang het gerecht waarvoor je het gebruikt. (bijvoorbeeld bij brocolli: mostert, dille, klein beetje honing, beetje zout en straffe peper). Maar het kan ook een roux zijn op basis van braadvocht. In plaats van melk komt er dan een hoeveelheid braadvocht bij (zonder teveel zwarte vlokken). poepsimpel eigenlijk, mislukt me toch bijna nooit. |
Roux = 50 gram boter/60 gram bloem, bloem pas toevoegen als de boter uitgebruist is.
Daarna bloem erbij, en op laag vuur gaar laten worden. Deze verhouding bind 1 liter vocht, er mag geloof ik een afwijking van 10% in zitten. Let wel op, eigenlijk is het beste als de vloeistof warm is, of lauw warm, ten eerste het bind beter en ten 2e de vloeistof is al warm :D. Daarna koude roux beetje bij beetje toevoegen en klaar is kees. Of jah gewoon de roux steeds met een klein beetje vocht oplossen anders krijg je klontjes. |
Citaat:
|
Maizena met water. :)
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:09. |