Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Van de ochtend, (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1201522)

CSN 12-06-2005 10:02

Van de ochtend,

van de middag
en van de grote blauwe regen,
die door de zon een gouden lijkt,
heb ik de lucht gekregen.
Voor mijn handen,
voor mijn benen,
te heen en weer bewegen.

Maar stiller schijnt de lente priller,
de zon doorzichtbaar, minder geel en
vandaar dat hier het zand beweegt,
in plaats van dat mijn hand beweegt,
als ik mijn naam in bodem schrijf.

Ik vraag me hoeveel mieren bij mij,
met mij, op mij, onder mij
en denk: ik kom daar nog wel achter.

Maar toen de blauwe regen regen kende,
ik als een haas naar binnen rende,
bleek ik geen denker, slechts een dachter.

Porcelain 12-06-2005 11:58

Aan mij de eer om als eerste te reageren.

Wat doe je nou weer voor raars, was wat bij me opkwam toen ik de eerste strofe las=). Toen ik verder las viel er een kwartje en aan het einde van het gedicht bevond zich een glimlach om mijn mond.
Het mierenstukje is erg leuk. 'geen denker, slechts een dachter' vind ik geniaal. Prachtig weer. Wat kan ik verder nog zeggen?

Reem 12-06-2005 12:31

Geweldig, CSN. Ik vind dit echt een heel gaaf gedicht. Zoiets zou ik ook wel willen schrijven... het komt zo speels en vlot over, terwijl het wel moet dat je er goed over nagedacht hebt. Hm. Het leest fijn. Je woordspelingen, het spel met de rijm, vind ik prachtig. Ook leuk is de titel, die tegelijkertijd de eerste zin is van je gedicht, waardoor je er meteen invalt.
Maar stiller schijnt de lente priller, vind ik een erg mooie zin, eigenlijk vind ik dat van alle zinnen.
Ik vraag me hoeveel mieren bij mij,
met mij, op mij, onder mij
vind ik alleen iets minder, geen idee waarom. De zin daaronder vind ik dan juist wel geweldig.
Knap werk. :)

Vogelvrij 12-06-2005 14:23

Ik vond de eerste strofe eerst niet echt leuk, maar nu ik hem nog eens lees, begrijp ik de opbouw ervan beter. En ik geloof dat ik het wat jammer vind dat je twee keer achtereen "beweegt" gebruikt.

De derde strofe vind ik echt super:)

Thoughtful 12-06-2005 20:49

<3 !
Je gedichten worden almaar fijner. Ik heb echt bewondering voor je :)

De eerste strofe vind ik juist het fijnste, maar terwijl ik dit schrijf kan ik ook niet bedenken waarom ik die andere drie minder zou vinden. Ze zijn allevier even leuk doordrongen van woordspel en originaliteit.

Ik ga geen minpuntjes zoeken - stiekem kan ik ze gewoon niet vinden -, ik vind hem heel erg leuk gewoon :)

(y)

CSN 13-06-2005 13:34

Dankjulliewel voor de reacties :) !!
Ik was nog niet zo zeker van de laatste regel van de eerste strofe. Ik wilde er misschien 'en voor het heen en weer bewegen' van maken (zodat je drie keer 'van', dan drie keer 'voor' krijgt).

Vogelvrij 13-06-2005 13:37

Ik geloof dat ik dat wel een verbetering zou vinden:)

bij 13-06-2005 17:44

ja mooi weer :)
en ik zou het ook verbeteren (y)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:38.