![]() |
Tijdreizen
er mocht een topik over geopend worden dus bij deze..
maargoed..kan het nou wel of niet? hoe zou het dan kunnen? en als je terug kan reizen in de tijd, en je veranderd iets...zou het effect hebben? |
tijdreizen kan niet. Het is wel een leuke gedachte , maar het kan gewoon niet. Bedenk maar eens welke kracht(en) je zou moeten ontketenen om alle atomen/moleculen zich weer zo te laten rangschikken op een bepaalde plaats en tijd in het verleden.
We hebben helaas geen Omega13 (uit de film "galaxy quest") ;) Je kunt van het as van verbrand hout , niet opnieuw weer hout maken , welke krachten je er ook op los laat. ;) |
mmm ok, maar zou het dan niet zozijn , als je terug in de tijd gaat, alles wat er in die tussentijd gebeurt is, teniet wordt gedaan?
dus van ik ga terug naar eergister en alles wat vandaag en gister is gebeurd wordt teniet gedaan? |
Citaat:
Dat is gwoon vaag :| |
Onmogelijk lijkt me.
Maar goed, ALS het wel zou kunnen en je veranderd dingen die in het verleden zijn gebeurd veranderen er veel dingen in de tijd waarin je leeft. En als je belangrijke dingen zou veranderen dan kan het zijn dat veel mensen die je kent, en misschien wel jij ook wel, nooit zouden zijn geboren. Maar goed, zo ver ik weet kan het niet. |
in principe Yerli , verandert er dan sowiso ook iets in de toekomst , want jij bent namelijk terug gegaan in de tijd. In het heden ben je dan op een bepaal moment niet meer , want je bent in het verleden. De toekomst van het heden is dan al anders , omdat je er ergens anders bent , waar je normaal wel zou zijn als je niet in de tijd zou reizen. ;)
|
Citaat:
|
Ik denk niet dat het kan.
|
Citaat:
|
Als je écht terug gaat in de tijd, moet alles dat. Beetje raar, lijkt mij.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het is onmogelijk. Als tijdreizen ooit mogelijk zou worden, zou er allang sprake zijn geweest van tijdreizigers in onze tijd. Aangezien ik nog niemand ben tegengekomen uit de toekomst, ga ik er dus vanuit dat het nooit wordt uitgevonden.
Tenzij natuurlijk, niemand in de toekomst zin heeft om terug te gaan naar voor 13 juni 2005 0.29. |
Volgens mij is het volgens de speciale relativiteitstheorie theoretisch wel mogelijk om in de toekomst te reizen (als gevolg van tijddilatatie), maar is dit technisch (nog?) niet haalbaar. Ook is het volgens mij dan onmogelijk om weer terug te gaan.
Als je met snelheden die in de buurt komen van de lichtsnelheid gaat reizen, loopt de tijd 'langzamer' (ik weet dat je het eigenlijk niet zo mag stellen) vergeleken met de aarde. Tijd is relatief. Maar goed, ik ben niet zo best in deze tak van natuurkunde (doe mij maar klassieke mechanica). |
Citaat:
Bart, het is toch juist andersom? Jij kan door snel te reizen de tijd voor jou langzamer laten voorbijgaan voor anderen. Als jij dus, voor jou doen een jaar lang op .99c reist en daarna terugkeert naar de aarde, zal op de aarde al meer dan een jaar zijn verstreken. Je resit dan dus in de toekomst. Maar je zit dan wel weer met de vraag wat de absolute 0-velocity is in het universum. |
Citaat:
EDIT: Bart Klink niet gelezen |
Citaat:
|
In de toekomst reizen is mogelijk. Als ik met de lichtsnelheid reis staat de tijd stil voor mij, terwijl de tijd op aarde gewoon voorttikt. Dus lijkt het alsof ik naar de toekomst gerezen ben.
Naar het verleden gaan zal wel niet mogelijk zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Als jij je eigen massa op nul kan krijgen kan het dus wel.
|
Citaat:
|
Label Gelul (y)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
uitstappen kan natuurlijk niet want dan zouden ze de geschiedenis beinvloeden en misschien wel ervoor zorgen dat ze nooit hebben bestaan. maar in de quest heb ik gelezen dat het gewoon niet kan. |
Citaat:
|
Ik denk wel dat het mogelijk is, alleen nu nog niet of binnen 500 jaar...maar ooit wel!
Oh hebben ze dat trouwens nog niet kunnen bewijzen in da labo onder de grond in Zwitserland? met die atomen die vliegensvlug rond draaien, dat het WEL mogelijk zou zijn? Is het ook niet dat als je op een heel vere planeet staat en je kijkt met een (gigantische) telescoop naar de aarde dat je dan naar het verleden kijkt...had ik ergens gelezen. |
Citaat:
dat verhaal met dat licht en terugkijken in de tijd: aangezien je niet even snel kunt gaan als het licht, is het niet zo van belang dat je in het verleden kijkt; je kunt er toch niet heen. dit principe is wel handig (geweest) bij het achterhalen van de geschiedenis van het heelal. Je kijkt als het ware naar een soort opname van een vroegere situatie, maar tegelijkertijd kun je de huidige situatie niet zien. |
Citaat:
|
Citaat:
en op sommige hebben we geen invloed..sommige wel... dus of ie echt vaststaat... |
Citaat:
|
Ik vind dat we eerst onderscheid moeten maken tussen de tijd relatief gezien van onze aarde , en de tijd die ook bestaat in de rest van het universum. De tijd hier op aarde , loopt niet synchroon met die van het universum , de tijd op aarde is gerelateerd aan haar bewegingen.
Er bewegen nog meer dingen in het universum , die tegelijkertijd bestaan. ;) |
In principe kun je ook niet naar het verleden kijken (buiten de gedachten om dan).
Stel je ziet het licht van een ster , die heel ver weg staat ten opzichte van de aarde. Het heeft een hele lange tijd geduurt , voordat een gedeelte van dat licht daadwerkelijk voor ons waarneembaar word. Je zou dan kunnen zeggen dat dat licht heel oud is , wat het waarschijnlijk ook is. Sterker nog , de ster kan al uiteengevallen zijn. En zijn licht al 200 miljoen jaar onderweg. Dan is dat licht inderdaad , verleden , als je het vergelijkt met aarde/ons. In werkelijkheid , is dat licht gewoon "real-time" ;) |
Citaat:
|
Citaat:
Want ook al zou ik tijdreizen naar het verleden, de toekomst van het heden verander ik daar niet mee. Omdat de toekomst niet vast staat en er dus niks te veranderen valt. Maar nu ik dit zo doorlees zou het ook best kunnen dat wanneer ik iets in het verleden doe, waardoor het heden veranderd en daarmee de toekomst van het heden. Dan verander je de toekomst dus wel. Omdat dat wat ik veranderd heb anders nooit gebeurd zou zijn, maar wie weet wat er dan wel gebeurd zou zijn. En als we dan kunnen tijdreizen dan is het dus logisch dat de dingen anders verlopen in de toekomst dan wanneer dat niet zou kunnen. Sorry voor als ik het onderwerp te vaag heb gemaakt. Maar om eerlijk ze zijn is het ondewerp tijdreizen zo wie zo al vaag en dan kom je op dit soort dingen uit. @willypirate: het zou kunnen dat ik je reactie verkeerd heb opgevat. Maar als ik hem op de andere manier zou moeten opvatten, die ik niet ga uitleggen want dan word het nog vager, dan.. niks eigenlijk, maar het zou kunnen. :) |
Het is een heel stuk makkelijker als je alleen in de toekomst kan reizen, misschien langzamer naar de toekomst reizen dan de rest, als het ware even blijven steken voor een dag ofzo. Maar als ik morgen nog bezig ben mijn vandaag, ben ik dan nog bij jullie morgen? Is jullie morgen dan mijn overmorgen?
Als jij licht ziet van een andere ster komt dat licht eigenlijk uit ons verleden, maar is dat licht uit het oogpunt van de ster nog "nu". |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:43. |