![]() |
[Notebook] Notebook voor student
Omdat ik volgend jaar civiele techniek ga studeren in Delft en daar ook op kamers ga heb ik een computer nodig om daar te kunnen gebruiken. Ik wil een notebook kopen, omdat dat het meest praktische is, aangezien ik die ook in het weekend mee naar huis kan nemen om thuis verder te werken, zonder gekloot met usb-sticks, bestandssynchronisatie etc.
Nu wil het lot dat ik eigenlijk vrij weinig verstand heb van notebooks, dus vandaar dit topic. Aangezien ik de notebook van mijn ouders krijg mag hij eigenlijk niet zo heel erg duur zijn. Zelf zat ik te denken aan een budget tussen de 900 en de 1100 euro ongeveer. Design is voor mij niet het belangrijkste, ik heb voorkeur voor functionaliteit. Verder moet het beeste zoveel mogelijk aan de volgende dingen voldoen:
Graag jullie tips in dit topic. Bij voorbaat dank. |
In de style van doe-maar-lekker-makkelijk kan je een leuke uitzoeken op dell.nl
|
Citaat:
|
Alleen heeft Dell dacht ik geen AMD, maar alleen Intel of is dat niet (meer) zo?
|
Dell is heel leuk en aardig, maar je wordt min of meer gedwongen om een Intel Centrino systeem te kopen.
Eigenlijk ben ik ook wel een beetje op zoek naar een notebook zonder meegeleverd OS, aangezien ik via de uni waarschijnlijk goedkoper aan Windows kan komen en omdat ik bovendien Linux overweeg. Zelf zie ik vaak geile advertenties van ProMedion in bladen. Weet iemand of dat wat is wat betreft kwaliteit en service? Ik vraag me trouwens af hoe ik Pentium M specificaties moet vertalen naar de conventionele P4 of AMD snelheden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik ben er achter gekomen dat ik op de eerste plaats op zoek ben naar een merk dat het volgende kan bieden:
Ik kan niet eens een merk vinden waarbij ik zoiets kan kopen (zonder over de 2000 euro te gaan), laat staan dat ik het ook nog voor een redelijke prijs kan kopen. |
Tja, ik zou me nog eens serieus afvragen of je écht per se een notebook wilt. Een gewoon desktopsysteem met de specs die jij opnoemt is makkelijk haalbaar en werkt ook een stuk prettiger.
|
Je moet goed in je hoofd houden, de Turion is echt geen Pentium M killer, de Sonama core die is veel sneller dan de Turion en ook nog zuiniger, Intel stapt niet voor niks over op dat design van de core ;).
Met jouw budget zou ik eens rond Acer gaan kijken, anders Promediom, misschien hebben die een budget laptop. |
Citaat:
Als ik mijn budget een klein beetje uitbreidt, kan ik al een Acer Aspire 1693 Met 1.7 GHz Pentium M processor, 1GB RAM en Ati X600 grafische kaart. Het enige wat ontbreekt zijn dan de draadloze verbindingen. (WiFi en bluetooth) Hoeveel kost een WiFi PCMCIA kaart tegenwoordig? Edit: zit wel wireless op, alleen geen bluetooth. |
Heb je bluetooth echt nodig?
|
Citaat:
|
Citaat:
Bluetooth zou ik niet in een laptop onboard zoeken, een gigantisch aantal notebooks vallen dan bij voorbaat af en juist bluetooth kan je wél heel goed uit een pen-drive formaat apparaatje halen voor nog geen 30 euro. (Koen) |
WIFI zit bijna altijd op een notebook, ongeveer 60% van alle notebooks is Centrino...dus wifi.
|
Citaat:
|
Citaat:
dit is overigens nog wel een dothan: NEC M4610 Microsoft® Windows® XP Professional (NL) (OEM) Intel® Pentium® M processor 735 (1.70 GHz, 400 MHz FSB, 2MB L2) Intel® Centrino™ mobiele technologie 15.4" (breedbeeld) WXGA TFT scherm 512 MB DDR-SDRAM (DDR333) 4-in-1 memory card reader (Secure Digital, Memory Stick, Memory Stick Pro, MultiMedia Card) 60 GB harde schijf DVD-RW multidrive ATI MOBILITY™ RADEON™ 9600 64 MB (dedicated) Embedded in chipset (Stereo) (Soundblaster compatible) 2 interne speakers (stereo) 3x USB 2.0 (2 achter, 1 links) / 1x IEEE1394 (FireWire) / Hoofdtelefoon aansluiting, microfoonaansluiting / 1x RJ-11 (modem) / 1x RJ-45 (netwerk) / 1x Type II PCMCIA slot / 1x VGA-out port LAN: 10/100M base-T LAN (Realtek RL8100C) Modem : 56k data / fax (V.92) MDC Wireless LAN: Mini-PCI solution 802.11b/g (Intel® PRO/Wireless 2200BG) 6 cell Li-Ion accu AC Adapter 2.9 kg (afhankelijk van model en opties) 355 x 254 x 34 mm 1 jaar Pick-Up & Return garantie Microsoft® Works 7.0 (OEM versie) RecordNow DX, PowerDVD 4.0 XP (OEM) Prijs: 999,- excl. BTW |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Voor zo'n twee tientjes meer heb ik de Acer Aspire die ik eerder gevonden had al, die in alle opzichten superieur is aan deze notebook. Toch bedankt :) Weet er trouwens iemand hoe het zit met de kwaliteit van Acer notebooks? Iemand ervaringen (zowel goed als slecht)? Is dit iets wat binnen een half jaar helemaal uit elkaar valt, of kun je er met voorzichtig gebruik wel net zo lang mee doen als de capaciteit van de hardware toelaat? BTW: ik neem aan dat de sonama core beter is dan de dothan core, maar hoe kom ik er achter welke er in een notebook zit? |
Citaat:
een maar van me heeft een acer, op zich best oke geloof ik op de deuken hier en daar die die opgelopen heeft :D.. kast is niet zo geweldig |
Ik weet nog niet precies hoe het zit, maar de TU zelf heeft nu een laptopproject lopen (dit was het eerste jaar) waarbij laptops te koop worden gesteld. Volgens mij wilde ze dit volgend jaar voor alle eerste jaars doen, maar dat weet ik niet heel zeker. Daar krijg je misschien nog info over.
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Ik zou iig niet voor Acer gaan....bijna iedereen die ik spreek met een Acer laptop loopt er over te kankeren...ze gaan héél snel kapot, en dan ben je ze een dikke maand kwijt...en dan zijn ze vaak nieteens gerepareerd...
Ik heb ik 2 jaar tijd al 2 Acer laptops kunnen omruilen bij de winkel en nu zit ik aan mn 3e....(ik heb dus in totaal 3 verschillende types gehad) Echt schijtspul dus....service is bagger en ook het spul zelf... |
Citaat:
|
Citaat:
Verder nog iemand tips? |
Citaat:
|
Hier (in Delft) is het zo dat je het gereduceerde bedrag in 1x of termijnen betaalt. En dat je een extra korting krijgt van 300 euro op voorwaarde dat je je bachelor haalt.
|
Bij de Hogeschool Zuyd in Heerlen doen ze ook mee aan het TU/e NEC Versa project. Hier moet je in eerste instantie 1850 in een keer betalen, vervolgens krijg je na 4 jaar 450 euro terug. Uiteindelijk betaal je dan hetzelfde als TU/e studenten (die betalen namelijk 1000 in het begin, en 400 als ze de notebook willen houden na de studie).
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Platform: Carmel Carmel+ Sonoma Napa Santa Rosa Introductie: Q1 '03 Q2 '04 Q1 '05 Q4 '05 H2 '06 Codenaam CPU: Banias Dothan Dothan Yonah Merom FSB: 400MHz 400MHz 533MHz 667MHz 800MHz |
Citaat:
De richtprijs was dacht ik 1600 euro, maar hoe dat precies verder gaat ben ik nog niet tegen gekomen. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Trouwens, een vriend van mij zat/zit nu dus ook op de TU, wels waar in eindhoven en die kregen voor €1000 1,5 Dothan 2MB L2 Cache 768 MB Ram Radeon 9600 64 MB 60 gig HDD WIFI En nog wat, zo een speciale TU aanbieding was dat geloof ik. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Middlefinger, ik begrijp dat jij in het bestuur zit van het orgaan dat voor de studentennotebooks van te TU Delft gaat zorgen, klopt dat? In andere woorden, hoe betrouwbaar is de informatie die ik nu van je krijg?
Zo ja, is er misschien ergens een site waar ik meer te weten kan komen? |
Dit staat op t.net:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Koopje. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat: