![]() |
Dit decoderen
Ik wil graag weten of jullie dit TVLPQ kunnen terugleiden tot t oorpronkelijk woord. Ik heb het effe nodig, en hij moet niet te makkelijk maar ook niet te moeilijk zijn.
T is in feite vrij simpel, dus niet te moeilijk denken, en geen brute force (a) Als t echt niet lukt geef ik wel wat tips.... Alvast bedankt voor jullie tijd |
Citaat:
|
Zo uit het niets decoderen vind ik vrij lastig moet ik zeggen.
|
letters staan op volgorde, en het is een shifting:p
|
Lijkt me ook moeilijk om iets zinnigs uit te halen en ik heb nu geen zin om manueel alles uit te gaan rekenen. Tegen je vraag in heb ik brute force geprobeerd met een Caeser-algoritme (meest simpele vorm van encryptie, ik geloof dat jij met shifting dat bedoeld ( letters worden vast aantal plaatsen opgeschoven in het alfabet)). Met decryptie moet je tenminste al weten wat voor iets je moet uitkomen:
met jouw string en een Caeser met zaadgetal 5 kom je bivoorbeeld uit op "OQGKL" en misschien zijn die letters voor jou wel betekenisvol maar voor ons lijkt dat gewoon een verkeerde decryptie. Of moet het echt een woord uit het woordenboek geven? Zit ik met die Caeser-encryptie op de goede weg (soms wordt dat ook nog wel ROTation-encryptie genoemd (bekendste vorm is ROT-13 waarbij je letters allemaal 13 plaatsen opschuiven en dus is de encryptie en decryptie daarmee perfect symmetrisch)). |
ik heb ook een hoop ROT dingen geprobeerd, ook waarbij de hoeveelheid dat er wordt verschoven afhangt van welke letter het is, komt niks beters uit dan "moeij".
|
Gokje: Het woord is "Rus". De enige ontbrekende letters tussen TVLPQ.
|
de L staat er toch tussen? dan zou je MNO ook mee moeten nemen...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het woord is: pokus.
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z T V L P Q Schuif alles 1 letter terug, dan krijg je: SUKOP Dit omgedraaid wordt: POKUS Ik lach me kapot als het goed is. Mijn inzicht in exacte vakken is nihil te noemen. Ik kan wel goed verbanden leggen tussen zeer abstracte dingen, misschien is dat mijn redding? :D |
Ik heb net een Pascal programmaatje geschreven, maar ik vind niet hoe je in Pascal een letter kunt incrementen. Als iemand het me kan vertellen dan kan ik de code afmaken:
Code:
program DecROT; |
Kom nu uit op "Still" zou het antwoord kunnen zijn. Weet niet waarom hij het nu wel doet, heb het even anders opgeschreven, is een Java programma btw, 45 regels, hier een klein stukje ervan:
Code:
public static char rotateChar(char c, int charPos) |
Citaat:
|
Citaat:
Code:
program DecROT; edit: even wat foutjes uit de code gehaald en die succ gebruikt in plaats van converteren naar getal met ord en terugconverteren na de bewerking met chr en eventjes de stijl wat aangepast (indents zoals ik ze het makkelijkst gelezen krijg en bij de middenste IF-THEN-ELSE-structuur de begin- en end-structuur weggelaten omdat je daar toch maar één bewerking moet uitvoeren en die later waarschijnlijk niet zal uitbreiden naar meerdere bewerkingen om de leesbaarheid nog wat te verhogen). |
Die Length(word) moet trouwens Length(word) - 1 zijn. Anders schrijf je buiten je string.
Edit: Op de een of andere manier werkt de code niet trouwens. In het output bestand staat steeds uwmqq gevolg door een hele hoop ASCII tekens buiten de range 'a' tot 'z'. Dat zou eigenlijk niet moeten kunnen. Opgelost: character-indices beginnen bij 1 en niet 0. De volgende keer schrijf ik zoiets gewoon weer in C. Gaat me een stuk beter af. :P |
jullie zijn geniaal, t is idd still maar ook pokus. T is om ervoor te zorgen dat maar 1 iemand m kan terugontcijferen, als andere t zie kan ik altijd zeggen dat t pokus is.
gefeli DetonatorDc en Keith (y) (y) mooi werk :D Hoe lang hebben jullie erover gedaan? Keith heeft t echte woord en DetonatorDc de neppe :p |
Niet zo land, even een oud Java scriptje van ROT 13 at ik nog had liggen omgebouwd om ROT1 t/m 26 uit te voeren en dat dan ook nog aangepast zodat hij + of - de letterpositie deed.
|
Citaat:
|
Ligt eraan welke methode ik als eerste zou kiezen, maar best lang wsl. maar handmatig kan je wel wat slimmer te werk gaan. Eigenlijk is die PQ een aanwijzing dat de positie van de letters belangrijk is, omdat je vaker twee dezelfde letters achter elkaar krijgt dan verschillende. Maar in het Nederlands is het op het einde van het woord juist onwaarschijnlijk dat je zoiets hebt...
|
nou ja, in ieder geval bedankt (y)
|
Zoiets is quasi onbegonnen werk als je het gebruikte algoritme niet kent. In encryptie-milieu's is de Caesar (ROT) en Vigenere wel vrij bekend, dus die zullen het snelst uitgeprobeerd worden en dan vooral die eerste. Het Caesar-algoritme is bij iedereen eigenlijk wel bekend (meestal ROT(1), ROT(-1) of ROT(13)). Als je iets meer 'veiligheid' wilt, kun je eventueel op zoek gaan naar alternatieven (Vigenere is al een mooi begin, maar om te decoderen heb je al een iets groter stukje papier nodig. Eigenlijk steunt die gedeeltelijk op Caesar maar Vigenere gebruikt ROT0 tot ROT25 (ROT26 = ROT0) en een tekstsleutel om alles te (de)coderen.
Meer info daarover: http://astro.ocis.temple.edu/~dhill0.../vigenere.html Ik heb hier trouwens ook nog wel een tooltje liggen dat ROT, Vigenere en XOR-encrypties aankan (Vigenere wilt soms wel eens problemen geven door 2 extra tekens toe te voegen aan de string) dat ik 'gemaakt' heb in Delphi door gewoon wat componentjes van JEDI (JVCL) op een form te gooien en hopla. Met de ROT-variant moet je ook wel opletten omdat hij niet enkel letters meeneemt maar alle ASCII/ANSI-tekens (en een onderscheid maakt tussen hoofdletters en kleine letters zoals de meeste computerprogramma's). Als je het zou willen, just ask. |
mja ik ken al die encryptie methoden wel, en kan zelf ook wel wat in elkaar knutselen, maar t ging er me om dat ik iets kon maken wat niet al te moeilijk in decoderen was. En sowieso iemand die nooit iets heeft gedecodeerd en nooit vna shifting heeft gehoord, probeert altijd shifting, omdat dat t meest voor de hand liggende is.
Iemand die nooit van encryptie heeft gehoord gaat niet zo snel xorren :) |
Citaat:
Ik deed hier 5 minuten over. Ik zag al meteen een verband tussen de letters, in gedachten schoof ik de letters van het alfabet door, tja, toen kwam er een woord uit dat ik acceptabel vond lijken. Ik heb het dus uit het hoofd gedaan. Dat woord draaide ik om, toen kwam ik op pokus uit. Ik heb geen affiniteit met cryptografie of iets dergelijks. Wat ik eerder zei, ik kan wel heel snel abstracte verbanden leggen tussen dingen. |
Citaat:
|
Citaat:
Het is een kwestie van zien. Dit soort dingen zie ik meteen. Maar geef mij een wiskundige vergelijking en ik haak binnen 10 seconden af... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:34. |